övertala föräldrar
Hej!
Jag är en snart 15 årig tjej som har velat ha en hund i hela mitt liv! Jag har "tjatat" på mina föräldrar varje år och har alltid önskat mej en hund. Vi är en aktiv familj och mina föräldrar är ofta ute och går. Har ni något tips på hur man kan får dom att köpa en hund? När jag frågar säger dom bara att do inte vill bli så bundna.
vänta tills du blir vuxen och flyttat istället för att tjata, att försöka tvinga en hund på någon som inte vill ha vore inte schysst mot vare sig hunden eller din familj.
Hej,
Förstår din längtan efter en hund! Men samtidigt så förstår jag dina föräldrar och förmodligen så har dom en anledning till varför dom känner som dom gör. Det tar mycket tid, pengar och engagemang att ha hund, visst du kanske kan tänka dig att ge allt för en hund men samtidigt är du 15 år och ska sköta skola och allt vad det innebär. Var ska hunden vara då på dagarna? 🙂
Kanske du iallafall kunde börja med att vara hundvakt på helger och även gå promenader på dagarna. Man kan sätta upp lappar på mataffärer och på olika ställen på nätet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har varit i din situation men i den åldern så går man faktiskt fortfarande i skolan, har inte ett eget hem och ingen inkomst. Föräldrarna kanske inte vill ha hund och då är det ju tyvärr bara att respektera det.
Jag har velat ha hund sen jag var runt 7 år gammal och i Januari/Feburari får jag äntligen min efterlängtade hund och då har jag alltså jobb, egen bostad och försörjer mig själv. Så tyvärr mitt enda råd är att vänta.
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Hej!
Jag "tjatade" om hund i ca 5 år till jag fick min hund till sommarlovet iår. Det jag gjorde var att läsa hur många böcker som helst, både rasböcker och om att skaffa hund. Sedan gjorde jag också powerpoints som handlade om olika hundraser och om hur mycket det kostade, vilka som kunde vara hundvakt o.s.v. Jag kollade också upp vilka raser som skulle passa oss (och varför de skulle det) och visade olika kennlar om fanns.
Lycka till!🙂
Bild på min sheltie som jag tillslut fick!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Är ju bara tre år tills du är myndig, kan flytta hemifrån och skaffa egen hund. ^^
Måste hålla med att #4 är mest ideellt, även om #5 kan funka ibland det med.
Det är sant att man blir bunden med en hund, och det är mycket träning bakom det, ansvar och en hel del omkostnader också, så alla involverade borde vara med på det helt och hållet. Om föräldrarna säger nej, så vänta tills du är vuxen med ett eget hem och inkomst. Du får då också mycket tid att läsa på om olika raser, besöka utställningar, husdjursmässor, hundmässor, osv. och även spara ihop lite pengar. 🙂
Jag var likadan! Tjatade om hund sedan barnsben men fick aldrig någon 😕 Det är ju trots allt föräldrarnas ansvar och vill de inte ha hund så bör familjen inte skaffa hund. Det bästa är att vänta tills du flyttar hemifrån - då kan du ju också välja ras helt på egen hand utan att ta hänsyn till de andra 😉 Vet att det känns som sjukt lång tid att vänta, men det är ju såklart värt det. Jag fick min första hund vid 23 års ålder… Låååång väntan men helt klart värt alla år av (hemlig) förberedelse 🌺
Jag tycker det är perfekt att skaffa hund när man pluggar på universitet (så länge man har råd såklart) då man har långt sommarlov och kan jobba mycket hemifrån. :)
Ingen granne som behöver hjälp med att rasta sin hund? :) eller behöver hundvakt då o då?
Strong people don't put others down, they lift them up.
Något jag testade var att skaffa praktikplats på hunddagis under en period, det kanske kan vara nåt om det finns ett i närheten av där du bor?