Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 892 ggr
[Pandapuh]
0

Från en till två?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Vad tyckte ni var största skillnaden från att ha en hund till att ha två hundar?`
Tänker då på kostnader, hundarnas beteende, rutiner m.m. Både positivt och negativt.🙂

AnneN
0

Kostnaderna blir ungefär det dubbla då det går åt dubbelt så mycket foder, godis, ben, försäkring, veterinärkostnader (vaccination, mm).

Det tar även mer tid för mig varje dag med 2 hundar som ska aktiveras, motioneras & rastas då jag dagligen ger varje hund lite egen tid med tex träningspass eller promenader utan att den andra är med.

I övrigt med rutiner, mm så ser det ganska lika ut oavsett om jag har 1 hund eller 5 hundar hemma (har bara 2 egna men är hundvakt ibland).

En nackdel som jag kan komma på förutom att det blir dubbelt så dyrt är att även då det är -30 grader eller spöregnar så måste jag ut fler gånger och den "nya" hunden är inte ett dugg väderkänslig så han är gärna ute länge i alla väder medan den första hunden avskyr kyla och dåligt väder och därmed helst bara skyndar sig att rasta sig och sedan vill in i värmen..

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Levijo
0

Jag har två hundar i extremt olika storlekar. En Grand Danois och en mops. Det enda jobbiga jag kommer på är att jag inte kan gå med båda samtidigt, utan måste ta ut dem en åt gången p.g,a att båda har problem med hundmöten. 
Annars är det bara plus tycker jag.

Fridaaaa
1

För oss blev det inte så mycket högre kostnad per månad, max 400 kr med foder. försäkring och godis.
Vår tik blev piggare samt har sällskap av varandra. 
Mer att kunna träna, då jag kan träna vissa saker med ena som jag inte kan med den andra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
1

Jag ser inget negativt med att ha 2 eller fler hundar tvärtom dom får ut en massa av varandra. Visst det kostar mer att ha fler hundar, men foderbiten bero på hur stor hund man har tänkt skaffa. Försäkring vet jag inte vad det skiljer sig mellan dom olika f-bolagen.  

Rutiner, jag går ut med alla tre och träning sker även under promenader. Vi åker på vissa kurser samt åker och tränar inomhus då tränar jag var o än av hundarna separat men även dottern eller mannen kan ta en hund o träna. Jag tränar även trix inomhus separat men även ibland ihop. Beteende är väl olika här visste jag att våran första hund alltid vart en fröken polis och vill gärna ha fröjd och lugnt annars säger hon till stökigheter. Att skaffa hund och har en hund med beteenden som man inte önskar att den har så är det lättast att jobba bort det innan man skaffar en till hund. Här har vi fått lägga krut i att inte skälla då jag anser att det är jobbigt med små skällande hundar, detta vart värre sen nya hunden kom men som sagt hon har inte vart så länge hos oss och detta arbetar vi på då nya får igång mellanhunden  med skälla i onödan lättare nu.

Lord Vulcan
1

#1 Känner igen det där med att en vill in och den andra vill stanna ute. Visst kostar det mer med 2 hundar men jag tycker man får så mycket igen med djuren. Sen har dom varandra att busa med. Ibland behöver dom lite annat än vad vi ger dom.