Smuggel hundar kanske?
Såg en annons som fick mig att reagerar, Chihuahua valpar för 3.500 kr, så mejlade för kul för att se vad personen svarade och fick detta tillbaka
"Tack för ditt intresse. De Chihuahua valpar är 13 veckor gamla och mår bra. De
har tagit alla vacciner och komma med sina dokument (journaler, immunisering
register, mat guide) Ursäkta, men jag har några frågor till dig, för att se till att jag
får ett bra hem för valparna
1: Har du barn eller husdjur?
2: Har du en trädgård, kan de spela i?
3: Hur gammal är du?
4: Har du erfarenhet med djur?
5: Är du intresserad av båda eller bara en (pojke eller flicka)
Jag är för närvarande i Danmark. Nu har jag inte tillräckligt med tid för att ta
hand om dem, och jag kommer att ge dem ett hem som lovar att ge kärlek och
uppmärksamhet till dem. Dessutom kommer jag bli mycket glad om du ger mig
mer information. Med vänliga hälsningar gott nytt i förväg"
vad tror ni, jag tycker det låter skumt? finns det nåt man kan göra om man misstänker att det inte går rätt till?
det jag reagerade på var varför har en 13 veckor gammal valp jorunal? immunisering register = stamtavla? mat guide = översättnings program? trädgård det kan spela i = leka i, översättningsprogram? och varför sälja dem till sverige om man bor i danmark?
Låter väldigt misstänksamt tycker jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Svara inte. Det finns inga valpar. Dom kommer be dig sätta över pengar på ett konto och sen ska dom skicka valpen, men du ser aldrig röken av någon valp ;)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#2 självklart fattar jag att det är nåt lurt, men frågan är om det inte finns valpar eller om det är smuggel hundar? och kan man anmäla sånt någonstans så det kollas upp?
Priset skulle få mig att undra ifall det är renrasiga hundar. Språket ser jag inget fel med, då jag antar att hon är dansk.
#4 fast varför skulle en dansk annonsera ut sina hundar på svenska på en svensk sida? det är ju som att jag skulle gå in på en dansk sida och försöka skriva på danska och sälja hundar ditt, vad tjänar man på det? vill jag ha en hund från en viss uppfödare i ett annat land är det jag som köpare som ska leta efter uppfödaren, inte uppfödaren som ska leta efter utländska köpare? Och spela i trädgården är inte danska, tror inte heller immunisering register är danska. Och priset är väldigt billigt?
+ kan lägga till att annonsen fanns på en svensk sida i mellan sverige, hade kanske kunna trott på det mer om annonsen vart i skåne län, men dansk som annonserar på svenska i mellan sverige?
Anmäl till blocket, tycker jag.
"På natten är alla katter svarta"
#6 det är inte på blocket och det hjälper inte ifall det är smuggel hundar för då får hundarna lida ändå :(
Jag tycker inte det är något problem att annonsera på utländsk sida, är som att jag skulle skriva en annons här. Men resten är skumt.
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#5 Jag kan såklart inte veta. Men jag tycker inte språket är knepigt, spille är leka på danska (nu är mina danska kunskaper dåliga dock!) och det kan lät bli fel så hon översatte det som spela. Spontant spånar jag om immuniserings register kan vara vaccinationsintyg? Att man annonserar i sina grannländer ser jag absolut inte som fel, men såklart konstigt om det var i Mellansverige nu.
Jag tycker inte man ska ta förhastade slutsatser och "hänga ut" denna person på nätet såhär. Självklart ska du anmäla om du tror att det är något lurt, men det kan vara så att hon håller på med något helt legalt.
Låter som om det inte finns några hundar alls - utan är en googelöversatt bedrägeriannons där folk vill ha en summa i förväg och sen dyker ingen valp upp. Anmäl annonsen.
#9 hon är inte uthängd eftersom ingen vet vem det är ;)
Och själva grejen är att jag är rädd att det faktiskt finns hundar som dem säljer, tex smuggel hundar eller liknande :(