Duscha/bada, hur ofta
Hur ofta badar du din hund och vad är det för ras? Skulle du vilja göra det oftare/mer sällan? Hur ofta tycker du att man bör göra det? Tvättar du med både shampoo och balsam eller kanske bara med vatten? Alltid hela hunden eller ibland bara benen? :)
Jag tvättar honom när jag tycker att det behövs. Använder ett hundschampoo som även innehåller balsam.
är det skitigt ute, så blir det magdusch med bara vatten. Schamponering blir några gånger per år vid fällning och ev före utställning. Mina hundar har en mycket bra smutsavstötande effekt, så schamponering behövs inte speciellt ofta 🙂
Lillan: 1-2ggr/år blir det dusch/bad dvs med schampoo. Annars är det bara avspolning vid behov. Sankt bernhard
Roxy: Ca var 4-6 vecka,med schampoo. Papillon/ccpp
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blandras staffe/chihuahua/chinese crested. Han är 15 månader och har aldrig badat/duschats. Jag har inte haft någon anledning att bada honom än. 🙂
Minst 1 gång i månaden, allt mellan flera gånger i veckan - en gång i månaden, Papillon, Chinese Crested, Toy Pudel, i stort sett helt hårlös.
https://www.instagram.com/aros_yoda/

Har en blandis och en labrador, de duschas vid behov. Blandisen har problem med allergiklåda så för henne blir det dusch lite oftare 2-4 ggr/år annars om de rullat sig i något som luktar illa eller badat i leriga illaluktande diken/vattenhål.
På sommaren så simmar de mycket i sjöar, mm så då behöver de sällan duschas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Storpudel i full utställnings päls badar ca var 8:e dag med schampo och balsam. Chinese crested badar ca var tredje månad om ens det med bara schampo.
Borzoi som badar med 8-9 dagars mellanrum, använder schampo och balsam, samt fönas.
Schäfer: Före utställning Blandis : Sällan, nån gång /år
Har en nerklippt storpudel som jag badar med både schampo och Balsam ca 1 ggr/mån eller när hon är skitig. När hon var utställningsklippt badade jag henne minst 1 ggr/veckan.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Blandras (Tollare, Schäfer, Labrador)
Tassar och mage duschas av några gånger i månaden när hon varit i lerpölar, eller när det är varmt på sommaren. Riktigt bad vid behov, nån enstaka gång per år. Då används hundschampo.
//Jessie
Allergihunden badas två ggr i veckan med schampoo sen har jag ett spray balsam till henne.
De andra två badas när de är skitiga. Några gånger per år brukar det bli.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
När han skitar ner sig, vilket var senast idag. (bajs är ju faktiskt fantastiskt tokkul att rulla sig i, mums)! Men ett par gånger om året cirka, och oftast då bara ben/mage/under rumpan. Ett hundschampoo äger jag inte ens..
Släthårig/korthårig liten blandras.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Under utställningssäsongen - ca var 7e- 10e dag. Nu när jag varit gravid och inte mått så bra har det blivit nästan 3 veckor mellan baden. Har 2 långhåriga bichon havanais. Vid behov badas dem såklart oftare, den ene är en riktig liten lortgris ;)
Med 2 veckors mellanrum, Bichon Frisé. Ibland blir det oftare och ibland mer sällan. Med en vit och relativt långhårig hund så syns smuts lite mer än på de flesta andra hundar. ;)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Huskyn badas 2 gånger om året då vi inte står ut när hon stinker. ;) Detta fixar jag på skolan där vi har ett "badrum" för hundar, där använder vi Espreés produkter. Min Whippet badar/duschar jag bara när det behövs då hon är ganska renlig av sig som tur, henne räcker det med duschen hemma då hon inte har en super fet och tjock päls. Till henne använder jag K9 produkter. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
När det är lerigt ute sköljer jag av min cavalier med vatten varje dag nästan. Shampoo däremot använder jag bara om han rullat sig i något.
Ben och mage sköljer vi av några gånger i veckan, när hon blir lerig. När det är snö så sköljs hon av ett par gånger per dag för att smälta alla snöklumpar. Med schampo badas hon ca varannan månad, i samband med trimning eller bajsrullande. Hon är en lagotto.
// Nadja
3 pudlar var en med full utställningspäls som badas var 10 dag med hundschampo + balsam dom kortklippta badas varannan månad då dom även klipps.
portugisisk vattenhund, badas och klipps var tredje vecka.
Använder Parmas djuprengörade schampo och deras minkoljebalsam.