Äter bajs..
Har sökt men hittade inte direkt något..
Har en tik på tre år som äter bajs så fort hon kommer över det. Det har blivit värre och värre, som en besatthet hon inte kan sluta med.
Hon är allergisk mot nästan allt och får specialfoder, har kollat hennes värden hos veterinären och hon har inte brist på något.
Hon äter aldrig sitt eget, bara andras, speciellt löst/dåligt/illaluktande, det är favoriten.
Går detta att träna bort på något sätt? Snälla berätta för mig hur jag ska gå tillväga isf. Hon blir dålig, kräks och får utslag av detta ätande.
Försöker alltid vara steget före på promenaderna för att försöka förhindra detta men inte alltid jag lyckas och när hon väl står och mumsar i sig så varken hör eller ser hon mig.
Vi föredrar att promenera i skogen och där är folk extremt dåliga på att plocka upp efter sig..

Det är ofta människobajs när hundar hittar det i skogen, och de brukar tycka att det är extremt gott. Jag tror inte riktigt på att träna bort det, i alla fall inte med godkända och positiva metoder. Om hunden har fått smak för bajs som den hittar i skogen, så drar det mer än vad du kan tillföra med vanlig träning, klicker och kombinationer med godis.
Även om du lyckas hålla hennes intresse mot dig genom att ha godis tillgängligt hela tiden - och det måste vara starkt lockande godis - så kommer den där skiten att dra hennes intresse, så fort du släpper på uppmärksamheten.
Så om du inte tänker ta till oetiska och otillåtna metoder, och om problemet är stort, måste du helt enkelt hålla koll och kanske ha koppel på när du går där bajset finns.
Lär in loss eller nej?
Min hund vill också käka skit ibland men så fort han är på väg säger jag bara nej, och han låter bli.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hmm, när jag tränade bort detta på min hund så gav jag honom banan och ananas i fodret - men det var ju för att han även åt sitt eget då =/
Annars tycker jag att du skall hårdträna kommandona Nej och Spotta. De är väldigt användbara i vardagen!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Om jag hinner upptäcka skiten i tid och ser att hon är påväg dit och säger NEJ, så funkar det. Men oftast märker jag det inte förns hon redan har det i munnen. Har försökt lära henne loss/spotta men det funkar inte. Och som sagt, NEJ fungerar bara om jag hinner se det i tid, för när hon väl står och äter så varken hör eller ser hon mig.
Jag får väl helt enkelt bli bättre på att koppla där det brukar finnas bajs, men gud så tråkigt att gå kopplad i skogen :P

Hurtbullarna som springer i skogen borde ha påsar och plocka upp sin skit, inte bara lämna den där. Vi har det här problemet i stor skala varje gång Lidingöloppet har gått, och eftersom det är så sent på hösten, bryts skiten inte ner förrän till våren.
Bon appetit!