Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4088 ggr
[Bizzie]
5

Ring Go Hundkoppel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad har ni för tankar kring detta nya kopplet från vitakraft?

Saffran0Spice
3

Det är ett flexi - så finns inte att jag ens skulle ha det när jag inte ens använder de ''normala'' flexivarianterna =P

-Aida-
0

kan tänka mig att ha de på en mindre hund men på min 40 kgs monster är de väldigt opraktiskt, jag vill kunna hålla i alla längder av kopplet och inte behöva styra med en knapp, de va väldigt opraktiskt att ha sån där flexi som jag fick höra så bra om, han fick tonårsryck och sprang ut i gatan, de tog lång tid att ta in honom igen, nu använder jag bara vanligt koppel och håller långt ner när vi går vid gatan så jag har full koll.

Oliviahack
5

Känns som att tanken var att man skulle kunna ha den runt armen.. Det kan man ju ha med ett fast koppel.

[Bizzie]
0

#2 Jo det klart att man har mindre kontroll med ett sånt koppel, själv ser jag inget fel med flexi, så länge hunden är väluppfostrad.

#3 Jo men dom funktionerna som finns i flexi-liknande koppel finns ju inte i te.x. ett vanligt koppel. Om det inte är endast att ha kopplet runt armen man önskar så visst, då funkar väl ett vanligt koppel lika bra. :)

Oliviahack
1

Kan ändå inte förstå att man vill ha flexi på sin hund. Man har ju ingen koll på den och jag hade aldrig litat på en liten lina. Läder och flätat tyg är så mycket bättre.

Emouse
4

Nej, nej, nej för flexi i alla dess former! Man har verkligen Ingen Koll på hunden. Har man ingen koll på hunden kan man lika gärna släppa den lös, enligt mig🙂🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

LuLeLo
1

Såg smidigt och praktiskt ut! Skulle absolut kunna tänka mig ett sånt, om min hund nu betedde sig bättre i koppel än vad han gör :P.

Tass Josephine

Ralktad
15

#6 Tala för dig själv. Använder man ett flexikoppel på RÄTT sätt så har man lika stor koll på sin hund som om den vore i ett vanligt kortkoppel. Antingen har du mött måndagsexemplar som inte kan hantera flexikoppel, eller så är det du som inte vet hur man använder ett.

Blir rätt irriterad på folk som påstår att man har noll koll på hunden som har ett flexikoppel. Flexikoppel hamnar ganska ofta hos personer som inte vet hur man hanterar ett, MEN vet man hur man hanterar det så är det ett riktigt bra ''verktyg'' för att hunden som inte klarar av att gå lös, men gärna vill ha mer frihet.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Annamaja27]
1

Verkar väl inte så dumt. 🙂Jag tycker att de vanliga flexikopplen är rasande obekväma. Använder bara i viltrika tider men det räcker…

Wenniz
0

Jag använder flexi på min gamla hund, hon kan inte gå lös av olika anledningar. Hon går bra i koppel och är en sådan hund som sköter sitt och är i sin egna lilla värld. Enda anledningen till att jag har flexi på henne är för att hon kan hålla sin balans bättre när hon har lite mer "space" och kan välja sitt egna tempo. Är egentligen emot flexi och jag skulle aldrig ha det på om det nu inte var så att jag liter på min hund att hon inte springer hej vilt i linan eller går fram till människor eller hundar.

Men detta flexi, njaa jag vet inte… håller mig nog till gamla vanliga flexi. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Sugar Mist
2

Har man en hund som beter sig i flexi är det nog ett toppenkoppel, gillar funktionen att man kan "öppna upp" handtaget för att fästa det i en stolpe eller dylikt.

-

taylor__lambert
4

Bättre med flexi än lösa hundar som kan fara illa! Och med att fara illa menar jag hundar som kanske går iväg i mörkret och ägaren inte ser, hunden hittar något gott äter det och inuti fanns glas bitar eller råttgift för att en idiot till människa hatar hundar.

MEN med flexi ska man veta hur man använder det, en liten ettrig hund som rusar fram och tillbaka hejvilt, nä, på med vanligt koppel för säkerhetens skull och för allas trevnad!

Min hund går inte alltid i flexi, händer de gånger jag känner mig för trött att hålla honom kort och följa efter honom vart han vill gå, nej de gångerna är det skönt med flexi.

Min mamma skulle aldrig ha flexi på min hund, hon vet inte hur man hanterar den och det skäms hon inte för och därför vill hon inte använda det, vilket jag bara tycker är bra, då behöver ingenting hända på promenaden dom tar tillsammans. 

Flexi är inte för alla hundar OCH ABSOLUT INTE för de hundar som befinner sig inne i stan, det är respektlöst emot alla andra inne i stan plus att det kan vara en fara för ägare, hund och allmänheten. 

Jag är varken för eller emot flexi jag tycker att har man flexi ska man veta hur man hanterar det, precis som alla andra hjälpmedel det finns för hundar, hanterar du det inte rätt kan någon komma till skada.

Denna flexi typ verkar ju relativt bra, verkar mer bekväm att hålla i, större hål så alla kan få plats med sin hand, eller runt armen, inget jag skulle ha dock, och att man kunde sätta fast den var även det bra.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lathundarna
0

Ser väldans oskönt ut att hålla i och ser inte heller vidare hållbart ut om hunden man har väger mer än 10 kg. Men jag kan mycket väl ha fel och det finns garanterat de som uppskattar modellen.

Stinastygg
0

Håller med nr #8 till fullo.

Liikea
0

Tycker iaf det ser ut att funka bra! ! :)

Haringenregnbåge :(

Jaxination
0

Håller med #8 och #12 :)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Fialialej
2

Funkar nog bra till mindre hundar! Ett "problem" med vanliga flexi är ju att man inte kan knyta fast det, och att man inte kan stoppa igenom armen om man behöver fixa med nåt annat. Tycker det är smart och de har tänkt till. Sen är ju huruvida man är för eller emot flexi en HELT annan fråga (eller)?

"På natten är alla katter svarta"

[Wraith]
0

Detta koppel verkar ju vara betydligt mer praktiskt än standard varianterna av flexi. Men inget jag skulle slösa pengar på, flexi är en väldigt klumpig lösning på koppel i mina ögon, som få kan hantera.

Frida B
2

Smart! Till de som har koll på sina hundar vill säga. Skulle hellre köpt detta flexit än vanligt flexi, om jag nu skulle köpt flexi.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

botakt
0

Jag är extremt allergisk mot flexi. Även vid bad med hund. Då tar jag spårlinan istället. Flexi är extremt onödig pryl!

Frida B
2

#20 inte om den används på rätt sätt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

botakt
0

#21 skiter i hur det används. Jag har irl varghundar. Skulle inte vilja ha flexi på dom. Och om nu hunden måste gå på långt så köp en spårlina.

Frida B
3

#22 fortfarande, inte en onödig sak för det. Kanske till dig, men till andra behöver det inte vara det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

botakt
0

#23 ja företagen tjänar ju pengar. Mött massor med folk med noll koll på hunden och självklart hade dom flexi.

Frida B
2

#24 Men det är ju inte produktens fel :p

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

botakt
0

#25 sa jag det eller? Jag säger att det är obildade hundägare som oftast har flexi. Tacka vet jag rejäla läderkoppel.

Frida B
2

#26 Du skrev att det är en onödig pryl, så tekniskt sett ja :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

botakt
0

27# för att jag rycker att det är otroligt onödigt?

Lena90
1

Jag har flexi koppel till min herdehund och jag och hon trivs jätte bra med det. Nu bor vi på landet med massa vilt så vara lös funkar inte. Nu kan hon gå runt mig som hon vill och nosa och jag har kontroll. Spårlina hade inte funkat för mig, jag vill kunna slappna av när vi går och inte tänka på att hova lina hela tiden ;) Ring flexin verkar okej i mina ögon. Men skulle vi gå i stan hade jag kanske valt ett vanligt koppel.

Carpe diem!

Wenniz
0

Well, jag tror det är svårt för folk som t.ex. jag att springa runt på stan och i parken med en spårlina, det blir väldigt mycket att hålla koll på då helt plötsligt. 😉Använde lina när vi bodde på landet men nu funkar inte det när man bor inne i stan. 🙂

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Daniela1983]
0

Nja känns som man inte har någon kontroll på hunden med ett sånt. Speciellt när det är runt armen och på flexi så hunden kan gå hur den vill, som bäddat för olyckor.  De har skapat ett behov som inte riktigt finns.

Fialialej
1

#31 jag tror tanken är att man låser kopplet när man har det runt armen. Annat vore ju livsfarligt. Andra: Tråkigt att den här tråden ska gå in på för eller emot flexi. Har ju diskuterats tusen gånger. Kan ni inte diskutera produkten bara?

"På natten är alla katter svarta"

russin
0

Som med alla typer av Flexi - lär valpen och unghunden att gå ordentligt i vanligt koppel först, så är det okej att använda Flexi senare vid vissa promenader om husse/matte kan hantera det rätt och riktigt.

taylor__lambert
0

Det enda negativa jag ser med denna flexityp är att låset sitter en aningen för långt bort, tycker att låset och stoppet borde vara i samma knapp, enkel tryck stop, dubbel tryck låst, dubbel tryck lås upp.

I övrigt så är det som jag sa innan den verkar ju relativt bra, verkar mer bekväm att hålla i, större hål så alla kan få plats med sin hand oavsett storlek på handen, eller runt armen, inget jag skulle ha dock då jag redan har två flexi, och att man kunde sätta fast den var även det bra, har alltid funnits stunder jag velat göra det men har då fått lindat flexit flera varv runt stolpen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

TjockaBerta
1

Hade flexi till min gamla hund för att hon hade det med sig när jag tog hand om henne. Det var tungt och opraktiskt. Oftast tryckte jag ner handtaget i fickan så jag slapp att bära det. Ring go är ännu större och klumpigare att hantera och släpa på så det går bort för mig. 

Vi köpte ett till valpen så han kunde fara runt på baksidan men jag sålde det snabbt vidare när han blev lite äldre.

Nu när jag haft två hundar samtidigt tror jag inte ens att det skulle vara möjligt för mig att hantera det.

När jag möter hundar i flexi och hör hur det rasslar till i handtaget tar jag det som en varningssignal och gör en stor båge så min hund slipper ha en annan främmande hund mitt upp i ansiktet.

>>>Malum domesticum<<<