Om man möter vilda djur?
Vad tar man sig egentligen till om man möter vilda, stora, läskiga och EVENTUELLT farliga djur i skogen när man är ute med hunden?
Hur förebygger man så att man inte överraskar/skrämmer djur, och vad gör man om man råkar komma i vägen och det blir risk för "konflikt"? Hur beter sig djuren nedan om man överraskar dem i skogen, vilka håller sig undan och vilka är orädda?
Hur klarar man sig om man skulle klanta sig?
Björn, Älg, Orm, Varg, Lo, Vildsvin
..osv som kan göra skada på en själv och hunden. Vika djur bör man egentligen passa sig för?
Jag vill veta alla era överlevnadsknep, Kanske en eller annan jägare kan ha nåt gött tips att komma med här, ni som är mycket nära djuren i skogen?
"På natten är alla katter svarta"
Jag skulle oroa mig mest för vildsvin, men alla har lysande bra hörsel och bara man lever om nog mycket så håller de sig undan en
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Kan vara bra o veta faktiskt
Överraskar djuren gör man sällan eftersom man alltid är så högljudd jämfört med andra djur däremot kan ju hundar tex skrämma i alla fall vissa djur och vara farlig därför.
Nu har jag inte hund men när jag far ut och springer så sätter jag bjällror på skorna för att hålla björnar borta (det är mänskliga ljud som varnar djur att hålla sig borta) men bäst är ju att sjunga (men inte vissla enligt mormor).
När man stöter på ett djur även fast man är en högljudd människa så ska man tala lugnt, myndigt och högt med djuret för att vara säker på att djuret märker en.
tex "Hejsan herr björn, det var inte meningen att störa men här går jag"
och sen gå (inte springa) hem/åt motsatt håll från djuret.
Här finns både björn, lo, järv, älg, huggorm osv och jag har bara sett älg av dessa då jag är en högljudd människa 😃
När det gäller hunden så gäller det att ha nog med koll på hunden så att den inte skäller/springer efter djuret.
l'm back
Jag försöker att inte överraska de, så jag ropar bra och hundens namn lite extra högt emellanåt. Det svåra brukar ju vara att komma nära, inte att skrämma bort de.
Har tränat lite med en plastorm. Den får man inte ens lukta på men om man ser den och vänder sprutar det godis och leksaker ur mina fickor ;)
När det är mörkt och man inte ser så bra kan jag ibland låta lite extra för att undvika oväntade möten men dagtid gör jag inget särskilt, det är så väldigt sällan man träffar på några djur ändå, dom sticker ju oftast så fort dom hör en.
En gång var jag dock med om att två grävlingar kom springangdes rakt emot oss och svängde inte av förrän de var alldeles inpå oss, grävlingar sägs ju ha dålig syn och de verkade helt enkelt inte ha märkt oss.
Jag vet att det är liten risk, men det händer ändå emellanåt. Så vad gör man om man hamnat i situationen att man har en björn en bit bort?
"På natten är alla katter svarta"
Jag sätter bjällra på Elviz om vi är långt in i skogen, finns vildsvin, älg här.
Brukar prata med Elviz högt och klampa och stöka lite extra, har inte stött på något av dessa djur med hund hemma hos mig.
Så dem håller sig borta.
Dock sprang jag in i en älgko med kalv när jag tränade en pitbull i skogen vid skärgården, inte jätte kul ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jag har en hel del vila djur runt knuten, björn, lo, älg, rådjur, en del huggorm, och spårade varg ett tag i somras.
Jag ser till att låta ofta, så att de vet att vi kommer, det brukar räcka fint. Den hund man inte vet att kommer till 100% om den stöter på vilt, ska inte vara lös i skog och mark. Har flexikoppel i tolkbälte till 3 av hundarna. Då har de lite frihet, och jag kan korta upp kopplen om det behövs. Den som är lös stannar även om hon ser springande rådjur nära oss.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Svar finns ju i tråden vad man gör.
Man uppmärksammar djuret om att man är där lungt och sansat, det räcker i princip alltid om man har en lugn hund också.
l'm back