hundras val
Hej, jag har tänkt att köpa en hund och jag har några krav när det gäller hund val, ett är att den ska vara liten, men ändå ganska kraftigt byggd hund som en mops men vill inte utsätta ett djur för sjukdomar. Jag bor på landet och det funkar inte att ha en t.e.x chiwawa. Ett till krav när det gäller hund, det är att den ska vara kort hårig för hemma på gården blir det väldigt lerigt och jag vill inte tvätta av hunden varje gång då den har varit ute. Men som sagt så är jag väldigt inne på att skaffa en mops men jag vill inte att folk ska föda upp hundar som har andnings och ögon bekymmer. Tacksam för svar. :)
Vad vill du göra med hunden? Agility, lydnad? Hur mycket motion kommer den få om dagen?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag har inget specifikt område som jag vill träna med hunden mer än vardaglig lydnad. När det gäller motion så blir det kanske 1-2 km per dag, men jag vill oxå kunna ha min hund i hundgård tillsammans med min andra hund. Men såklart kommer den vara inne mer än vad den kommer vara i hundgården. :)
Om du vill ha en mindre robust hund/inte plattnos så finns ju welsh corgi eller västgötaspets. 
Fransk bulldogg har mer nos än mops, men de är också rätt så aktiva.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Okej tack så mycket !
Nu när jag har kollat och läst lite om dom hundarna som ni gav som förslag så känner jag att jag vill ha en med "normala" ben :D Eftersom att vi redan har en drever i familjen så skulle jag vilja "testa nåt nytt" :)
dansk/svensk gårdshund?
Kromfohrländer eller border terrier?
Tack så mycket jag tror verkligen att något utav de alternativen som ni föreslog kan vara nåt för mig . :)
Podengo? Mycket hund i liten förpackning (om man väljer den lilla) Härlig liten akrobat som är VÄLDIGT tålig utan några kända ras problem. Finns Liten, mellan och stor. Slät eller strävhårig. = 6 olika typer Bor själv på gård, och här trivs dem bra :-)
Kolla in border terrier med. Jag vet inte mycket om dom men dom har storlek, kropp och nos som stämmer rätt bra.