Vilken hundras passar oss?
Hej!
Här kommer ännu ett inlägg som efterlyser hjälp med att hitta en passande hundras. Jag vet att det finns väldigt många sådana redan, men de är ju alla väldigt individbaserade. Här är vår "checklista":
- En hund som lämpar sig för lägenhetsboende i stadsmiljöer.
- En barnvänlig hund då vi kommer vilja ha barn någon gång i framtiden.
- En hund som tolererar andra husdjur då vi har katt och marsvin.
- En riktig knähund som nöjer sig med dagliga promenader, men som man kanske också kan prova på saker som agility med. Alltså en hund som inte kräver mycket motion, men som ändå klarar av det (antar att plattnosade hundar går bort).
- En lättlärd hund, en bra förstahund.
- En hund som kan bli bortlämnad till personer den känner igen (t.ex. när man åker på semester eller om man måste lämna hunden på hunddagis eller liknande).
- En hund som behöver enklare pälsvård och som gärna inte fäller mycket. Dels på grund av att vi vill ha en hund som kan ligga med oss i sängen och dels för att vi inte vill behöva spendera alltför lång tid efter promenader med att borsta rent hunden. Att få in en massa sand, smuts, snö o.s.v. i lägenheten vore inte så trevligt. Hundar med längre päls går bra, bara de inte fäller otroligt mycket och inte kräver för mycket pälsvård.
Vi funderade på cavalier kings charles spaniel och italiensk vinthund. Cavaliern verkar däremot kunna släpa in en massa smuts utifrån och italienska vinthunden verkar kanske behöva aningen för mycket motion än vad vi kan ge den, samt att den är lite mer svårlärd och något reserverad mot främlingar.
Alla tips och rekommendationer mottages ödmjukast och tacksamt!
Pudel tänkte jag på men dom kräver ju mycket pälsvård även när dom är nedrakade. Annars så tycker jag att Frida säger allt jag tänkte säga. Edit: Chihuahua kan också vara något att titta på. Dom är aktiva men nöjer sig med vanliga promenader. Lättlärda och trevliga är många chihuahuor men det finns riktiga pirayor också.
#2 Nja är de nedrakade tycker jag inte de kräver så mycket pälsvård, inte vad jag hört från de som har i alla fall 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Nä, en nedrakad Pudel kräver inte mycket pälsvård, håller man den nedklippt kräver pälsen väldigt lite skötsel.
En hund som fäller lite/inget och inte kräver desto mer pälsvård går inte riktigt ihop, en icke-fällande hund kräver mer pälsvård. Så vad föredrar du hellre, regelbunden borstning eller klippning/trimning?
Tack för svaren!
#1 Jo, det är grupp 9 som vi kollar på, men vi skulle behöva hjälp att avgränsa valen ytterligare. De plattnosade hundarna i grupp 9 passar oss t.ex. inte då de inte lämpar sig för agility (vad jag förstår) och många andra i den grupppen är långhåriga.
#4 Egentligen går både regelbunden borstning eller klippning/trimning bra, men inte alltför mycket. Att eventuellt behöva borsta hunden en 5-10 minuter om dagen samt snabbt efter promenader vore okej, likaså en trimning någon gång i månaden. Däremot vill vi helst inte få in en massa smuts och sand utifrån in i lägenheten och inte en massa hår på kläder och i sängen.
Behöver inte pudeln väldigt mycket mental stimulering? Är det någon som har erfarenhet av cavalierns pälsvård?
#3 #4 Med nedrakad menar jag inte helt flintis utan 4-5 cm. Men om man har hunden helt nedrakad är det inte så mycket pälsvård.
Boston terrier
Chinese crested dog
Korthårig chihuahua
Papillon, visserligen långhårig men krävs inte mycket borstning, inte de jag träffat i alla fall.
#6 Nedrakad betyder inte flintis heller 😉
#5 Vad anser du vara väldigt mycket mental stimulering? Själv håller jag inte med om den saken, men då har jag också aktivare raser. Pudeln kräver inte mycket mental stimulans men hänger gärna om aktiviteter erbjuds.
Cavalieren behöver borstning och genomgång några gånger i veckan och emellanåt kan man behöva putsklippa ex. tassar. Kring öron och behäng kan det lätt börja tova sig. Pälsen på en Cavalier fäller.
Är ni öppna för andra raser än ur grupp 9, så kanske en Westie eller Yorkshire terrier kunde vara något? Westien skall ju dock trimmas och Yorkien kan få väldigt lång päls, men den klipper många ifall de inte ställer ut. Yorkien fäller inte, men behöver borstas flera gånger i veckan.
#6 Det menar nog ingen annan heller, använder man sig av ex. skär 7 (3.2mm) eller 5 (6.3mm) och sedan klipper något så när regelbundet så krävs ytterst lite pälsvård.
Jag får uppfattningen om att vissa tycker att det är mkt pälsvård på en Pudel pga att det är en ras som ständigt kräver regelbunden klippning livet ut oavsett om den har päls eller är nerklippt. Däremot slipper man att ständigt bada, föna och borsta pudeln om den är kortklippt :-)
Den första ras som jag blev att tänka på när jag läste din beskrivning var chinese crested. Annars kanske toy eller dvärgpudel, whippet eller dvärgpinscher.
Nakisar behöver (de flesta säger inte alla) bada ofta dock, Och är de "överbehårade" så rakas dem nakna om man vill ha naken, (CCD)
Skulle nog säga att pudeln ändå kräver en hel del pälsvård även om h*n är kortklippt (har själv en kortklippt pudel) men annars tycker jag att pudeln stämmer in rätt så bra
#12 Hur ofta klipper du din Pudel och vad måste du göra där emellan? Verkar också som många har olika uppfattning om vad regelbundet är.
#13 Vi badar och rakar/klipper vår kortklippta var tredje vecka men nu när det har vart lerigt har vi fått bada benen och magen minst 1 gång om dagen, sen så fastnar även snön extremt lätt trots att han är kortklippt (även om den gör det på många andra rasen men om man jämför med många andra hundar tycker jag att han drar på sig lite extra mycket), han är även en riktig svamp för vatten, lera, pinnar, m.m så jag skulle säga att de kräver en del ändå. Vill man inte ha mycket pälsvård finns det andra hundraser att kolla på tycker jag.
#15 Det har ju dock inget att göra med övrig pälsvård i form av borstning, tovutredning o.s.v. som det var på tal om här. Snö och smuts fastnar lätt hos de flesta hundar med lite mer päls, det är inget specifikt just för pudlar. I höst- och slasktider får man nog räkna med att tvätta sin hund ofta oavsett ras.
Sedan kan man ju också välja en kortare längd vid klippning hos klippraser, då minskar man ännu mer chanserna för att skräp skall fastna.
#16 dock finns det många raser som inte är som svampar utan har mer avstötande päls ;)
Tycker att de drar med sig mycket skräp året runt även om de har lite päls och TS skriver ju "dels för att vi inte vill behöva spendera alltför lång tid efter promenader med att borsta rent hunden. Att få in en massa sand, smuts, snö o.s.v. i lägenheten vore inte så trevligt." och jag tycker att de gör det trotts att de är kortklippta. Sand, pinnar, grät, sånna här typ gräs frön är ÖVERALLT året runt typ. Det räcker med att han böjer sig ner och nosar i tre sekunder så ser det ut som att han har badat i dem.
Har levt med Pudel och andra raser hela livet och jo jag uppfattar att de drar med sig mera skit än många andra raser.
#17 Fast nu är ts ute efter en hund som fäller väldigt lite/inte alls och då är det något man får räkna med. Jag upplever dock inte direkt varken pudlar eller andra krullpälsade raser som faktiskt hålls kortklippta (kortklippt för mig handlar om när man använder sig av skär 7 eller 5, ja och kortare förstås) som "svampar".
#18 Utöver Lagotton lever jag också bl.a. med Pudel (sedan är jag också hundfrisör) och jag upplever inte samma sak. Jag vet ju inte hur andra gör men jag låter aldrig någon hund klampa in direkt efter en promenad ute i skitigt väder, då är det duschen direkt och sedan torka av, tar högst 2 minuter. Oavsett om ts skall ha en Pudel eller någon annan ras med lite mer päls så kommer det krävas. Krullpälsade raser upplever jag dock mycket lättare när det gäller tvätt efter promenad eller bortborstning av smuts än raser med lång päls kring ben och mage som kommer nära i kontakt med marken.
#8 Med mycket mental stimulering menar jag exempelvis att rasen måste få göra sådant som den ursprungligen var framavlad för. Att leka och stimulera är inget problem i sig, men en bordercollie skulle nog inte passat då vi bor mitt i stan. Så länge hunden inte måste göra saker som spåra, söka, stöta, apportera, valla etc så är vi öppna för raser ur andra grupper. Vi skulle t.ex. kunna tänka oss en Tax, men jag har läst att de måste få stimulans i form av spårning (och den klarar inte av agility). Självklart skulle vi kunna testa saker som spåra med en hund, men inte så att vi måste det för att hunden ska må bra. Utan det ska räcka med dagliga promenader och lek, tex. kasta boll.
Okej, då går nog cavaliern bort… Vad synd, dock. Den verkar helt underbar.
#10 Vi kollade också på whippet och italiensk vinthund. De verkar passa bra också. Men vad jag förstår så måste vinthundarna för springa lösa varje dag och spurta runt? Det skulle nog vara lite svårt i en storstadsmiljö. Sen har vi ju också marsvin hemma, tänkte på vinthundarnas jaktinstinkter. Dvärgpinschern verkar behöva mycket motion och stimulans.
#20 Då skulle nog en Pudel fungera, en Pudel kräver inte några avancerade aktiveringsformer för att fungera i vardagen (jag antar det rör sig om någon mindre pudelvariant), däremot är de gärna med om det erbjuds. En Pudel fungerar också mycket bra till agility.
En vinthund mår bra av att få springa lös och röra på sig mycket, sedan fäller ju den typen av hundar väldigt mycket.
Nu vet ju inte jag hur de små Pudel varianterna är eftersom jag bara har stora, men jag kan då säga att de inte är hundar som vill ligga inne och softa en hel dag utan vill gärna vara ute lösa och springa, leka och busa i några timmar för att vara nöjda till kvällen. Dock är pudeln en hund som har lätt till att koppla av och är ingen stress hund. Vet även att det är mycket go i mellanpudlarna. De små har jag hört är lugnare, men vet inte om det stämmer, det är nog olika från individ till individ :-)
Jag tycker det är stor skillnad på aktivitet på mina pudlar och familjens chinese crested. En liten kines kan vara nöjd med att ligga och mysa med oss i soffan en hel dag medan jag oftast har fullt upp med att hitta på nya aktiviteter till pudlarna så de inte ska bli uttråkade tex att de får springa av sig ute i skogen några timmar, eller spåra/söka.
Jo, Pudel är en eventuell kandidat för mig. Jag tycker de är fina.
Min sambo däremot föredrar korthåriga hundar och vi kollade på italiensk vinthund. Är det någon som har erfarenhet av vinthundar och italienskt vinthund i allmänhet? Just det här med att de måste få springa lösa. Bor mitt inne i stan. Finns parker i närheten, men större skogar måste man väl åka en lite bit bort för. Verkar lite läskigt (och olämpligt?) att låta en hund springa löst i en stadsmiljö. Hur låter man en hund springa lös? Hur är det med deras jaktinstinkt, då vi har marsvin hemma också?
Kika in pinscher och dvärgpinscher. :) Du får ha uppsikt runt smådjuren men annars tror jag att det är rätt nära det du söker.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#23 Väljer ni en korthårig får ni ju skippa det där med en hund som fäller lite/inget, en korthårig hårar väldigt mycket.
Kolla in rasklubbarna, där hittar ni säkert mycket information.
#24 På SKK står det följande om pinschern: "Pinscher är en aktiv och energisk hundras, vilken behöver relativt mycket motion och mental stimulans för att må bra". Tror inte det passar oss. En liknande beskrivning av dvärgpinschern ges på rasklubbens hemsida. Både pinscher och dvärgpinscher verkar vara lite svårare att lära. #25 Vänner till oss har mops och han verkar knappt fälla något. Eller kategoriseras mopsar utifrån en annan hårtyp?
#26 Mopsar har en liten annan typ av päls än just t.ex. Whippet.
#27 Okej, då förstår jag.
Då har jag åtminstone fått många tips och råd och vet var ja ska leta vidare. Tack alla så jättemycket för all er hjälp! Gott nytt år och god fortsättning!