Dubbla hörntänder
Eli började få upp två permanenta hörntänder när mjölkhörn tänderna va kvar, på ena sidan lossna tanden men på den andra sidan så är den helt uppe o mjölktanden är väldigt lite lös. Han gillar inte att kampa så vi vickar på tanden endast. Detta gäller de nedre hörntänderna! Och han är 5 månader. Ska vi boka tid för dragning? Har hört att man helst ska vänta tills de är 6 månader stämmer de? Och hur stor chans är de att bettet påverkas av denna tand?
Hemsida: Nivinas kaniner

Vi drog 2 hörntänder på vår valp när hon var knappt 6 månader. hade vi väntat längre så hade risken för bettfel varit stor.
Alltså valpar ska behålla sina mjölktänder samtidigt som de riktiga tänderna kommer, just för att de aldrig ska vara utan hörntänder.
Jag hade inte oroat mig ett dugg vid 5 månader och dina valps tand sitter löst så den lossnar nog vilken dag som helst. Men om den sitter kvar vid 6 månader så hade jag rådfrågat en kunnig veterinär. Valpens riktiga tand utvecklas fram tills runt 7 månader, så den är nog inte riktigt färdig än heller.
Det är mindre vanligt att man måste dra valptänder som inte vill lossna. Men håll ett öga på den. Min gissning är att den kommer lossna vilken dag som helst. Vet valptänder som en dagen sitter som berget för att vara borta dagen efter.
Min veterinär sa att vi skulle vänta till ettårssprutan och då var den borta.
Om bettet och de nya tänderna ser ut som de ska kan de gamla sitta kvar tills de lossnar av sig själva. Att dra ut valptänder i onödan har blivit på modet och en extra födkrok för veterinärerna.
Har man en hund som MÅSTE få valptänder utdragna för att de tydligt förstör för de nya tänderna och det permanenta bettet bör man utesluta den hunden ur avel.
Jag har haft hundar med perfekta fulltaliga bett med jämna tandrader trots att de haft kvar en/två valptänder i 9-11 månader. Har aldrig låtit dra ut några valptänder utan haft is i magen - och
hoppsan, .där for det iväg, men det var i stort sett klart…
Skulle bara skriva: …och jag aldrig har haft en hund med felaktiga tänder/bett pga länge kvarsittande valptänder.
Min ena kines hade sina valptänder kvar tills han var nio månader , trots att de permanenta tänderna satt sidan av :) sen en dag var den ena borta, strax efter det den andra!