Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 978 ggr
[Mi-rand-a]
0

Juckar

Min valp (tik) juckar på mig väldigt mycket vilket hon gjort sedan hon var 8veckor, hon är nu 7månader, mest när jag sätter/lägger mig i sängen men kan även försöka när jag står upp. Har låtit henne jucka klart mest för att se vad hon gör och efter att hon juckat blir hon lugn och lägger sig och sover men annars Puttar jag alltid bort henne eller ber henne lägga/sätta sig ner vilket hon gör väldigt motvilligt, ibland har hon till och med gjort det när hon varit nyvaken. 

varför gör hon det?  det känns omöjligt att hon alltid är uttråkad/stressad/trött eller dominant som de flesta påstår.

LinaK
0

Dominant nej.

Förmodligen övertrött/stressad/överspelt. Jag hade inte låtit henne jucka utan försökt att avleda det hela. Min hane gjorde så när han var liten och det är inget ovanligt bland valpar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Mi-rand-a]
0

hon blir lätt stressad så kan mycket väl bero på de i många fall men som nu tillexempel har vi legat och tagit det lugnt, jag i sängen och hon har vilat på golvet, direkt hon hoppade upp i sängen nyss skulle hon jucka och vi har varit ute och gått för ca. en timme sedan + tränad lydnad så känns inte som att  hon skulle vara  uttråkad eller överspelt (med tanke på att vi kopplat av) och verkar inte vara stressad eller övertrött heller.

Wellcraft
0

Vissa hundar har svårt att varva ner efter mycket aktivering.
Du ska inte acceptera att hon juckar på dig, avled vänligt men bestämt och konsekvent.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lord Vulcan
0

Många gånger försöker hundar dominera

Lord Vulcan
1

Många gånger försöker hundar dominera genom att jucka

Wellcraft
2

#5 En dominant hund skulle aldrig få för sig att jucka på andra (förutom vid parningstillfällen ;) )
En dominant hund är lugn & trygg och har inget behov av att hävda sig alls. 

En osäker och stressad hund däremot kan vara rena rama juckmaskinen, därför gäller det att i dessa lägen vara lugn men bestämt & konsekvent.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
0

Hur är hon i övrigt? 
Att hon juckar kan bero på många saker, men dominans är absolut inte en av de 🙂 Juckandet för hundar är ofta en överslagshandling, det vill säga - det blir för mycket för hunden och för att försöka att lugna sig själv så juckar den. Ibland sker det mot något och ibland i luften, vad som orsakar detta är mycket olika men ofta handlar det om stress.

När hon juckar så fya henne inte, knuffa heller inte bort henne utan ta henne lugnt till dig och lugna istället utan att fjäska - bara klappa eller håll henne kort och gott intill dig så hon slappnar av. En knuff eller ett fyande kan förvärra situationen och få beteendet att eskalera istället för att minska.

Stress kan komma av flera anledningar, över/understimulans, påfrestande omgivning, smärta, lek m.m. Verkar hon lugn i övrigt och du inte ser något i vardagen som kan utlösa detta så föreslår jag en veterinärundersökning för att utesluta smärta av något slag. Finner man inget där så skulle jag ta en mer noggrann titt hur vardagen ser ut med aktivering, rutiner m.m.

En annan sak som jag vill inflika i övrigt är också att en hund med oönskat beteende antas på tok för ofta vara understimulerad, många gånger är det tvärtom. Så anta inte direkt att hon är understimulerad eller något om hon visar oönskat beteende.

[Mi-rand-a]
0

dominans vet jag att det inte beror på, utan tror mera stress av något slag då jag vet att hon lätt stressar upp sig, ber henne för det mesta sätta eller lägga sig ner som jag skrivit men för att kunna göra det måste jag ta bort henne från mig själv om jag inte hunnit ge kommandot före hon börjat jucka.

Dumpuck
0

#8 Hinner hon börja så ta henne bara till dig eller liknande, ge inte kommando då det kan orsaka mer stress om man har otur. Om du ser att det är på väg så avbryt det ni gör (om ni gör något) och tänkt noga på vad som nyss hände som skulle kunna orsaka det.

[Mi-rand-a]
0

vi gör aldrig något när hon ska jucka så det är inte mycket att avbryta och när jag tar henne till mig blir hon värre och sa börja bita m.m medan när jag ger kommando så blir hon lugn