Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 663 ggr
[ellipelli01]
0

Valpfrågor toypudel

Vi har en toypudel-hane som blir 3 år i April.

Nu har vi planer på att skaffa en valp till sommaren,en hane till. Är det något speciellt vi ska tänka på? Revirtänkande från den stora toyen? Annat som kan komma upp? Vilken tid är mest lämplig att skaffa en valp? Jag tänker då på åldern på den stora hunden,kommer han att accepter en valp trots sin ålder?

Är det någon som är erfaren av detta,blir jag tacksam :)

Wellcraft
2

Ni känner er nuvarande hund bäst, vad säger magkänslan?
Jag tror det ska gå bra. Pudlar brukar vara avslappnade och lättsamma hundar.
Viss misstänksamhet kan väl visa sig i början, vissa hundar tycker rent av valpar är "äckliga", men en frisk hund attackerar  aldrig en valp på riktigt.
Oftast sköter hundarna det bäst själva, men första gången de träffas bör det ske på neutral mark, gärna med hundarna lösa då koppel kan göra att dem känner sig trängda.
En valp kan vara ovant för den vuxne i början, men det brukar släppa fort.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
2

Börja med att låta dem träffas på neutral mark. Det brukar underlätta. Men håller med #1 i allt hen säger. 

När jag skaffade valp (mops) var familjens Grand Danois 5 år. Han kutade ut ur rummet så fort hon kom nära och det tog ett tag innan han inte tyckte hon var superäcklig. Men det brukar för det mesta inte vara något problem :)

[Forest]
0

Har tre pudlar själv men tikar, här har våran äldsta sett sina småsyskon som glädje inget strul alls. Våran mellantik som inte vill ha andra så nära inpå när hon sover har fått skärpa sig då nykomlingen gärna sover nära henne. Gå efter magkänslan hur är eran hund annars mot andra hundar? Att vuxna hundar anser att valpar är lite "äckliga" är inte ovanligt så kärlek vid första ögonkastet sker inte alltid. Men givetvis ska inte den äldre gå till anfall mot valpen. Vad är det för ras du tänkt skaffa?

[ellipelli01]
0

Han är en väldigt snäll hund som även är snäll mot andra djur. Vi har en kanin som han är väldigt omtänksam mot,han ser nog kaninen lite som sin lillebror så då tror jag inte att det blir något problem på det sättet.Han älskar att busa med andra hundar fast är lite rädd för större.

Tack för alla bra svar :)

[ellipelli01]
0

Vi tänkte skaffa en toypudel-hane till #3