Impregnera tassarna?
Jag har en skrutt som inte tycker det är så festligt att gå på promenad just nu. Han ser i princip halt eller trebent ut, eftersom det fastnar stora 2 centimeter stora isklumpar under tassarna, som gör att han inte vill gå. Jag blev rekommenderad impregnering för tassarna. Helt nytt för mig ska jag erkänna. Det fanns på Arken Zoo bland annat och hette Vacker Tass. Vad ska man tro om det? Jag vill ju helst hitta naturliga lösningar. Det känns så konstigt att spraya på typ anti-frys-medel på hans egna kropp, som att han vore någon bilruta. Jaja, jag vet att det är mildare än så, men ni kanske förstår min tanke? Har ni erfarenhet av detta? Eller tips på något annat (förutom skor) som kan fungera mot isiga fossingar?
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Min hund fick för några dagar sen snöklumpar som fastnade i pälsen under tassarna, såg riktigt oskönt ut. Nu har vi klippt bort en del och tror och hoppas att det blir bättre. Blir det inte bättre så är sista utvägen att köpa skor åt honom, tror tyvärr att han kommer vägra att gå i skorna, åtminstone till en början.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi har använt "Vacker tass" till våra långhåriga bichon havanais :) Tycker det fungerar bra. Det skyddar även mot vägsalt och fungerar läkande på småsår och torra tassar. Har bara gott att säga om "tass-impregneringen" :)
Jag har testat olika saker och tycker inte dom är värst bra. Har du klippt/ratkat under tassarna för det underlättar massor. Det som hjälper här är skor på så sätt slipper man dalta med smörja eller spraya på, tyckte dessutom att hundarna halkar mer med smörja/sprayen på (inne)
Tack för feedback! Han är så klippt man kan under tassarna/mellan trampdynorna, så jag förstår inte riktigt hur det kan samlas så mycket snö :/ Jag kan ju ge impregneringen en chans ändå, och så får vi se om skor blir nödvändigt. Reflexväst, vintertäcke m.m. driver honom till vansinne. Han springer och gömmer sig bara jag tar fram en vanlig promenadsele till och med, så jag är tveksam till att skor kommer sitta kvar… Byrackan min!
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Först och främst raka så mycket du kan under tassarna - gärna även med bit in mellan tårna. Använd gärna elektrisk trimmer 🙂
Vad gäller imprengering så har jag bara hört två varianter som är vettiga. Dels Strandbodarnas vacker tass och dels vanligt pälsglans för häst. Varnar dock för det sistnämnda om att använda det inomhus på golv - det blir nämligen snorhalt😂
4 haha så där var våran ena hund med sen sluta jag med allt som har med kardborrband göra på henne. Hon avskyr kardborrband kanske för att hon har fått pälsen fast eller så är det själva ljudet för det hatar hon verkligen.
Vi har använt hundsalva/hästsalva till alla våra hundar och det har funkat jätte bra både mot isklumpar och mot vägsaltet :) Det är en svart burk för häst tror jag och grön för hund, finns på granngården ^^, Blir lite söligt på golvet inne precis när man smörjt så vi har alltid tagit på hundarna strumpor men det har räckt med att smörja en gång i veckan ungefär så helt klart värt det :)
Min hunds tassar ser ganska förjävliga ut just nu med många sprickor. Har aldrig behövt använda något men provar min feta salva på honom just nu. Hjälper inte den får man kanske springa och köpa en tassalva.
Salt nämns, uhm hur ser man vilka ställen som saltats? Saltas trottoarer? Har aldrig sköljt hans tassar när vi traskat i snö..
# 7 tror jag såg den på apoteket.se, den du rekommenderar.