Promenader, Vuxen+Valp
Hejsan!
Ni som har en vuxen hund som kräver mycket aktivering och långa promenader, hur gör ni om det ska komma hem en valp och ni är ensamma? Alltså ingen sambo eller familjemedlem t.ex, som kan vara hemma med valpen medans ni är ute med den vuxna eller tvärtom.
Min vuxna tik kräver mycket motion, vi tar långa promenader både i skogen och på vägar varje dag, (självklart andra aktiviteter med) men hur ska jag göra om jag någon gång skaffar en valp?
Jag vill ju inte lämna valpen ensam 2-3 timmar eller ta med den ut på en sådan lång promenad.
Tar man med en barnvagn och sätter valpen i under promenaden 😉(vilket blir rätt omöjligt när man går i skogen), får man bära valpen (kan ju bli tungt i någon timme om det är en större valp), eller hur ska man göra?
Jag har funderat mycket på det och kan inte komma på något, så hur har ni andra gjort när ni skaffat en till familjemedlem?
De jag känner med de problemen har löst det på följande sätt:
- Bära valpen emellanåt om den blir väldigt trött och inte orkar med.
- Aktivera på en plats där valpen kan vila i en hage, transport, knuten vid en bra liggplats medans man aktiverar den vuxna (bra tillfälle att träna passivitet).
- Ordna hundvakt 2-3 ggr veckan för att kunna aktivera den vuxna ordentligt utan valpen. Ha så kallade Valp och Vuxen dagar.
- Aktivera den vuxna mer mentalt under perioden valpen tränas att klara samma tempo.
- Aktivera hundarna så mycket som möjligt tillsammans, på så sätt trötta ut valpen och lära den vuxna att sänka sin nivå vissa dagar.
Det var lite jag kunde komma på att folk gjort som jag känner till =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Jättebra förslag.