Göra egen blötmat
Min hund brukar få blötfoder på morgonen och torrfoder resten av dagen. Hon är rätt kräsen med mat och jag har provat köpa olika sorters burkmat, men finns inget hon direkt gillar och hon går hellre utan mat än att äter burkmat från affären verkar det som. (Man vet ju inte vad för konstiga tillsatser burkmaten innehåller)
Så då har jag provat göra hemmalagad mat och det blev en succe! Hon slickade tallriken i 10 minuter efter den var ren och gick iväg och kom tillbaka för att kontrollera att hon inte missat något. 🙂 Mina föräldrars hund som också är kräsen fick prova och han älskar det också. Han åt dessutom på morgonen som han aldrig brukar vilja göra.(
Här kommer receptet ifall någon annan vill prova också:
4-5 kokta potatisar
1 stor kokt morot, kokta ärtor och annat grönt
4-6 kokt kyckling av innefile (ingen salt)
1 tablett Aptus Multidog vitaminer
Mixa ihop allt detta med 2 tunna skivor av en inte alltför salt skinka. Detta är mest för smakens skull. Utspätt i flera portioner så blir det inte för salt.
2 matskedar rapsolja
Klart. Räcker till flera portioner.
Går bra att frysa in i portionspåsar och tina upp i mikron.
Man kan variera innehållet av kött. En gång bytte jag ut kycklingen till fläskkött utan fettet. Nötkött har jag inte provat ännu.
Länk till multivitaminerna
http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott-hund/165-aptus-multidog-tabletter-150-st.html
Varför så lite fett?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Rapsolja har jag ju i, man kan säkert ha i mera fetter. Något speciellt fett du tänker på? Tänkte du mättat fett? fleromättat? enkelmättat?
Ekologisk kokosolja är nog bra också.
Kycklinglever eller annan lever skulle man kunna ha i för mera fett.
Ska man ge hunden olja, så bör det vara animalisk - inte rapsolja mm. Fett är det bästa och då gärna fett från lamm/får som innehåller mycket omega 3 (hundar har inget behov av omega 6 som de flesta vegetalibiska oljor innehåller)
Skinkan skulle jag helt utesluta. Jag känner även att det blir alldeles för lite kalcium i detta, som inte en enstaka vitamintablett inte kan räcka till.
Men varför inte köpa färdigt färskfoder istället - rå föda är så mycket bättre för en hund än tillagad.
#5 Så som jag förstod åt inte hennes hund färdigt. Eller förstod jag fel?
**//Amanda
#6 färdig blötmat nej, men jag pratar färskfoder som man köper fryst 🙂
Rapsolja är bra för pälsen. Två tunna skivor skinka fördelat i flera portioner är inte farligt på något sätt alls. Min hund får torrfoder också. + multivitaminerna som jag lägger till. Ostskivor brukar jag ge henne separat 🙂Finns även kalkpulver att köpa om man tycker att hunden behöver mera kalk.
#5 Poängen var ju…. att burkmat är skit och inte särskilt gott. Jag planerar inte att KÖPA utan att göra själv. Jag ger INTE min hund RÅ föda. Nej tack. Riskerna med rått kött är för stor tycker jag.
För mycket omega 6 kan ge inflammationer hos hund, men det är upp till dig - försöker bara ge råd😉
Läs på ordentligt innan du blandar själv och ger på daglig basis - även om det bara är ett mål per dag. Du behöver veta att hunden får i sig dom vitaminer och mineraler den behöver och då främst kalcium i rätt mängd. För liten mängd kalcium ger på sikt stora problem. Du behöver även tillsätta rätt (animaliska) fetter, då kokt mat trycker ut fetterna från kött när det tillagas.
För mig är det alldeles för mycket potatis och för lite animalier i det du blandar - men det är min åsikt🙂
Undrar även över riskerna med rått kött ? Har utfodrat rått i över 15 år och aldrig haft problem…
#9 Tydligen vet inte ens hundfodertillverkarna hur man gör hundmat, eftersom (i en artikel) påstås att hundar blir sjuka av sin mat. Hundar är allätare.
Jag tänkte inte starta någon debatt här nu, utan berätta hur JAG gör. Man kan aldrig vara 100% säker på att hunden får exakt rätt mängd av ALLT. Mycket beror även på ras, behov osv. …….
#9 ang rått kött, så fick jag problem en gång för många år sedan när jag hade en annan hund som jag utfodrade med BARF. Hon fick salmonella och blev väldigt sjuk,
Admin- Vill du vara snäll och ta bort hela mitt inlägg. Är sååå trött på en massa påhoppare och besserwissrar inne på hundforum. Inte första gången. Hundägare som tror sig veta bäst.
Jag vet vad som är bäst för min hund. Det märker jag också. Tack för mig.
Ok - ursäkta då att jag gav råd…. och måste tyvärr även säga att hoppas ingen tar efter receptet då det inte är fullgott som hundmat på daglig basis. Tyvärr tråkigt att behöva säga det, men viktigt att förmedla 🙂
Ps: undrar väldigt mycket över vilken artikel du menar - vilka foder gör hundarna sjuka ? och vad för typ av foder ?
Nytt recept:
1 kg ostbågar,
1 kg fett
1 kg rå nötkött
1 dl salt
2 dl socker.
Varsågod. Nyttigt och bra.
Artikeln kan du googla på.
Varför blir du spydig - jag försöker hjälpa ?
Det står ingenting om vad för storlek på hund, ålder mm utan endast egen blandning för flertalet måltider med en aptustablett till ? Det är långt ifrån tillräckligt för de flesta hundar, så jag försöker hjälpa att rätta detta. Men jag ger upp. Jag kan knappast heller googla efter en artikel jag inte ens vet vad den handlar om….
#15 Jag bad inte om råd.. Du råder andra att inte ta efter mitt recept, men du vill gärna leda in mig på BARF-diet åt min hund….
Men admin, får gärna ta bort mitt inlägg, vill inte ha fler besserwisser kommentarer.
Intressant..
Angående BARF, så tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att det inte finns några bevisade fördelar med att utfodra med detta eller färskfoder jämfört med torrfoder. Tvärtom så finns det dom som har kollat på detta och sett att risken är stor att råka ut för någon typ av näringsmässig obalans när man ger BARF och att ger man rått kött till sina hundar kan dom få olika bakterier som dom kan bli sjuka av.
Genom ett torrfoder av bra kvalitet vet jag att mina hundar får i sig precis vad de behöver.
Kanske finns det BARF-dieter som uppfyller alla hundens behov också, men jag skulle inte våga chansa, det är inte min grej. // Fredrik Steen
Nej, jag försöker inte leda in dig på barf-diet…och det har jag heller aldrig sagt. Jag utfodrar inte enligt det själv heller… Däremot bör du kolla upp näringsvärdena ordentligt i det du ger din hund och tipsar andra om 🙂
Ps: jag är ingen besserwisser och det vet nog dom flesta här inne 🤔
Du skrev i ditt inlägg i #9 " Har utfodrat rått i över 15 år och aldrig haft problem…"
Jag är nog trött på hundägare som jämt ska hitta fel hela tiden.
#18 Ska det gå riktigt riktigt rätt till så ska man gå till veterinär och ta prover för att se om hunden lider brist på någon vitamin eller mineral eller olja och kolla alla behov beroende på ras, vikt, storlek osv., INNAN man ens utfodrar sin hund.
Rått är inte detsamma som barf….
Jag ger ris, emellanåt torrfoder, ibland något med vete i osv - men basen i min hundmat är råa animalier och även råa köttben någon gång per vecka. Men det är inte barf.
Det var precis vad jag gav min hund som blev väldigt sjuk i salmonella. (DÅ iallafall kallades det BARF)
Du har haft tur, för det är inte alltid så bra kvalite på dagens kött som alla vet och fullt av salmonella, antibiotika och medel för snabb tillväxt, hormoner osv.

#19 Barf och färskfoder är inte samma sak men båda serveras råa. Det enda djuret som under lång tid har ätit tillagad mat är människan. Andra djurs matsmältning har inte hunnit anpassa sig till tillagad mat. Inte så att dom inte överlever, för det gör dom ju uppenbarligen, utan att matsmältningen och därmed kroppen fungerar bättre. Sen har alla sin egen åsikt och forskning kan vridas, vändas och missförstås ganska mycket. Ska man tro på forskning ska man själv läsa den och ta reda på vem som finansierat den. Räcker sällan att någon hört nåt som nån annan har läst eller hört.
Skynda långsamt så går det fortare.
#23 Ja, alla tror vi olika. Jag tänker iallafall inte ge min hund rått kött. 🙂
Nej, det är inte fullt med antibiotika i vare sig svenskt kött och eller heller i finskt eller norskt - Sverige har världens lägsta antibiotikaanvändning på slaktdjur. Tillväxthormoner ges inte alls här, så jag vet inte i vilket land du bor i.
För övrigt så stannar antibiotika kvar i kött även efter upphettning och så även tillväxthormoner - och sådant kött hjälper det inte att koka, för allt finns kvar ändå.
Men det viktigaste jag försökte påpeka är riktlinjerna för vitaminer och mineraler och hur viktigt det är. Framförallt att hundar inte får för lite kalcium.
Salmonella är det ytterst ovanligt att normalt friska hundar blir sjuka av, då dom har så "ogästvänlig" miljö i sin mage - då har du haft otrolig otur. Salmonella är vanligast i utländskt kött och då framförallt fågel/kyckling och hittas mycket sällan i svensk kyckling. I övrigt hittas oftare salmonella i råa grönsaker mm i Sverige. I övrigt så hittas salmonella faktiskt fler gånger i torrfoder för hundar och katter (framförallt utländskt torrfoder - ger du svenskt ?) än i färskfoder som säljs i Sverige (vet inte om något fall på 15 år, däremot några utbrott i torrfoder som säljs i Sverige).
Men strunt samma, nu orkar jag inte skriva mer om detta 🙂
Ja det räcker 🙂 Alla tycker vi olika som sagt. Min hund mår absolut prima och inte varit sjuk sedan hon föddes. Tack för mig.

#26 Hon har aldrig varit sjuk och det innebär alltså att hon inte kan bli det heller? Så bra. Du kan leva bra på enbart choklad. Ett tag. Ingen vet hur länge.
Skynda långsamt så går det fortare.
#27 Helt otroligt vad ni vrider och vänder på allt… leva på choklad..jisses. Jag kommer aldrig mera in hit mer och jag ska varna andra… rena rama mobbingen.
Hoppas du att min ska bli sjuk eller? Man kan inte ens jämföra hundar och deras hälsa och hälsotillstånd utifrån någon som helst underlag. Undrar jag om ni druckit för mycket glögg eller nåt.
Juel70, delar du med dig av ett recept på ett diskussionsforum så måste du räkna med att folk reflekterar och ställer frågor om det. I denna bemärkelse är inte fett fett och protein är inte bara protein, det handlar om så mycket mer som vitaminer och förhållanden mellan dem och mineraler. Äter någon samma kost varje dag är det väldigt viktigt att den är korrekt sammansatt.
Det finns många människor här som har stor kunskap inom hund (såklart finns rötägg med, men var finns de inte?), men man måste vara öppen för nya förslag och idéer på ett sådant här ställe.
#29 Isåfall vill jag att du tar bort mitt inlägg, för jag vill bara dela, inte starta en debatt.
#30 men så trist att du inte vill förbättra receptet. 😕
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#8 Kan inget om blötfoder. Är det tillagat om man köper på burk?
>>>Malum domesticum<<<
# 9 Källa på ditt påstående att för stor mängd omega 6 ger inflammationer?
Sedan tycker jag man kan låta folk vara, vill de utfodra med kokt mat låt dem göra det. Alla behöver inte höra jämt om hur bra rå diet är. Men tipset att läsa på ordentligt är allmänt bra. Vissa hundar fungerar dessutom inte på färskfoder. (hundägare som nämnt det på forum). :)
Sedan är det såå olika vilka fetter och oljor som folk rekommenderar och tycker är bra.. Jag har själv blivit rekommenderad kallpressad rapsolja för nåt år sedan som jag tillsatte i min hunds tillagade kost ett tag.