Vom och hundemat köttbollar.
Hej!
Jag har haft stora problem med att få min hund att äta, han har alltid varit väldigt kräsen och inte ätit knappt alls, vilket både syns och känns något enormt på honom. Vi har provat VOH förut och det har inte fungerat, i sådana där korvar med mat i. Men han var helt enkelt bara intresserad de första dagarna och sedan ebbade det ut och han slutade äta det.
Så vi har kört på ett torrfoder som heter Profine, inte alls det mest ideala, men det enda som han vill äta.
Veterinärer har vi varit till, många olika och de har alltid kommit fram till slutsatsen att han är frisk. Vilket man märker att han är, han är alltid glad, väldigt pigg och älskar att busa och leka. Har aldrig visat tendenser på att han inte trivs eller för den sakens skull inte skulle äta.
Men så för någon vecka sedan var vi i en annan djuraffär än den vi brukar vara i då vi har flyttat och där hittade jag dessa "köttbollar" Tänkte såklart att jag skulle prova . Och hjälp vad det går undan, han äter som en häst. På riktigt! Jag kan inte vara mer nöjd, han slukar helt dagsransonen och ber sedan om mer. Helt otroligt.
Jag brukar såklart ge honom mer än en dagsranson om dagen, just för att han är så otroligt smal. Så att han börjar hulla på sig igen. Tror ni att det är någon fara om jag gör så? Och sen lämnar jag torrfodret framme så att han kan äta om han skulle blo hungrig, vilket han brukar bli på dagarna när det är dags för oss att äta ungefär.
Tror ni att det är okej sålänge? Tills han har fått lite hull?
Att ge honom mer mat än vad han ska ha och fri tillgång på torrfodret?
tacksam för svar!
En dagsranson är väldigt olika beroende på individ - en hund kan behöva dubbelt så mycket som en annan i samma storlek. Gå efter hull och aktivering.
Okej! För de står på påsen att han ska ha 2% av sin kroppsvikt. Så då har vi räknat ut att han ska ha fem sådana bollar om dagen, men jag ger honom tio :)
Vad kul, hoppas det fortsätter, har haft en riktigt kinkig hund innan !
2% av kroppsvikten är bara en riktlinje - det är inte hugget i sten 🙂
Det är inte bra att öka lite, så att inte vovsingen tappar aptiten på sikt ? Typ 50% mer än 100% ?