Valp nu eller inte? Snabba svar önskas!
Har fått världens chans att köpa en superfin valp med precis den inriktning och stam som jag drömmer om. Men, jag måste bestämma mig ikväll då säljaren måste ha besked idag.
Jag är för närvarande sjukskriven, kommer så vara ett tag framöver och hunden skulle då ingå i mitt rehabiliteringsprogram för att så småningom ta mig tillbaka till arbetslivet. Frågan är bara den om jag är i tillräckligt gott skick för att ta hand om en valp, jag har förlorat förmågan att lita på mig själv att de beslut jag gör är riktiga, så därför är jag så himla osäker nu. En valp är ju ett stort ansvar och inget man bara kan lämna tillbaka om det inte känns helt hundra.
Jag är rädd för att jag inte ska orka med, att det kommer att bli för jobbigt med all rumsrenhetsträning, vardagslydnad och allting och att det bara ska bli kaos. Samtidigt har jag längtat efter hund ända sedan vår tidigare jycke lämnat oss. Så himla svårt.
Behöver er input!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Varför måste säljaren ha besked idag? Kan denne inte ge dig ett par dagar att tänka?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Det är bara du som kan säga om du är redo för det, men om du är redo för det så kan du säkert få en skjuts på vägen att bli frisk ! Djur är bra för själen !❤️
Vad är det för ras, en mindre, mellan, stor ej krävande eller krävande ras ?
Att ha valp tar ju väldigt mycket tid. De ska passas hela tiden, är du ensam kan det vara ganska jobbigt. I min familj är vi 5 st där alla tar hand om hunden, och vi alla var lika trötta varje dag de första månaderna. Skaffa bara valp om du har massor av tid att lägga på valpen, du måste vara helt säker på att du orkar lägga ner all din tid på valpen i början och sen vara beredd på att ta ansvar för hunden 10-15 år framåt. Är du redo för det, så varför inte? :)
//Josephine :)
Och som 1# säger varför idag- min undran är om uppfödaren verkligen seriös som framtvingar ett så snabbt beslut..?
#1 #4 Alltså jag fick från igår att tänka på det, så jag har haft en natt att tänka på saken, men fortfarande inte kommit fram till ett vettigt beslut. Tror att han hade gett mig mer tid att tänka på också om det inte vore för att det är fler som är intresserade av hunden ifråga. Känner uppfödaren väl och det är ingen oseriös person jag har att göra med.
#2 Det är en mellanstor ras som jag har tidigare erfarenhet utav.
#3 Jag vet innerligt hur mycket en valp kräver, det är därför som jag känner mig så tveksam till det. Sedan att det är mitt i vintern gör ju sitt med, ännu drygare då att gå upp mitt i natten för att gå ut med lillen. Samtidigt tror jag att detta skulle vara bra för mig att ha något att göra och fokusera på, för mitt måendes skull.
Hm… det här blir bara svårare och svårare.
Vänta om du känner dig osäker, tycker jag. Det kommer fler chanser. :)
"På natten är alla katter svarta"
5# Varför inte skaffa en ifrån en seriös uppfödare istället ??
#7 Men kära nån, det är en seriös uppfödare! Läste du inte vad jag skrev?
Mina hundar är mina livlinor när jag mår dåligt, det är för deras skull jag reser mig ur sängen. Vore det jag, så skulle valet vara enkelt, men nu är du ju inte jag, så kan inte svara på hur du ska göra. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tycker du borde vänta tills du är helt säker på att du orkar. Är nog enklare att skaffa valp till sommaren istället för till vintern. Tror du får det lättare med rumrenhetsträningen då också. :) Du hade kanske kunnat skaffa ett lite lättsköttare djur om du känner att du vill ha sällskap och något att fokusera på. Även om alla djur behöver mycket tid och kärlek så finns de ju de som är lättare än andra. :)
//Josephine :)
#9 Jag förstår hur du resonerar och det är ju sant att ingen annan kan veta hur jag kommer känna i situationen ifråga.
#10 Javisst, problemet är att den här hunden har allt jag vill ha avseende stam, hälsostatus och övriga egenskaper. Annars hade valet varit enkelt. 🙂Och lättskötta djur har jag redan, även fast jag inte tycker att en hund är särskilt svårskött heller. Det var inte det tråden handlade om.
Jag stod i ett liknande val med en privatperson som skulle sälja. Hunden var allt jag letat efter men jag avstod pga att beslutet var tvunget att tas så snabbt. Jag ville ha tid att tänka och inte låta det bli ett impulsköp. Det är ju ändå ett liv man ska ta hand om i många år och då tycker jag man ska vara helt säker.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Annars kanske du kan fråga om du kan testa att ha hunden i någon/några månader och sedan bestämma dig om det funkar eller ej?
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Det här är ju väldigt individuellt, men jag svarar utifrån mig själv… Jag skaffade min första hund när jag var arbetslös, som mest deprimerad, instängd och utan framtidsdrömmar eller mål. Dagen jag hämtade valpen var jag knappt glad. Det var mest ångestfyllt. Jag grät i princip hela vägen dit för att det kändes helt fel. Och att det kändes fel gjorde i sin tur allting ännu värre. Men jag visste att jag innerst inne längtat i hela mitt liv, och jag litade på att den känslan fortfarande lurade någonstans inuti. Även om man kände sig bedövad av all annan sorg och smärta. Men jag tänkte, att då som arbetslös, fanns det som mest tid att skaffa den där hunden och verkligen få tid att uppfostra den. Jag var nämligen fast bestämd att mitt liv inte skulle vara nattsvart för evigt - uppåt skulle jag bara. Och när livet skulle komma igång på riktigt med arbete och ett socialt liv, skulle nog risken vara stor att ett hundägandeskap (och speciellt med en valp) skulle bli ännu svårare att få till. Så därför skaffade jag hund när det var som svårast. (Jag kan docka inflika att jag aldrig hade skaffat hund i det läget ifall jag inte hade det tryggt ställt ekonomiskt.) Jag kan säga, att det är det klokaste val jag har gjort. Utan hund hade jag antagligen fortfarande varit på botten, känt mig rotlöst, flytt verkligen, flyttat runt… Ja, gud vet allt! Precis som VildaVittra säger, så kan en hund bli en livlina. Att ha en hund i livet är min största motivation. Jag har inte bara mer att leva för - livet får dessutom struktur på ett helt annat sätt. Jag är mer balanserad nu. Bara det att man kommer ut desto mer, är ju väldigt bra terapi i sig. Hunden ger mig så mycket självförtroende. Och jag tror verkligen att saker går om man vill. "It works if you work it" MEN, så hade jag en relativt fin valp. Han var lätt att lära och lätt att få rumsren. Fast oj, vissa tider var riktigt kämpiga och han hade en period då han var omöjlig och trotsig. Jag låg vaken flera nätter i sträck och bekymrade mig. Och mår man själv dåligt så är det nog lätt att bli knäckt av att tappa kontrollen. Därför tog jag kontakt med en instruktör samma dag som jag kände att jag inte kunde hantera situationen, och efter en privat lektion med henne så var jag på banan igen. Men med dessa minnen i bakhuvudet så skulle jag verkligen ta en extra funderare vad det gäller val av valp. Verkar valpen balanserad och positiv, så tror och hoppas jag att det kan smitta av sig på dig! ❤
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Vad beslutade du dig för?
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Jag beslutade mig efter många om och men för att tacka nej. Känner mig inte redo och då ska jag inte ha någon hund.
#16 Klok du är! 👍 Det är ju bara en själv som kan avgöra och känna det.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#16 förstår att du ville ha valpen när allt stämde in så rätt på vad du letar efter hos en hund. Men jag tycker att du definitivt gjorde rätt val! Impulser blir sällan bra när det kommer till djur. Den rätta för dig kommer ska du se :) och då kommer det även att kännas rätt!
I have no sympathy for people without empathy
Bra att du väntar, om det inte kändes rätt, snabba beslut är inte rättvist när man tänker på hundar som lever i 10-15 år. Ett sådant beslut ska inte tas akut. Lite konstigt att du bara fick en dag på dig att fundera ändå ett par dagar kan man gott få. Men det blir nog bra ! Hoppas du finner din drömhund när du är redo för det !
Hade jag fått den chansen och vart sjukskriven så hade jag tackat ja, men känner du dig inte redo så var ditt svar klokt.