Till alla (korkade) hundägare
Jag vill bara göra ett förtydligande till alla hundägare där ute: När jag går omvägar med min hund runt din så är det för att jag inte vill att våra hundar ska hälsa. Att jag har hörlurarna i öronen är för att jag inte är det minsta intresserad av att höra dina argument för varför våra hundar skulle få hälsa. Det betyder alltså inte att jag önskar att du ska släppa din "supersnälla" hund så den kan springa fram till oss när jag ignorerar dina rop och fortsätter gå. Att jag fortsätter gå är för att jag är påväg någonstans. Och oftast har jag för avsikt att vara där på en viss utsatt tid. Jag har alltså inte tid att lägga på att fånga in din lössläppta hund så den inte ska följa efter oss. Att jag gör det ändå är inte för att jag bryr mig om du missar tåget utan för att jag bedömer det troligare att jag hinner med bussen utan en hund som distraherar Puzzle i släptåg. Att jag är så vänlig att lära ut detta av vanliga människor betraktat som vanligt ***** hundvett är mitt sätt att säga tack för att jag missade bussen och vart tvungen att sitta en timme i vinterkylan med mina väldigt känsliga reumatismleder. Tack så ***** mycket, och god jul! Var bara tvungen att skriva av mig lite…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Har haft liknande situationer, man kokar inombords, tyvärr verkar de flesta tro att man har all tid i världen och ignorerar de man säger och tycker "nej men de är okej dom kan träffas!" men jag tycker faktiskt inte de men de verkar ju aldrig räknas in.
Varför ska d vara så svårt för folk att acceptera att alla hundar inte ska hälsa?! Det borde väl alla ha fattat vid det här laget. Så trött man blir.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har faktiskt aldrig varit med om folk som släpper fram sina hundar (i koppel) trotts att vi inte vill hälsa. Antar att jag har haft tur. Brukar alltid gå en bit bort från den andra personen med hunden och ha min hund på motsatt sida (så att jag är närmast den andres hund) och det brukar funka för mig. :)
Blir dock svårare när den andra hunden är lös och springer fram till oss. Nu har jag i och för sig bara haft hund i 2 år så kommer säkert stöta på många respektlösa människor under åren.
//Flöffo
Bra skrivet Lamina. :D
Det är väldigt intressant när vissa människor styr kosan mot mig eller stannar och väntar in, trots att min ena hund reser ragg från nacke till svansspets och högljutt talar om att "kom inte hit"…….och ändå vill dom att hundarna ska hälsa. Är dom inte det minsta rädda om sina hundar ? Mina hundar må inte vara så stora, men även dom har vassa tänder och en jäkla stark käke om en främmande hund bara går på dom - och dom uppskattar absolut inte främmande hundar inpå sig då dom har en enormt stark flockkänsla.
Dock händer det inte så ofta längre, för folk har lärt sig att jag antingen väser åt dom att hålla sig väck eller nonchalerar dom totalt. Jag stannar och pratar med dom jag känner och inte ens där får mina hundar (eller vill) hälsa - men det respekteras av dom som vet.
Jag brukar säja att hon har kennelhosta….
haha så bra skrivet 😃 Jag har trots att jag är imot detta hälsa på hundar lärt känna 2 hundmänniskor tack vare att men sa hej o sen hundarna visa att dom gilla varandra. Nu umgås vi bara med en av dessa men den andre pratar vi alltid med hundarna trivs jätte bra och dom leker fint ihop.
5 ibland funderar man på om dom inte kan något alls om hundens språk, man ser väl rätt tydligt om en hund vill hälsa eller inte.
Usch. En del borde verkligen inte få ha hund. Där jag bor går folk lösa med sina hundar som springer fram hela tiden. Vågar knappt gå promenad längre sen jag mötte 2 st stora "rottisar" med ägaren 100 m bakom. Fy vad rädd jag var och mina hundar med.
Nej man vet inte vad dom taker, hander aven har pa andra sidan jordklotet! Tranade en dag i parken med hund i platsliggning och andra i fot… en tant gar rakt fram till mig men kan inte se henne tills hon ar jattenara for vi tranar… rakt from 2 jack russells i slutet av kopplet. like seriously?
Det kryllar verkligen av idioter här i Sthlm. Vi har typen som tycker deras hundar är så snälla så dom borde få hälsa på alls. Irriterande, men inget större hot. (Såvida vi inte blir sittande en timme i kylan så både jag och Puzzle får ont.) Sen är det typen som inte har koll. Deras hundar kan vara sjukt aggressiva har jag märkt. En höll t.ex. på att flyga på Puzzle när vi var påväg till veterinären. Bara ren tur att jag råkade ha benet ivägen. Ägaren brydde sig inte heller, så det vart några sekunders dödläge innan jag lyckades få bort hunden. Puzzle år åtminstone en stor hund som kan försvara sig. Jag är ärligt rädd för hur det kommer bli när vi skaffar en liten hund nästa år…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Säg att hunden har skabb så blir det fart på idioterna.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi är nog ganska skonade här hos mej. Bara en o annan som är lös el styr mot oss.