Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2768 ggr
Tanjis
1

Vad tycker ni?

http://www.omni.se/utrikes/bb3f18c3-3cb0-470c-b39d-eacc8fe6a413?source=aftonbladet#xtor=AD-500-[omni]-[tf_utrikesbox_1404]-[integration]-[aftonbladet]-[startsidan]-[26002

Jag läste precis en artikel om en kvinnas sista önskan att få begravas med sin hund Bella, som då för tillfället lever men som hon då önskade skulle avlivas kremeras och begravas med henne. Nu har debatter startats om hunden Bellas öde hurvida hon ska avlivas eller omplaceras och leva vidare.

Jag tycker att detta är sjuuuukt respektlöst mot den bortgångna och hennes sista önskan. Hennes hund, hennes val! 'Vad tycker ni?

Hildgrim
14

Självklart är det fel att avliva en hund för en sådan sak.

Allt2
7

Fel att avliva hunden, då det är ett djur med personlighet, ett sinne och tankekraft. Inget objekt! Om det inte är något fel på hunden så är det absolut ingen mening med att avliva hen.

Tanjis
2

Hunden är redan gammal och har bara några år kvar att leva. läste på ett annat ställe att hunden just nu är på ett hundstall, Hemskt. 

Sen en fråga till er. Om en kär vän eller anhörig skulle ha detta som sista önskan, skulle ni då gå emot det? jag skulle absolut inte göra det och jag skulle definitivt inte lägga ut det på sociala nätverk för andra att diskutera om det.

Tarotstollan
11

Tanten får väl vänta i sin urna tills vovven har levt sitt liv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Allt2
4

#3 Jag har ingen erfarenhet av hundstallet och finns säkert där som med andra inrättelser både dåliga och bra företag. Men du menar att bara för att hunden inte är en människa har den inte rätt att leva ett fullt gott liv om inga komplikationer uppstår?

[Wilbur]
11

Jag skulle aldrig avliva ett frisk djur ens om min mor bad mig på hennes dödsbädd. Vi "leker Gud" i så mycket annat, kan inte livet bara få ha sin stilla gång? Bella kanske inte har så många år kvar, men det är fortfarande ett friskt liv värt att leva. När Bella dött kan hon däremot begravas intill sin matte :))

Tanjis
0

#5 hunden saknar ju si matte extremt mycket nu och förstår inte varför hon måste sitta inspärrad i sin ensamhet. 

Jag skulle avliva mina hundar om jag var döende hellre än att ligga på min dödsbädd utan någon säkerhet att dom kommer få det bra. Visst, min bästa vän kanske tar hand om dom sen, men kommer hon göra det bra….. ingen aning! Jag gör allt för mina hundar och vi har nog genomgått både den ena och den andra komplikationen. Om inte jag klarar av att avliva hundarna så hoppas jag verkligen att mina anhöriga skulle göra det i respekt för min sista önskan och jag skulle göra samma för dom. 

Det är trotts allt ett djur och man ska inte förmänskliga dom hur mycket man älskar dom, mina hundar är mina mest älskade vänner och jag skulle kunna gå igenom eld för dom. Men att dom skulle hamna på ett hundstall som denna hunden har skulle vara en fullkomlig tragedi, jag hoppas att mina anhöriga aldrig skulle svika mig så

Tanjis
1

Om er mamma låg på dödsbädden och sa till er "mitt älskade barn, jag har en sista önskan, (hon håller dig i din hand och kollar dig djupt in i ögonen och du kan se all den dödsångest hon har och du ser att det är något som plågar henne nått enormt) jag vill att du avlivar min hund, kremerar hen och begraver hen med mig för jag klarar inte av tanken på att inte veta vad som kommer hända med min underbara vän " hunden kan inte påverka sin omgivning som en människa, du skulle kunna hitta dina sätt att gå vidare, men hundar har inte riktigt den möjligheten då den inta har något som helst att säga till om i frågan och kommer heller inte förstå något över huvudtaget förutom den känslan av att hen saknar sin matte extremt mycket och förstår inte vart hon har tagit vägen.

I kärlek och respekt för min mor skulle jag aldrig aldrig aldrig gå emot det. Det är inte orimligt som att hon skulle be mig att döda pappa och begrava honom… kom nu inte och säg att det är samma för det är det inte, det är fel att förmänskliga en hund

Em_
7

Då tycker jag man får vara så pass kall att man själv tar hunden till veterinären, ser den i ögonen och ber om sprutan. Orättvist att begära det av sina anhöriga. Förstår inte de som tror att de är den enda personen som kan ge en hund ett bra liv. Det finns massa människor som kan ge stabila, friska hundar bra hem. 100% säker kan man ju aldrig vara när man omplacerar, men jag ger hellre hunden chansen till ett fortsatt bra liv än ger efter för mitt eget kontrollbehov.

[Yllhilda]
4

När faraonerna dog begravdes dem med husdjur, slavar och tjänare. Många av dem ville inte dö, även om deras älskade herre inte längre levde. Men dem hade inget val. Jag tror inte hunden saknar sin matte såpass att den önskar att dö, och några år för en avliden är ju inte någon lång väntan.

Tanjis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Hachiko, hunden som väntade på sin avlidne husse vid tågstationen är ett väldigt bra ex på vilka band en hund har till ägare. Hachiko hade ju sin familj kvar, matte och barnen i familjen men det var ju husse som var den stora favoriten, ingen annan kunde ta hans plats, matten försökte ju hämta hunden om och om igen men han smet bara tillbaks till tågstationen för att vänta på sin husse. Vill man utsätta sin hund för sånt lidande… nej aldrig

[Wilbur]
4

Det handlar inte om att "förmänskliga" hunden, utan att även djur har ett liv som bör värderas högre än vad det gör idag. Jag skulle som sagt aldrig, ens om mor min bad mig, avliva en frisk hund. Då hade jag tagit ansvaret för hunden och gett den ett fortsatt värdigt liv. Och man får tro det eller ej, men även en hund kommer ur en sorgeperiod så småningom. De kräver liksom vi tid och tålamod :)

GotTreats?
7

Hoppas verkligen inte att hunden avlivas. Måste vara det mest själviska jag hört på länge 😐

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

Em_
4

#11 Hur hunden kommer ta matte/husses död kan man aldrig veta innan. För mig är det stor skillnad på att avliva en hund som aldrig tar sig ur sorgen och att avliva den för att man vill dela urna.

Allt2
1

Som det sägs innan påstår inte jag heller att det handlar om förmänskligande utan om ett värdigt liv. Där det sägs att ett djur inte kommer över sin ägare, visst finns det säkert fall där hundar blir allt för deprimerad och känner saknad spec vid de raser som tyr sig till en individ kan jag tänka mig MEN i detta läge tolkar jag det som att det är för kvinnans egna bästa för att hon inte vill att någon annan som sagt ska ha hunden och för att hon (fast att hon är död, inte kommer att klara sig utan den). Ursäkta om jag tolkas som negativ och hård nu det är inte min mening :)

Ambrose
0

Kvinnan är död, aska, och har inte en aning om henne hund ligger i samma urna eller inte. Låt hunden leva tills den dör naturligt eller av sjukdom, så kan de stoppa ned den med henne då.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tanjis
0

#16 och leva i smärta och saknad till sin matte hur länge?

GotTreats?
6

#17 Hundar kan komma över sorg också. Tycker inte att något friskt djur ska behöva avlivas för något som inte är permanent.

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

Ambrose
5

#17 De flesta hundar lever i nuet. Ja, de kanske sörjer till en början, men efter några veckor så antar/förstår de at ägaren är död och går vidare.

De har inte samma komplicerade kännslor som vi människor, innebär inte att de inte känner kännslor, de är bara inte lika invecklade.
Om din mamma dog.. hade du då också velat dö/att någon dödade dig?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Majken!
2

#17 hundar lever inte i saknad och smärta, det skulle du veta om du haft med vuxna hundar som bytt hem att göra.

VT4ever
0

Tycker det låter som en dum idé, hunden borde få leva ut sitt liv vare sig med den "riktiga ägaren" eller inte. Som en hundägare har man gjort sig skyldig att ge sin hund ett bra och värdigt liv, varför ska man då avliva hunden? Det är ingen som har sagt att hunden skulle blivit olycklig om den får en ny ägare? Kanske den nya ägaren är bättre och ägnar mer tid  med hunden än förra ägaren? Det vet man ingenting om. Dessutom så är hunden ett djur och ingen människa.

Tanjis
0

#21 eftersom hon är död så kan hon inte längre ge hunden ett bra liv. Och ett liv på ett hundratal är ju knappast värdigt

Surpan
3

#22 Hennes sätt att ge hunden ett bra liv skulle i detta fall vara att omplacera hunden tidigare, med invänjning. Eller pratat med en anhörig som hunden litar på att ta hunden efter ägarens bortgång. Jag klickade på "bra inlägg" på #9, tycker det är ett bra stycke.

Argumentet att hunden är i så djup sorg att den inte vill/kan leva längre tycker jag inte håller, då kan vi börja åka omkring och sätta sprutor i våra änkor vi har i landet också. Vi omplacerar och rehabiliterar sjuka, övergivna och misshandlade hundar hela tiden. Ska vi sluta med det och börja använda oss av sprutorna istället? Bella kommer att komma över det. Med lite tid.

Eftersom jag är ateist så ger inte argumentetn för att det är hennes sista önskan så mycket heller. Så där håller jag med #16, kvinnan vet ju inte vad som försigår, låt henne hållas ett par år till hunden trillar av pinn också.

/Surpan

Surpan
7

Jag vill bara tillägga att kvinnan hade inte som "sista önskan" i den meningen att hunden skulle avlivas, utan hade skrivit med i testamentet tre olika scenarion som skulle kunna ske, ett är att hennes vän ska ta över hunden och ett är att hunden ska få åka till landets största no-kill shelter. Problemet verkar just nu vara att det är syrt att skicka Bella till sheltret. Så det handlar inte om en sista önskan utan en sista utväg från ägarens sida.

Källa:

http://www.washingtonpost.com/news/national/wp/2014/12/17/indiana-woman-wants-to-be-laid-to-rest-with-her-german-shepherd-one-problem-the-dog-is-still-alive/

/Surpan

Ronja&Ila
0

Knepig situation . Jag kan inte referera till mina egna föräldrar då vi inte har em sådan relation. Men skulle jag dö och veta om det. I första hand skulle jag försöka hitta ett hem till mina hundar, men ingen av dom är särskilt enkla så hittar jag inte rätt så är avlivning ett alternativ. Dom lider inte av att dö, inte det val jag skulle vilja genomföra , men hellre det än att någon inte klarar av dom…

[Udoon]
0

Förstår inte varför men ska döda ett djur som inte ens är sjukt?! Något av det mest själviska jag hört. Det var fullständigt vidrigt när faraonerna höll på med dom där fasonerna, inget man behöver anamma i nutid! "Ska jag dö så måste du det med", nä fy. Stolleprov, rent ut sagt.

reverse
5

#8 Skulle min mor säga något dylikt skulle jag genmäla med att hon inte är klok och istället försäkra henne att jag skulle se till att hunden får det bra och får leva det liv den har och sedan får den begravas med henne. Även om det i mina ögon är en onödig ritual, oavsett om det finns något efter döden eller inte så är man i alla fall inte på plats i själva graven…

Självklart avlivar man inte en frisk hund pga egna idéer.  Döden ska inte tas till lättvindigt och jag tycker redan folk har väldigt lätt att ta till avlivning så fort ett problem uppstår. Levande varelser vill generellt just leva. Även med smärtor, sorger och problem av olika slag önskar de flesta av oss inte seriöst att dö.

Historiskt har man tex bränt kvinnor med sina döda män i vissa kulturer. För självklart vill ju frun följa med sin döde make oavsett hur mycket liv hon kunde tänkas ha kvar. Eller hur var det nu.

Vet man att man ska dö så börjar man ordna det för sina djur innan, man dömer dem inte att också dö. Även utan att vara dödligt sjuk kan det vara klokt att faktiskt tänka på vad man vill i händelse av att man dör i exempelvis en olycka. Prata med betrodda om de kan tänka sig att överta ens djur vid en sådan händelse till exempel

//Lina

Em_
2

#24 Bra att du kom med mer info! Journalisterna verkar vinkla detta helt skevt. Att vilja ha med sig hundens aska i graven om ingen annan utväg är möjlig är ju ingen orimlig önskan.

Surpan
0

#28 Ja lite så. 🙂

/Surpan