Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1152 ggr
[marianova]
3

skällande på andra hundar!

Hej! Har ett litet problem med min 5 månaders valp som jag skulle vilja ha era åsikter om. Hon skäller otroligt mycket om de är en annan hund som skäller på henne. Inget skällande vid hundmöte annars! Så min fråga är.. vad ska jag göra när hon skäller. Brukar försöka avleda med godis och få hon att titta på mig, vilket går nån gång ibland. Men ofta är hon väldigt okontaktbar när hon väl kommit igång.. brukar oftast bara fortsätta gå förbi hunden i rask takt och igornera henne så gott det går.. gör jag rätt?! Alla tips jag kan få är guld värt :)

Lord Vulcan
1

Har lite samma problem. Men mest när hon leker, men även när hon ser andra hundar. Hon skäller inte argt utan mest för att.

[marianova]
0

Okej! Då är jag inte ensam om detta problem ;) Min tjej skäller också väldigt mkt när hon leker. Men de tycker jag är okej men när andra hundar skäller på henne så kan hon skälla ibland arg men tror mest de är för att hon blir osäker. Hon skäller även när hon hör hundar skälla på andra sidan samhället..

Saffran0Spice
0

Min hund har börjat med samma sak (låter som en gremling…)
Då brukar jag begära ögonkontakt och så har jag lärt in frasen ''Nu går vi''

Han har fått lära sig att när jag säger detta så skiter vi i hunden och går raskt förbi utan att hälsa eller annat.
Vi tränar på det och det blir lite bättre varje dag, men har några fått bakslag ännu =P

Annars rekommenderar jag att öka avståndet från den andra hunden, min skäller av osäkerhet och rädsla (samtidigt nyfiken) och ett större avstånd när vi går förbi ger bättre resultat.

Skogsraah
0

#3 Smart tips! Det ska jag prova på min lilla hormonstinna gremling här 😛

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Saffran0Spice
3

Ett par andra saker jag testat är dessa:

• Jag ignorerar att min skäller och sekunden han blir tyst belönar jag. Skäller han igen så ignorerar jag väntar tills nästa gång han är tyst. Sedan utökar jag tiden han är tyst eller kraven - belönar ex när han gett ögonkontakt och satt sig eller bytt till rätt sida (ska gå på vänster vid möte).

• Jag ignorerar skällandet och hittar istället världens mest intressanta grässtrå eller sten som jag har skit kul med. När min hund märker det så blir ju det mer intressant vad matte gör!

[marianova]
0

Ok! Ska testa att igornera henne då hon skäller! Tack för tipsen :)