Kissar inne, hur göra?
Behöver lite tips och råd. Har en nakenhundavalp på 13 veckor som är på god väg att bli rumsren. Igårkväll sista rastningen då han enligt tidigare mönster borde vara kissnödig vägrar han att kissa. Han fryser mycket ute nu och har lärt sig att han får komma in så fort han gjort ifrån sig. Igårkväll stod vi ute i 10-15 min. Varje gång han sprang till dörren satte jag ut honom igen. Till sist frös han så i snön att han stod still och tjöt. Då kallade jag in honom och gav upp. Dessa rastningar tar normalt 2 min, sällan 10-15. När jag kliver upp nästa gång har han kissat i precis hela sin bur som han brukar sova i. Jag kan tvätta, inget problem. Men jag vill veta VARFÖR han gör såhär? Och vad ska jag göra om det upprepas?
Mvh Ellenfyrkant
Är hunden instängd i buren? Det är olagligt! Vore hunden lös skulle den nog gått utanför buren och kissat. Vad för underlag får hunden chans att kissa på ute? Finns det bara plan mark?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Han är 13 veckor!! klart han kommer kissa inne, speciellt nu när det är vinter! Har du några kläder på honom? Försök att vara i rörelse så han inte behöver stå och frysa i onödan. och som #1 sade, det är olagligt att ha hund i bur. Måste du ha honom i sånt får man ha kompostgaller, men inte bur
Han är valp så olyckor får man räkna med. 10-15 minuter låter inte så lång tid att vara ute. Har han kläder som är varma hur naken är han? Vet flera med hög nakenhetsgrad som får klä på sina små mycket overall+varmt täcke+ skor och halsduks-mössa eller vad man kan säga att det är 😎
Som #2 säger, antingen kompostgaller eller så får du dela av ett helt rum, t, ex badrummet som han får vara i.
**//Amanda
han är 13 veckor att han inte är rumsren är fullt normalt..
http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/rumsrenhet/
det är olagligt att din valp sover i en bur http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/ och när den dessutom är en valp så mår den ännu sämre av att behöva vara i en bur på natten den behöver närhet och dessutom får du svårare att se om den är kiss/bajsnödig.
Man får inte ens ha kompostgaller om det inte är tillräckligt stort och 4 galler är för litet för de allra flesta valpar om man ska gå efter jordbruksverkets regler.
En 13 veckors valp kan inte reglera sig blåsa själv och vissa tar det längre tid än andra innan dom ens är medvetna om att dom kissar - det bara kommer när det behövs. Att den har svårt att kissa när den blir stelfrusen är fullt normalt - en naken valp så här års får man räkna med att det tar längre tid med. Det är lättare att kissa när man slappnat av (läs inte fryser) än när man är spänd.
Min 6 månaders valp kan fortfarande göra "olyckor" inne. Väldigt sällan dock. Står du och väntar på att han ska göra nått? Gå en promenad istället så fryser han inte heller.

Tack för tipsen att hålla honom igång under tiden vi är ute. Jag blev bara så förvånad att han inte kissade när han uppenbarligen var kissnödig och frös. Och vet att han får komma upp så snart han kissat. Made no sense to me. Därför sökte jag tips och råd. Att jag väntar mig att en 13 veckors valp ska vara torr har jag aldrig uttryckt. Inte heller att han är instängd. Vad har det tagit åt folk? Så sorgligt att ni alltid ska utgå ifrån att människor vill sina hundar illa. Tragiskt!
Mvh Ellenfyrkant
Fast en valp som kissar i en bur bör rimligen vara instängd eller så är den sjuk. Urinvägsinfektion är mkt vanligt så stängde du inte in hunden bör du kolla upp den. De kissar på sig om de är rädda eller sjuka.
#9 Ja dom kissar sällan där dom sover.

Min gissning är att han tyckte det var trevligare att kissa på än fäll än på ett golv där kisset stänker. Är drt olagligt att inte lägga ut tidningar åt en hund som normalt är torr på nätterna också eller vad hittar ni nu på? Har haft valp förut som bajsat i sovburen och varit frisk senaste 8 åren… Jag hade en fundering och tänkte att det kanske fanns människor med större kunskap om hundars beteenden. Tråkiga anklagelser kan ni spara dit de är i sin rätt.
Mvh Ellenfyrkant
Beteendet du beskriver är inte helt ovanligt just för nakna raser när de är valpar! Det är när valpen fryser som den spänner hela kroppen, däribland hela kisseriet om det vill sig till. De är kissnödiga men kan helt enkelt inte göra ifrån sig.. Vissa individer av den nakna varianten CCD kissar hellre på tyg /fäll/filt/täcke då det är mjukt och varmt och hunden helt enkelt slappnar av. Men du kan vara lugn denna period går över! Ser du hunden kissa inne så tillrättavisa och gå ut med den så att det inte blir "okej" för den, det är ju trots allt oönskat beteende. Ett tips är att se till att hunden är ordentligt påklädd och varm nu när det blivit kyligt och att inte vara ute för långa stunder i taget om den är väldigt frusen. Han kommer att lära sig att kontrollera kisseriet när som, han är ju inte så gammal än ;) Lycka till!
Tar för givet att en nakenvalp får kläder på sig när de går ut i minusgrader men uppenbarligen kan man inte ta något för givet när det gäller en del folk. Att en hund skulle välja att ligga i sin egen avföring och urin istället för arr kissa utanför på mattan har jag svårt att tro. Likaså att en valp på 13 månader frivilligt ligger i en öppen bur. En 6-7 månaders valp kan man ha hunnit träna till detta men en valp så ung ligger nog enbart i en bur självmant av rädsla. Och som hundägaren själv skriver så är det ju ett problem att den kissar inne, annars skulle denna tråd aldrig skapats. Att folk skriver som de gör ovan handlar ju bara om erfarenheter och tydlig fakta om hur hundar agerar. Handlar inte om att snacka skit.
#13, Det finns de som inte har kläder på sina nakna hundar alls. De finns även de som inte har koll på lagen om stängd bur! Jag hade aldrig hört talas om det innan hundar.ifokus. Här finns inte plats för att anta, då blir det ofta fel ;) Ta det lite lugnt och ställ frågor då ska du se att TS nog svarar !
Klart du kan lägga ut en tidning vid t ex dörren. Då är valpen nära där den ska gå ut, men ändå ingen katastrof om den kissar inne. Så gör ofta jag om jag har vintervalpar. Dom blir rumsrena ändå efter ett tag 🙂
#13 - jag har alltid en tygbur uppställd i sovrummet och mina älskar att ligga i den och gräva ner sig om jag är i den delen av lägenheten. Dom gillar ha mörkt när dom sover på dagarna och det har inget med rädsla att göra 😉 Dom knatar alltid dit när jag ska duscha och om dom är själva hemma.
#13 Varför skulle inte en valp vilja ligga i en bur? Det är ju tryggt och ombonat därinne. Sen tycker jag inte att det är så konstigt att den valde att kissa där heller.
När min vovve var valp hade han en sån där luddig pälsliknande filt man har till hundar. Han har aldrig haft en bur, men den där filten sov han på ibland på dagarna, och den kissade han på flera gånger tills jag gav upp och slängde ut den. Blev för drygt att tvätta den hela tiden helt enkelt.
Nu hade jag turen att ha en sommarvalp, och han blev rumsren på någon vecka bara.

#13 Min valp har kläder när han går ut, väljer att ligga i buren och valde den natten att kissa på fällen. En bur är ofta hundens trygga plats, precis som en bädd kan vara. Du missförstår mitt inlägg. Att valpen kissar inne ibland är absolut INTE ett problem! Vad jag reagerade på var varför valpen vägrade att kissa ute. Det är två helt olika saker för mig.
Mvh Ellenfyrkant

Tack för ditt svar #12!
Mvh Ellenfyrkant
Orkar inte läsa kommentarerna men skriver då jag själv har en valp på ca 20 veckor han är dock rumsren!
Sätt ut tidningspapper lite här och där och lär han att kissa på dom, bli aldrig arg på valpen när den kissar/bajsar inomhus, ta det som om det vore en simpel sak, gå lugnt ut med honom och låt han kissa bajsa, eventuellt köp lite kläder till han och gå en liten mini promenad med honom inte för långt, ca 5 - 10 minuter kanske och gå inte snabbt, låt honom utforska miljön och ta den tid han behöver! Stressa inte honom! Och han honom absolut inte i en bur!! Lycka till!
I'm out 
12 skulle inte tillrätta visa en valp när den kissar inne annars håller jag med dig om allt annat.
Ang bur så ligger 2 hundar gärna i burar här hemma så i vårat sovrum har jag öppna tyg-burar som dom sover gärna i. Ena hunden vill ha nere dörren har jag/någon rullat upp den så fixar hon att den åker ner observera att buren är öppen bara dörren som är nerfälld. 😉
Den här tråden tycker jag personligen är ett tydligt exempel på den "dåliga stämningen" som diskuterats tidigare på sajten, och även ett bra exempel på varför jag själv tappat det mesta av mitt intresse för att skriva här. Tjejen ställer en fråga om rumsrenlighet och blir istället anklagad (eller åtminstone ifrågasatt) för att spärra in sin hund. Och efter en förklaring, får hon ändå höra argument som tyder på det är orimligt eller osannolikt. Ljuger hon då? Alltså, va? Det är inte meningen att man ska undvika att ställa frågor, bara för att folk letar fel. Har ni aldrig hört uttrycket "var inte rädd för att fråga"? Känn er fria att ta bort den här kommentaren om den är för OT, men jag blir verkligen besviken gång på gång här inne.
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
#22 anklagad för att spärra in sin hund? Vi har sagt att det är olagligt att ha hund i bur
#23 Om du skummar igenom tråden igen så anser jag att du, tyvärr, kan du hitta anklagande/ifrågasättande kommentarer gällande hund i bur.
Älskade Charlie 🌺
#24 För att det är olagligt.
Utifrån TS text kan man göra många antaganden. Jag kan ta ett exempel på ett antagande man skulle kunna göra: "Ligger rastningarna bara på två minuter? En hund behöver längre rastning än så!" Givetvis tror jag bättre om TS än att varje evig rastning ligger på två minuter - det här är ju återigen bara ett exempel. Men hade jag undrat över det, så hade jag kanske kunnat fråga lite smidigt utan att starta en diskussion huruvida en rastning ska vara lång eller kort för hundens bästa. Upplysningar i all ära, men det är tonen och förhastade slutsatser som jag personligen tycker är trist, och det är det jag försöker förklara. Men jag är ingen Sajtvärd eller polis, så här säger jag over and out.
Älskade Charlie 🌺
Vi hade bur tillkopplad en hage när Roxy var valp, hände ytterst få olyckor inne med henne men enstaka gång på natten hände det bland annat i buren betyder inte att hunden är sjuk eller att hunden är instängd.
I denna kylan verkar det vara fler som har problem med hundar som inte vill kissa/bajsa ute om det är för kallt trots kläder tråkigt nog.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
21# Jag säger fy/nej om jag ser en valp göra ifrån sig inne för att omedelbart ta ut den så att den kan utföra behoven där den ska. Det tycker jag är ok, men alla är olika :)