Första brukshunden?
Att välja hund är ju ett väldigt svårt val och man vill ju hitta 'den rätta'.
Och brukshundar är ju en stor del av de raser som kräver en hel del av sina ägare både på fysiskt plan och mentalt plan gällande aktivering.
Men om vi gör ett scenario.
En person söker en brukshund, personen har tidigare stor hundvana av flertalet olika raser i andra rasgrupper, men inte ur bruksgruppen.
Personen kommer anpassa sig så mycket som möjligt efter ras, så hunden kommer få så mycket som möjligt av vad den kräver av sin ägare gällande ex aktiviteter.
Vilken brukshund skulle ni rekommendera till denna person?
Finns det någon brukshund som skulle kallas 'en lättare ras' jämfört med andra bruksraser?
Finns det någon bruksras som skulle klassas som svårare och inte rekommenderas som första brukshund alls?
Finns någon bruksras som skulle föredras som första brukshund och någon som inte skulle föredras?
(Tråden är baserad på nyfikenhet ^^)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag hade rekomenderat schäfer eller malle. De är fortfarande krävande hundar men mer "lik" andra raser. De går att forma enkelt och är väldigt lättjobbade.
Rottis har jag sett på skolan varit lite svårare att hantera, de är inte riktigt lika fokuserade som en schäfer exempel. De är otroligt lättlärda men de är mer som stora valpar som aldrig riktigt växer upp så på de sättet svårare. Men jag ska inte spika på att alla är sånna. Har själv bara erfarenhet av schäfer, och malleblandningar.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Följer tråden! Är nyfiken på bruksraser, men har samma funderingar som du och är rädd att ta mig vatten över huvudet
Visst finns det flera bruksraser som är aningens mer lätthanterliga om man vill börja lite mer försiktigt. :)
Jag skulle dock inte rekommendera malle som #1. Mallen, är ju den av belgarna som är mest avlad mot arbete och prestation och de kan många gånger va otroligt skarpa. Gör du fel med en malle så är det ett helvete, men gör du ex fel med en schäfer, som är, enligt min erfarenhet aningen långsammare så är de oftast lite mer förlåtande. Det går liksom att "gör om gör rätt". Mallen är enligt min erfarenhet mycket mer svåra på det sättet. Mallen är även avlad mot snabbhet, de är lite handling och tanke i ett vilket kan vara väldigt jobbigt för en person som inte är så van vid brukshundar. Sen måste det ju inte bli katastrof, men är man ute efter en enklare brukshund skulle jag inte välja mallen. Skulle själv kunna tänka mig en men hade jag skaffat den som min först brukshund, trots att jag har erfarenhet av andra raser hade det blivit katastrof. ;)
Schäfern kan absolut va ett alternativ, men även där finns det de som är mer envisa än många klarar av.
En ras som jag tycker verkar väldigt trevlig och inte så svår är korthårig collie, det tror jag skulle passa perfekt som första, lite enklare brukshund, är dock inte jätte erfaren av rasen men hört en hel del bra om de.
Briarden skulle också kunna vara ett alternativ, de är ofta inte lika svåra att ha att göra med, trevliga hundar. Känner två som båda är lydnadschampions, uppe i elitspår och den ena är i högre klass sök så de kan helt klart .
Boxern kanske också skulle vara något? Lite clowniga och man bör nog ha en hel del humor men vad jag förstått så är de bra i arbete :)
Boxer, collie, vit herdehund skulle jag nog sätta som en bra första brukshundar. Kanske även aussie om man har tidigare erfarenhet av vallhundar. Chodsky pes vet jag inte så mycket om, men är inte dom ganska mjuka? Berger picard också?
Belgarna och HH, kanske även rottis, är nog dåliga alternativ som första brukshund.
Fick med nästan alla raser känner jag 😃 Men alla hundar är ju individer, och passar olika bra för olika ägare. Så svårt att säga.. Har man tränat o tävlat mycket bruks innan och vet vad som krävs och verkligen vill satsa på eliten, då kanske inte collie är en bra första brukshund, då kanske mallen är bättre, tex.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Collies är perfekta nybörjarhundar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Har en schäfer. Envis som synden, men go o lättlärd.
Skulle kanske inte rekommendera malle, holländare eller doberman som första hund. De är alla grymma hundar, men väldigt speciella. Sedan är det ju faktisk så att bara för att man kanske har haft en Labbe tidigare, så är det en så stor skillnad på en labbe och en arbetande hund att det faktiskt inte spelar någon roll. Man har lärt sig att mata, träna lite och gå ut med hunden. Det absolut grundläggande. Därför är det inget fel med en människa att ha brukshund som första hund. Allt beror på vad man vill göra med hunden, men vissa val är ju bättre än andra. Schäfer, Rottis, Collie, Boxer, Aussie etc. Funkar alla fint bara ägaren har rätt mentalitet för hunden. En envis och bestämd för en Rottis… en lugn och säker för en Aussie etc :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Beror enbart på vilka egenskaper som personen vill ha och som personen vill undvika.
Bouvier kanske?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
En collie skulle nog kunna bli både svår och lätt om man tänker ur perspektivet att de har lätt till stress.
En trevlig schäfer eller kelpie är nog en rolig första brukshund om man letar rätt, har man kontakter blir det nog inte så speciellt svårt att hitta en vettig uppfödare heller.
-
Skulle rekommendera Aussie, Schäfer och Kelpie. Det är de raser jag kommer på nu på rak hand.
Jag rekommenderar inte Rottweiler som första brukshund även om rasen var min första egna, jag är inne på min 2a rottis nu.
Varför jag inte rekommenderar rottis till vem som helst är för att allt för många går in med en hård attityd och inställning mot rasen och därmed skapar sig onödiga problem. Oavsett ras så ska man vara lugn, bestämd och konsekvent.
Skulle beakta Collies med tanke på deras rädslor. Krävs en bra ägare för att hantera det.
Tass Josephine
Om det skall vara just en bruksras så tänker jag schäfer från "lagoma" brukslinjer, relativt lättjobbad och passar till alla bruksgrenar.
Men om det bara skall vara en ras att köra bruks med skulle jag rekommendera en retriever 👍.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#12 Väljer man sin uppfödare väl & kollar upp ev. MH så är risken lika stor att få en sådan otroligt rädd collie som behöver en sådan bra ägare liten.
Den mentala colliekastastrofen börjar dessutom avta.
Jag snackar om collien som den ras den är, jag pratar inte om den som rosettjägare lyckats avla fram.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
En bra avlad collie om man vill ha något lugnare eller en bra avlad aussie om man vill har mycket "go"
Beror helt på vad man söker i hunden tycker jag, det vissa anser vara egenskaper som är lätta att hantera kan andra tycka är svåra. Jag har ingen bruksras själv men hade jag skaffat någon hade det blivit en briard.
Min collie kommer från en mycket bra och seriös uppfödare, hundarna där ifrån är ascoola hundar. Dock har min rädslor, många i kullen hade lite starkare reaktioner på saker än kullen innan osv. Så bara för att uppfödaren är otroligt bra och de kullarna innan har blivit bra hundar betyder det inte att det kan gå fel.. Man får vara beredd på lite allting
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Jag skulle nog säga collie, men kanske också aussie :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka