Era bästa hundböcker-tips
Hej!
Kom gärna med förslag på bra hundböcker (uppfostran, träning, kontakt, relation, aktivering) som ni rekommenderar! Ett plus är om det är vapböcker och extra plus om det finns tillhörande CD-skiva. Också bra om ni kan komma med + och - !
:D
*valpböcker ska det givetvis stå
Åh, det finns så många bra böcker men jag har några favoriter. Kontaktkontraktet är kanonbra och har en film också, dock endast 12 min för 200 kr… Boken Lystra av Memea Mohlin är också jättebra och likaså "Från valp till vuxen hund". Jag har nyligen köpt filmen "Från valp till stjärna" men jag har inte sett den ännu så det får jag återkomma om :-)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
"Klickerträning för dig och din hund", skriven av Morten Egtvedt. Det är nog väldens bästa bok om inlärning, oavsett om man vill använda klickern eller inte. Otroligt inspirerande, rolig och lärorik bok.
"Hundens språk och tankar" av Per Jensen är också kanonbra. Handlar om hur hunden fungerar, tänker och känner. Jensen är en känd etolog som lär ut etologi på Linköpings universitet.
"Alfasyndromet" av Anders Hallgren är också en jättebra bok. Handlar om flockkonstellationer, relationer, dominans och andra vanliga begrepp som lätt misstolkas och missbrukas och vad det egentligen innebär.
Rekommenderar med Kontaktkontraktet och Skjut inte hunden.
Håller med #4 "Skjut inte hunden" är en jättebra bok. "Kontaktkontraktet" är också bra, men jag tycker det finns flera böcker som är mycket bättre.
Kan tipsa om "100 % positiv vardagslydnad" också. Den är enkel och omfattande. Mycket bra bok. Vet flera instruktörer som använder sig av den och "Klickerträning för dig och din hund" på sina kurser.
Kontaktkontraktet
Med sikte på 10:an (om du är lydnads intresserad)
Tack så mycket för era tips… ! :) De böcker ni tipsat om ska jag absolut ta en titt på!!
Jag har Kontaktkontraktet och gillar den skarpt :)
De böcker jag själv planerar att köpa som verkar bra är:
- Lydnadsträning i teori och praktik (den är lite mer omfattande än Med sikte på 10an. Brukar beskrivas som en Bibel i lydnad)
- I samspråk med hunden: lugnande signaler
- Nam-nam! Hemlagat godis till din hund
De har alla fått bra recensioner.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag rek att man läser Lyckliga Lydiga Hundar och därför gör hunden så av Anders Hallgren
Sjut inte hunden som är redan tipsad är en bra bok med många böker kan man låna på bibloteket men en del böcker är bra att ha hemma :) Jag är svag för Anders böcker det kan jag erkänna
har flera hemma som jag lånar ut till bekanta som är för inriktade o tycker de läst fel i flera böcker om fostran. Man är ändå ett team med sin hund 
Klickerträning för din hund har jag också och rekomenderar den:)
#8 Åh tack så mycket, länkar och allt :)
Den där "Spårhunden och lukterna" verkar ju jättebra. Har faktiskt letat länge efter en bra spårbok! Har boken "Spår!" hemma av Christer Hansson men tycker den är för avancerad och är ingen direkt nybörjarbok kanske…
9# Tack för tipsen :) Ja vissa böcker känns ju som att man vill ha hemma medan andra går lika bra att låna på biblioteket :P
Kontaktkontraket verkar ju många tipsa om så den borde man i alla fall definitivt köra på :D
#11 Så lite :) Jo den ska vara riktigt bra har jag hört.
Ja kör på den :)
Den absolut bästa hund boken jag har läst var från valp till vuen hund. Läste den precis innana jag skaffade mallen och jag såg på hundar på ett helt annorlunda sätt efter det. Läs den säger jag bara! ;) Sedan även kontaktkontraktet och en bok som hundens beteende där man jämför med vargens (den vilda vargens, inte missvisande studier på zoo vargar!) jätte bra bok men jag minns inte vad den heter. På framsidan är den en bild på en collie och en varg iaf. :)
Boken "från desperation till inspiration" är att rekommendera. En utav de bästa böcker jag läst. Författaren tar upp problemen hon hade med sin hund som jag tror att alla hundägare, mer eller mindre, kan känna igen sig i. Hon berättar hur hundarna tolkar våra signaler som vi sänder ut och lär läsaren även hur man sänder ut "rätt signaler" till sin hund. Så att vi pratar samma språk som våra hundar. Jag blev hemskt inspirerad och hoppas att ni också blir det!