Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1613 ggr
Emouse
0

Gå upp i vikt

Min bordercollie/tolkar gamling på 10 år börjar bli väldigt smal. Inte pga. Att hon inte äter, bra aptit har hon. Man känner revben och ryggrad ganska tydligt men vad ska jag göra? Hon har bra foder, får lite godis/tillägg och motionerar bra. Medelåldern på en tollare är 11 år och bordercollie är 14. Så hennes livstid borde vara något därimellan så det är ju såklart åldern som påverkar vikten. Kan man få upp vikten utan att proppa i hunden med feta produkter??:) (ta det sista med en nypa salt;))

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Rebornlady
0

Min hund får ister.

[Forest]
0

här kanske du får lite tips

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d713659b9cb46222d04e052-veterinaren-har-ordet-del-4-gamla-hundar

Jag vet att äldre hundar blir lätt tunna, vissa ger mer fett andra kan det funka bra ge valpfoder som är fetare.

Ambrose
0

Man vet ju aldrig men, kollat så att hon inte har mask?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lord Vulcan
0

Ger du vanlig vuxenfoder el seniorfoder? Min jrt gav jag seniorfoder och han höll sej fin till 17 års ålder. Lite mer godis kanske?

Emouse
0

#3 Hon hade mask för några månader sen och veterinären konstaterade att hon inte hade mask nu🙂

#4 Vi ger juniorfoder, Hon får käka samma som valpen🙂

Emouse
0

Oj, det skulle stå senior blandat med juniorfoder🙂

russin
0

Ge ett foder med högre fetthalt än det du ger idag. Gamla hundar tappar muskler efter tid, det hör till ålderdomen - men en del kan man bromsa med bra mat.

Vad äter hunden idag för foder ?

Emouse
0

För tillfället ger jag Eukanuba Senior Plus, hon gillar det (Kräsen) och hon har lagt på sig liite sen vi började med det. Blandat med ett valpfoder som jag inte riktigt kan namnet på. Kan kolla lite senare.

russin
0

Du kan inte blanda i lite färsk mat - t ex Vom och Hundemat och då sorten Exklusive (eller den heter numera VOM Taste storfe). Ett fett färskfoder med nöt och nötvom i (säljs i frysdisk i djuraffärer). Du behöver inte ge  mycket om du inte vill, men en klutt så smakligheten höjs och du får högre fetthalt på maten. Eftersom det är vitaminiserat så behöver du inte oroa dig för att det ska bli fel balans i något🙂

Emouse
0

#9 Ska kolla nästa gång jag är där!🙂