Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1950 ggr
Miner00
0

RAS!

Jag har letat och letat efter en ras som passar mig!

Just nu letar jag en hund som har typ samma behov som en papillon men lite större och inte så skällig, helst en korthårig men okej med halv långhårig.

ingen klippning och trimmning men skulle kunna borsta hunden någon gång i veckan.

Saffran0Spice
0

Aktivering?
Några särskilda egenskaper eller specifik inriktning utöver de du angivit?

Vad ska du göra med hunden helt enkelt =)

Miner00
0

aktivernings behov som en papillon. ingen jaktlust. Skulle nog vilja testa rallylydnad och agillity men vill inte ha så skällig hund som en papillon och lite större! :)

Saffran0Spice
1

Skälligheten beror på uppfostran och inte hunden 😉

Miner00
1

Men har märkt att papillon skäller väldigt mycket på agillity plan! låter lite lat men   vill nog inte hålla på att lägga tid på att träna det 😉

Saffran0Spice
1

#4 Just den biten är ju individuell hos alla hundar, så du kommer inte veta i för väg om det är ett problem som du kommer få jobba mycket eller lite på tyvärr.

Men annars skulle jag nog rekommendera tex Kromfohländer eller Dvärg pudel - dock behöver ju pudel klippas.

Saffran0Spice
0

CCD är också ett alternativ - den nakna är ju minimal pälsvård, men har då endel hudvård istället =)

Miner00
0

#5 dvärg pudel är jag helt kära i! men vet inte så mycket där med klippningen men skulle kunna klippa/ eller raka den så det är typ en centimeter kvar… om du vet skulle du kunna länka något var man skulle kunna lära sig på nätet?

Saffran0Spice
1

#7 Föreslår att du går in på Pudel.Ifokus - där lär du hitta allt och lite till bland alla pudelägare =)

Storip
0

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Miner00
0

Hittade pomerian!  jätte söta hundar! orkar dom agillity tävlingar och lång/joggning prmenad. skäller som papillonen?

Saffran0Spice
0

#10 ja då, men vad jag vet så är de mindre än papillon.

Miner00
0

#11 hmm… men tänkte att det kanske funkar ändå:)

Miner00
0

#9 tyvär funkar dom där testen inte så bra! :) men tack ändå!

Tjeja
0

Pommar är så små.. tjock nallig päls så de är som runda bollar…Har svårt att tänka mig en pomme göra så bra ifrån sig på agillity med sina korta ben om du typ vill tävla eller så. De är lite som en Tax med benen i förhållande till kroppen.

Jogga långa sträckor.. tja… det är nog en träningssak hur mycket de vänjs vid att röra på sig. för dem blir det tufft springande brevid när du joggar. Säkert sprintiga i början men i längden vet jag inte. Hur långt brukar du jogga när du är ute? Vad är en lång sträcka för dig.  efter några kilometer får du nog bära en pomme..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Miner00
0

#14 kanske joggar i 20 min varannan dag! :) Ok agillity är dock inget måste men skulle kunna vara en liten kul grej! Rallylydnad?

Tjeja
0

Ingen aning om rallylydnad faktiskt. Men en väl tränad pomme borde ju kunna göra bra ifrån sig. De ska ju vara bra att dansa freestyle med, även om de som ras kanske inte är riktigt lika lättlärda och lättdrillade som tex pudlar.

[Teddies matte]
1

#10 De tyska spetsarna finns ju i flera storlekar/varianter, kolla in Kleinspitz och Mittelspitz också, men de har också lätt till skall.

Gillar du Dvärgpudel så kolla in den mer, pälsvården behöver inte vara svår, håller man den kortklippt så går det enkelt. Skaffa dig en klippmaskin så går det smidigt, bara att följa hundens kropp, men googlar du eller kollar youtube så hittar du nog mycket information och videor.

Tjeja
0

jo vad gäller Pommar och skällighet… de kan också vara jätteskälliga om man inte uppfostrar dem rätt…

Wellcraft
4

Fast skällighet kan vara mycket rasbundet också, faktiskt.
Många småhundar är ju larmhundar, och det är ju ingen hemlis att en papillon bjäbbar mer än en labbe tex.

Jag skulle tipsa om norwichterrier, perfekta sällskapshundar men som älskar aktivering för det. Är kända för att inte vara särskilt skälliga och har inte terriertemperamentet som andra terriers. Dock är rasen liten, men jag tror ändå den skulle passa bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Miner00
0

#19 sorry har lite  svårt  för den rasen! vet inte varför :)

Emouse
0

Om du ville ha en aktiv lite större "Knähund"  skulle jag säga  Kelpie, Lagotto eller någon annan hund som orkar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Teddies matte]
1

#21 Kelpie och Lagotto är väldigt aktiva hundar, större aktiveringsbehov än en Papillon. Lagotton kräver också en del pälsvård.

Emouse
0

#22 Halva texten kom inte med😕

Wellcraft
0

#21 Lagotto är inget jag heller skulle kalla knähund enligt mina erfarenheter, även om de självklart gillar gos som de flesta andra hundarna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Miner00
0

#21 har uppfattat att kelpien har mycket större akriverings behov än en liten papillon!

Emouse
0

Kanske jag som tar dom som mindre aktiveringsnivå..  Kanske för att jag är van med BC och aussie. Sorry😊

fredricakarlsson
0

Pommarna kan vara skäliga.. Jag skulle rekommenderar någon av de andra raserna i den tyskasetsen. Pomeranien är ju den minsta. Sen kommer kleinspitz, sen mittelspitz, sen grozspitz (stavning) och sist wolfspitz även kallad keeshound. Själv har jag en mittelspitz. Och älskar rasen. Jag skulle dock inte velat ha en pomme för de är för små och har mer hälso problem och Klein tycker jag också är för små och bjebigare. Min mittel skäller, men det handlar om träning. Han skäller när det kommer någon. Vilket jag Bill att han ska göra. Och sen var de ju först framtagna för vakta gårdar innan de bestämde sig för att göra de små. Så det sitter kvar. Men en keeshound tycker jag kunde passar dig. Och borstar min mittel varje eller varannan vecka, så jag tror att det är detsamma med keeshound.

Mischa
1

Sheltie?

≧◔◡◔≦

Emouse
0

#28👍