Vad betyder patella UA?
Sitter och söker lite på de ev. föräldradjuren till min valp på SKK hunddata och jag undrar vad som menas när det står "patella, ua"?
Är det att hunden har undersökts för patella men att det har varit utan anmärkning?
♥
Precis!
#1 Tack! Var lite osäker så tyckte det var bäst att kolla upp 
♥
Ett förtydligade: Det betyder att hundens patella var utan anmärkning, inte att patellaluxationen var utan anmärkning.
#3 Vad är det för skillnad på patella och patellaluxation? 
♥
#4 Patella är namnet på själva benet (knäskålen). Luxuation innebär att den förflyttar sig från sin normala plats.
#5 Okej, så att patellan är utan anmärkning kan alltså betyda att själva knäskålen är bra, men att benet ändå kan flytta sej?
Och om allt ska vara bra, ska det stå att patellaluxationen är utan anmärkning då?
♥
#6 Ja, knäskålen är utan anmärkning alltså. Ingen patellaluxation. När benet luxerar så förflyttar det sig, och det kan det göra annars också. Men risken är större att det är något medfött. Nej, för att allt ska vara bra ska det stå patella u.a. Patellaluxation är inget bra, och om hunden har det så är patellan inte U.A!
Nej - det ska bara stå patella UA vilket betyder att allt är helt okej.
Patella 1,2 eller 3 betyder patellaluxation i dom olika graderna (1 betyder går att vicka lite ut läge och 3 mycket ur läge och är då sämsta graden som ofta beöver operation)
#6 Patellaluxuation graderas i fyra olika grader:
GRAD 0 = Normal.
GRAD 1: Knäskålen ligger på plats men är onormalt rörlig. Den kan föras ur läge för hand men återgår av sig själv.
GRAD 2: Knäskålen kan lätt föras ur läge antingen för hand eller av sig själv. Den ligger oftast ur läge men kan återföras för hand.
GRAD 3: Knäskålen är permanent i felläge och kan inte återföras.
När veterinär skriver patella UA menas att hunden ligger på grad 0, alltså normal.
Tack så mycket för svaren, nu förstår jag vad det menas 
♥
3 det där fattar inte jag riktigt? Är det partella UA så är väl även patellaluxationen är UA? annars hade det väl stått grad 1-3 om
TS du har fått bra svar
Skriver man patella luxation, så är det inte längre UA
Patella betyder knä - luxation betyder att det kan flyttas ur läge.
vi hade en hund som fick patella luxation, olyckligtvist i båda bakbenen. Det var dock bara ett ben som gjorde utfall om man säger så. Han levde med det 1 år innan vi fick ta bort honom vid 9 års ålder då vi tyckte han inte behövde lida mer. har för mig han hade den värsta graden :( så patella luxation är inte alls kul att få och operationen skulle gå på 20.000 per ben har jag för mig om inte tom mer. Men eftersom han var gammal och det löpte stor risk att han inte alls skulle bli bra efter operationen lät vi det vara utan vi gav smärtstillande ett år och lät han gå ner i vikt. Det gick bra men tillslut kom det upp mer problem med infektion så då tänkte vi att han får vila! Det är verkligen jätte tråkigt när patella luxation inträffar. Varför vi inte viller riskera att operera var att vi ville att hans sista år skulle få vara bra, och hade vi opererat hade han kanske blivit bra och sluppit äta smärtstillande men skulle det inte gått bra skulle han fått leva sina sista dagar/veckor i smärta och inte alls mått bra så vi valde det som var bäst för honom!<3