Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3217 ggr
hannaj98
6

Vägra raketer och smällare

Hej, jag vill bara be alla djurvänner att snälla skriva på den här namninsamlingen för att stoppa fyrverkerierna.

http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

Första kommunen, Södra Öland, har äntligen satt total förbud på raketer. Detta tycker jag att fler borde göra för våra djurs skull. Denna namninsamlingen är till för att skaffa uppmärksamhet till problemet med raketer och förhoppningsvis göra skillnad. Snälla bara skriv erat namn, det tar bara en minut men kan betyda så mycket!

http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

[M1nho]
1

Skrivit under!

-Aida-
0

ja med.

[Forest]
3

Skriver inte under eftersom jag anser att fyrverkerier hör till fira in det nya året. Att sen folk ger sina barn smällare och folk som smälker av innan anser jag kan få böter. Själva köper vi inga fyrverkerier. Men vi går ut och tittar på dom och skålar för det nya året.

GotTreats?
2

#3 Känner lite så jag också. Vore dock bättre om t.ex kommuner skulle kunna hålla i det, då skulle inte fulla personer och barn utsätta andra för fara lika lätt 🙂

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

[M1nho]
6

Det står ju inte att att man ska förbjuda fyrverkerier helt utan att privatpersoner inte ska få skjuta…så dom som gillar fyrverkerier blir inte utan.
"Fyrverkerier ska skötas av stat, kommuner, föreningar eller klubbar. "

GotTreats?
0

#5 Oj, det missade jag helt haha. Läste allt som stod under dock 🤪

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

Grace2009
3

Jag tycker om att skjuta iväg raketer på nyår, det är både spännande och vacker för mig. Skulle tycka det var blä om man som privatperson inte fick göra det längre. Lär inte vara en enda raket ute på landsbygden då för föreningar kan inte vara i varje by för att skjuta. Visst är det synd att en del djur blir väldigt stressade av det, men jag tycker att en hund bör vara skottsäker.

taylor__lambert
3

Skrivit på :)

#7 handlar ju inte bara om hundar utan vilda djur som kan få sån panik att de dör av stress eller springer i fel riktning och kanske springer rakt in i en raket eller något annat.

Jag gillar det fina med raketer, det ÄR fint, men samtidigt borde det hålla sig på en plats, typ skansen (här i Stockholm då alltså) det ser man ifrån mig och alltid lika fint det. Men även de kinesiska lyktorna som svävade i hela Stockholm, knappt en enda raket vilket var hur mysigt som helst. Men jag vill att det ska hålla sig på en mer offentlig plats där inga djur vilda som tama kan komma till skada.

Hade ett år då vi var på landet (verkligen mitt ute på landet) grannarna skulle avlossa en raket, den var riktad ut emot sjön som finns där, men den välte i sista sekunden och åkte rakt in i skogen och träffade något, visade sig vara ett vildsvin så de vart tvungna att ringa efter viltvårdare som fick avliva svinet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

-Aida-
2

När jag kollade på fyrverkerier förra året förväntade jag mig fint firande med snygga färger, jag såg fåglar i skyn som inte visste vart  dom skulle ta vägen, dom flög åt alla håll och kanter och överallt var de smällare som small och sköts upp, dom såg ingenstans att fly.. de va bedrövligt att se.

Haztparken
1

Handlar ju heller inte bara om rädda djur/ djur, folk som blir skadade (även om det nog väl är en bra anledning), utan också att det är så himla dåligt för miljön. Det enda det ger oss är några få minuter av att det ser fint ut och för det låter vi miljön och de levande lida för. Sen att det är skit dyrt för kommuner att köpa in kan ju också vara något man kan tycka dom kan lägga på något annat bättre istället.. Jag tycker också det är väldigt fint att se på. Men när jag blivit äldre och förstått allt detta + har en hund som mår skit rent ut sagt utav det så tycker jag inte det är värt det helt enkelt.

Murmeltuss
0

Är det inte bättre att alla tränar sina hundar när de är små? För fyrverkerier är vackert och det kommer nog inte bli förbjudet. Det är tråkigt att alla ska anpassa sig för att det finns rädda hundar. Jag skriver inte under.

taylor__lambert
6

#11 tycker snarare det är tråkigt att vilda djur och människor som upplevt trauma ska behöva anpassa sig efter dom som tycker det är kul att avfyra raketer hit och dit.

De vilda och tama djuren har ju ingen röst att tala med, de får stå ut med det vi gör, människan däremot har en talan, det gäller bara att bli hörd.

[Forest]
0

8 varför får man aldrig läsa om alla dom döda djuren 1/1 varje år? 

Jag anser att även privatpersoner ska få del av fira med fyrverkerier för eget bruk.

taylor__lambert
0

#13 media har annat att skriva om, typ vilken hej dunder fest det var med fyrverkerier, finns säkerligen publicerat om djur som farit illa eller människor som mår dåligt under nyår men inte i själva tidningen utan online, vet inte har inte kollat upp det, är också upp till var och en om man vill publicera sin historia, inte alla som gör det.

taylor__lambert
0

"Enligt Brandskyddsföreningen inträffar varje år 200-300 fyrverkeriolyckor som gör att personer måste söka läkarvård."

2009/12/31

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12051115.ab

Om det bara är personer kan det säkerligen finnas fler antal djur.

taylor__lambert
0

Hittade även statistik här förvisso bara på människor, och det klargör inte vad som är fyrverkerier, men om det sägs vara 200-300 varje år så måste man väl inse att det inte är så säkert. En smällare kan även smälla av efter att den blivit använd, vad händer om ett djur skulle stå där?

Dessutom "När fyrverkerier ska avfyras kan det krävas tillstånd." av: Polisen

[Forest]
1

14  du kan gärna komma med källa på att vilda djur dör pga fyrverkerier det finns väl mer media än Aftonbladet och Expressen. 🙂  Att folk skadas det är mer troligt att dom inte håller dom riktlinjer som finns att läsa det är 18 årsgräns.  http://www.dinsakerhet.se/Farliga-amnen/Fyrverkerier/

Fridaaaa
1

Håller med #3.

Vissa av dessa "ljuslycktorna" eller vad man ska kalla dem som folk rekommenderar i stället låter visserligen inte men metallramarna som är i, hamnar i hagar, i skogen mm och kan skada djur istället. 

Smälla på 12 slaget tycker jag inte är fel, då kan alla förbereda sig, visst de vilda djuren kan inte det, men vi djurägare kan det. 
Raketerna borde enbart få säljas på nyårsafton tycker jag personligen. Blir så lack med på oansvariga ****** föräldrar som låter sina barn smälla raketer och sånt!  Likaså de som promt ska ta ut sina hundar nära inpå 12slaget, är massa bortsprungna hundar på nyårsdagen 😕

Finns raketer som inte låter så mycket heller, finns t.ex fontäner (såna har vi haft).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
8

Jag personligen anser att vanligt folk inte ska hantera pyrotekniska saker och att totalförbud för den "vanliga" människan vore på sin plats - det händer allt för mycket elände pga detta.

Bättre då att kommunerna anordnar ett fyrverkeri när det ska göras och att det sköts av folk som vet hur man hanterar det. Då slipper man detta småfjuttande överallt, söndersprängda brevlådor, söndersprängda kroppsdelar, hus som brinner upp pga felriktade raketer, skrämda djur och människor. Anordnar kommunerna fyrverkerier, så finns anslag om tid och plats och då kan folk antingen gå dit eller hålla sig väck.

Själv har jag inga rädda hundar, men jag är trött på att själv få rensa trädgården från raketrester, inte kunna gå ut i min egen trädgård vid tolvslaget pga risken att bli bränd av nedfallande raketer (har blivit flera gånger) och all nedskräpning som ligger i många veckor.

Fridaaaa
0

#19 Ja hade varit det allra bästa. Tråkigt dock för oss som bor ett antal mil från stan (där de brukar ha sånt), om de bara arangerar det där 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
0

#17 dör gör dom inte, det jag berättade om var en enstaka händelse, kanske finns fler vad vet jag. men de kan skadas allvarligt. en häst i enköping http://eposten.se/enkoping/article1643827.ece

Det handlar inte just om nyår utan att personer avfyrar långt innan och efter som stör mig mest. Djur kan dö av stress, det kan även människor, och fyrverkerier stressar många djur och människor.

[Forest]
1

17 du skrev  handlar ju inte bara om hundar utan vilda djur som kan få sån panik att de dör av stress eller springer i fel riktning och kanske springer rakt in i en raket eller något annat. Och jag har aldrig läst om detta eller ser att detta tas upp. Som sagt om folk håller sig till dom få dagar ( 2 dagar per år) som är tillåtet att smälla av fyrverkerier så ser jag inget med fel på detta som privatperson.

IdaKw
0

Ska skriva under när jag sitter vid datorn! Jag tycker att fyrverkerier absolut inte ska skötas av privatpersoner och det ska enbart smälla en viss tid, på nyår. Jag har inga djur som är rädda för fyrverkerier nu, dom ligger och sover som stenar och kan utan problem vara ute och gå och strosa omkring när dom smäller några meter bort ( dom smäller hela tiden på en fotbollsplan i närheten, ofta i mörkret så man ser inte att dom är där innan dom smäller). Men jag känner folk som har rädda djur som måste få lugnande och åka hur långt iväg som helst för att slippa vara så rädda. Sen alla vilda djuren såklart.

russin
1

Vad gäller vilda djur, så kan jag absolut tro att vissa vilda stresskänsliga djur kan dö av fyrverkerier. Det smäller, dom springer åt ett annat håll och det smäller där med osv osv fram och tillbaka. Harar och rådjur är väl mest stresskänsliga där, samt fåglar och många av dessa lever väldigt nära bostadsområden.

taylor__lambert
0

#22 precis ett djur som stressas kan dö, och dör dom inte just då kan de bli sjuka att de dör, eller så springer dom in i något som skadar dom så illa att de dör. Det börjar oftast med oro, som övergår till stress som övergår till panik, ett panikslaget djur vet inte var den ska ta vägen.

Har man varit med om ett trauma om man tex varit med i krig eller haft någon hemsk händelse så kan raketer återuppväcka dessa minnen i människan och det kan leda till, oro, stress och panik.

Problemet är ju att privatägda raketer skjuts upp när som, dom har till och med redan börjat nu, hörde några för två dagar sedan och det är inte ens jul, hörde även en tidigt i morse. Skulle däremot föreningar eller dylikt hålla i det så skulle det ju hållas på dom två dagarna och då skulle det ju vara helt ok, men nu är det inte så.

Eller som någon sa, att de bara skulle säljas på nyårsdagen, det skulle minska att olyckor och skador sker och det vore väl också något bättre alternativ.

[Emma--]
4

Och på mindre ställen tror jag det är fullt möjligt att starta en förening eller liknande och få tillstånd på det sättet. Där jag växte upp bor det väl typ 50 pers och där finns det en förening som antagligen skulle kunna hålla i fyrverkeriet.

Det är tyvärr inte hållbart som det är just nu. Det är många som sköter sig, men minst lika många som inte sköter sig. 

Nu ska jag bli hundägare för första gången, så har aldrig behövt oroa mig för den biten. Däremot första året när jag skaffade mina katter så började det smälla rakt utanför fönstret och en av mina katter blev livrädd. Nu är hon snart 8 år och det har blivit bättre och bättre för varje år. Men mitt nyår har alltså varit att förbereda sig inför när det smäller som värst för att minska obehaget för katten min. 

Det här handlar inte om att förbjuda fyrverkerier utan bara begränsa. Om man har ett djur som är rädd så är det inte lätt. Det är lätt att sitta och säga att man ska träna sina djur att tåla det, men det kan ju räcka med nån smäll som kommer plötsligt och nära så kanske det är kört ändå. 

Begränsa platserna där det smäller, begränsa vilka som får hålla i det. Då får alla som vill se fyrverkerier se, och dom som behöver undvika det av någon anledning har en chans att anpassa sig.  Det är tradition och det är fint, men till vilket pris? Vore det så fel att begränsa det?

Som det är nu vet man aldrig vilken tid eller ens dag som det smäller på. 

Fundera på det och skriv under om det låter vettigt. 🌺

H_T
0

Jag tycker att man bara ska få skjuta raketer på 12 slaget och man får inte skjuta innan.

A crazy little bitch! 👍

TheaV
8

Till den som sa att man ska träna för att få en skottfast hund redan när den är liten: Min förra hund brydde sig inte alls om smällare eller gevärsskott under sina första 6 år, men sedan blev han skrämd av vår granne som bestämt sig för att skjuta lite tidigare på kvällen för att barnen skulle hinna se raketer innan de gick och la sig. Precis när den första raketen smällde kom min pappa genom dörren tillsammans med vår hund som blev livrädd, då och för resten av sitt liv. Hur mycket vi än försökte att träna bort det var han livrädd för raketer efter det, vi kunde knappt få honom att kissa på hela nyårshelgen för han ville bara in. 

Fine om folk skjuter vid 12-slaget, men hur ska man få alla som skjuter en vecka i förväg att sluta med det utan att förbjuda det helt och hållet? Om polisen skulle försöka få fast alla som skjuter raketer här i tid och otid, dec/jan, skulle de inte hinna göra något annat.

[Akilles1]
1

7# En hund bör vara skottsäker?? Visst vissa hundar är det, vissa kan bli det, andra är omöjliga att få det.

thea_thea
0

Min hund är inte det minsta rädd för smällar, skott mm, men jag är livrädd för fyrverkerier och smällar. Det är inte det minsta kul när några fulla ungdomar får för sig att smälla några dagar innan nyår. Därför tänker jag skriva på!

Frosstis
1

Inte läst alla kommentarer, men jag tycker de bara ska vara lagligt att skjuta raketer mellan 24-01 eller 24-02. Göteborgs tidningen GP anordnar ju en fyrverkerishow varje år kl 5 inne i stan, det är väldigt fint men den är ändå väldigt onödig.. tycker synd om alla vilda djur och alla rädda husdjur.

Kadoor
2

Nu har jag inte läst igenom kommentarerna för det orkar jag inte hahah! 

Men jag skrev under, för jag tycker att det är otroligt respektlöst att skjuta raketer speciellt om man själv har djur. Fast jag kan förstå att man vill skjuta vid 12-slaget, det är ju för att fira det nya året! Men annars tycker jag att man gott kan strunta i raketer.
Vad är ens meningen vid andra tillfällen än just på nyår vid 12-slaget?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Roxie
5

Jag tror att man själv måste ha upplevt en panikslagen hund eller annat djur för att faktiskt förstå hur fruktansvärt jobbigt det är för både ägarna och för djuret. Det är så jäkla lätt att sitta och säga "det är bara att träna hunden" eller "jag tycker det är fint" osv. Men när man själv står där med en livrädd hund som skriker och vill fly i panik så är man inte så jäkla kaxig längre. Tycker att det är riktigt respektlöst att skjuta raketer i tid och otid runt nyårshelgen. Det finns ingen chans att man ska kunna planera rastningar osv eftersom det kan smälla precis när som helst. Våran vovve är 2år gammal och är fullständigt livrädd för fyrverkerier vilket hon blev helt spontant förra året när vi var ute på eftermiddagen, utan någon specifik anledning. Jag tycker dock att shower vid tolvslaget kan vara okej, för då hinner man åtminstone förbereda sig.

// Sofia