Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1916 ggr
DalarnasDallas
1

Problem med valp + äldre tik

Hej, ny här på forumet, tänkte testa på! Vi har precis skaffat oss en dobbermann hane. Han är 9 veckor gammal. Vi har sedan tidigare en Chihuahua blandras tik på snart 6 år. Problemet är att han inte lyssnar och respekterar henne. Hon morrar visar tänderna och nyper ifrån men han ger sig inte, han fortsätter "hoppa och klättra" på henne. Hon låter han även ta ben av henne om han inte ger upp när hon morrar. Detta känns som en hemsk början då han redan nu är rent fysiskt större än henne. Vad ska vi göra?! Han fick träffa min svärfars 10åriga norrbottenspets tik, hon visa tänderna 1 gång sen vill han inte gå nära henne.. Vad kan vi göra för att hjälpa vår lilla valp och tik?

Ambrose
1

Oftast är detta en sådan sak som hundarna behöver lösa på egen hand. Det är inget konstigt att valparna beteer sig som små jobbiga monster och att den vuxna hunden inte säger till på skarpen. De säger till, ja, men mest lite morr och smånaffs.

Det ni kan göra är att minska tillfällena genom att inte skapa resurskonflikter. t.ex. så får den äldre hunden äta sitt ben/mat i fred i vardagsrummet, medans den yngre ligger i köket. Se även till så den äldre får ensamtid med er. Ut på långpromenad, eller träning, eller vad nu den lilla vavvan tycker är kul :)

Det kan kännas jobbigt, och man kan tycka synd om den äldre hunden som blir överkörd av en liten valp, men det är inget att oroa sig för.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

russin
2

Se till att den äldre har en skyddad plats att gå till och hjälp henne att ta väck valpen om hon inte vill ha den för nära. Är den äldre tiken väldigt liten finns det ju risk för skador.

Många vuxna hundar är väldigt toleranta mot valpar, men det finns även hundar som tycker valpar är "äckliga" och är tiken kanske tom lite rädd för den så behöver hon hjälp att kunna freda sig. Jag vet inte alls hur er tik är där.

Yuuuhanna
0

Min hund uppför sig egentligen väldigt bra med mindre hundar men min svärmors Chihuahua tycker ändå att han är lite läskig/ jobbig/ stor ibland. Då brukar vi ställa fram en transportbur och bädda skönt som inte den större hunden får gå fram till sen. Det fungerar jättebra för oss. :)

Lord Vulcan
1

#1 Bra inlägg. Hade samma problem med mina. Men det var äldre hane och tikvalp. Tillslut respekterade lillan den äldre. Tog inte jättelång tid.