Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1920 ggr
Gibzon
0

funderingar kring juckning....

Hej!

Jag har en okastrerad hane som ska på å jucka på allt som heter kastrerad hanhund! Vad beror det egentligen på? De flesta säger att det beror på att de okastrerade ser den kastrerade som en tik, men kan inte riktigt hålla med då min hane INTE juckar på annat än löptikar…

De ser ofta ut som min hund har väldigt kul med kastrater och leker, men i slutändan märker man att det bara är "jucknings kampen"

För övrigt är min hund sjukt konflikträdd, går ihop med alla hundar, en jäkligt snäll hund kort beskrivet…

Nå någon som sitter på kunskapen jag letar efter?? 😉

Oliviahack
0

Att han juckar just för att han är osäker, kanske?

Kallaterrier
0

Många hundar som juckar gör det på grund att de hamnat i en situation de inte riktigt klarar av, de kan vara FÖR glada, tycka det är lite läskigt m.m. och så blir juckandet ett slags överslagshandling.

Gibzon
0

Grejen är att han aldrig juckar utan det blir bara den här juckningsleken…

Då menar du alltså att han är osäker på endast kastrerade hanar?

Tilläggas ska göra att han aldrig juckat på någon och detta beteende är ENDAST på kastrerade hanar

Wellcraft
4

Drar en snabb liten slutsats, det kan vara så att din hund upplever frustration då denne har svårt att bedöma könet på en kastrat. Vet många hundar spec hanar som blir väldigt frustrerade då de inte kan förstå vad kastraten är för kön.
Juckandet kan du bli en överslagshandling i frustrationen. Det är inget farligt men hunden låter stressad, ta isär hundarna lugnt så fort juckleken uppstår.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
0

Jag är sällan med kastrerade hanar men är för tillfället hund vakt åt en kastrerad hane och upplever att ALLA okastrerade hanar vi träffat försöker rida på den kastrerade. Jag har velat kastrera min hane, men vågar inte just för att jag är rädd att han ska bli offer för okastrerade hanar :/

Wellcraft
3

#5 Måste din hund träffa den typen av hanar då?
Man kan ju också sätta gränser som hundägare, min okastrerade hane skulle aldrig i livet få tillåtelse att rida på en annan hund, även om han vill ibland.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
1

Min kille har en okastrerad hane, är rädd att deras relation ska förändras. Jag är också den typen som har noll tollernas på juckningar. Tyvärr har inte alla andra hundägare det..

Ambrose
0

Vill bara flika in med att den som blir juckad på inte nödvändigtvis uppfattar sig själv som ett offer. T.ex. så kan äldre hundar ibland jucka på Nita när de tycker att hon leker för tufft/för mycket energi och ljud med sin bästa kompis. Hon struntar totalt i det och verkar inte ens märka. Det är snarare så att den som juckar har problem (pga. Stress etc) inte den som blir juckad på. Det är därför man ska avbryta. För den stressade hundens skull, som inte klarar av att hantera situationen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Gibzon
0

Nej jag menade inte riktigt att han skulle känna så :) har ju svårt att tro att han skulle tycka det är kul :p men känner bara att situationen skulle bli ganska jobbig om den ena ska jucka på den andra hela tiden för att den e kastrerad, när man bor ihop..

Gibzon
0

Nej jag menade inte riktigt att han skulle känna så :) har ju svårt att tro att han skulle tycka det är kul :p men känner bara att situationen skulle bli ganska jobbig om den ena ska jucka på den andra hela tiden för att den e kastrerad, när man bor ihop..

Wellcraft
1

Låt bara din hund träffa hundar med hundägare som kan ta ansvar över sin hund då?
Varför skulle man behöva träffa de oansvariga som låter sina hundar jucka och köra med andra överslagshandlnigar, i en sådan situation ska man bryta på direkten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
0

Nej han träffar sällan okända hundar så det i sig är inget problem. Det jag tror kan bli problem är killens hund, ifall han vill rida på min hela tiden, även om vi säger ifrån så kan det ju bli en väldigt jobbig grej, kanske bättre att kastrera båda samtidigt?

Wellcraft
0

#12 Hur vida ni ska kastrera eller inte bestämmer ju bara ni.🙂
Om ni enbart vill göra det för att inte utsätta din nuvarande hund för obehag skulle jag hellre träna din killes hund, nolltolerans mot att rida på andra hundar och så fort hunden försöker så bryter ni och särar på hundarna direkt. Om hundarna rider på varandra så är dem inte helt harmoniska med varandra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
0

Alltså ingen är kastrerad i dagsläget, men har funderingar på att kastrera min hane, menar att det då kommer bli väldigt jobbigt att de inte kommer kunna umgås som idag..

Gibzon
0

Alltså ingen är kastrerad i dagsläget, men har funderingar på att kastrera min hane, menar att det då kommer bli väldigt jobbigt att de inte kommer kunna umgås som idag..

Wellcraft
0

Känner du att du verkligen vill kastrera din hund tycker jag absolut att du ska göra det.
Den andra hunden går ju att uppfostra och träna, oroa dig inte för det. Den andra hunden går ju även att kastrera han med, om ni känner att ni verkligen vill det och det kanske finns lite fler faktorer än just att han rider på andra hundar.

Många på detta forum är emot kastrering, det är inte jag dock. Ska själv kastrera min hane och är också lite rädd för att han ska bli "offer" för andra okastrater, men man får undvika sådana hundar i den mån det går.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
0

Ja alltså grejen är ju att ingen av dem juckar på andra hundar idag, förutom på just kastrater. Därför är jag rädd att den ena bara ska på å jucka på den andra ifall den ena blir kastrerad. Idag har den en jätte bra och mysig "broder relation" är så rädd att den ska försvinna. Anledningen till kastrering är för att vi också har tikar som går i löp, min hane älskar kissfläckar mer än något annat och jag tror verkligen att han skulle få ett roligare och lekfullare liv som kastrerad… Dock är han snart 5 år, så kanske är "för sent" ändå :/

Wellcraft
0

Är dem harmoniska nu så tror jag inte det kommer ändras faktiskt, även om självklart risken finns. 
Min hane är inte på kastrater som han vuxit upp med eller känt länge och har en bra och harmonisk relation till.

5 år är absolut inte försent för kastrering, min kompis kastrerade nyss sin sexåriga hane och han har förändrats en del, dvs kissmarkerar inte överallt och hans hanhundsaggression har nästan försvunnit helt.

Självklart är även träning effektivt och man kan inte kastrera bort problembeteenden, men att kastrering hjälper i vissa fall är ingen lögn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gibzon
0

Det är verkligen svårt att bestämma sig! Är ju inte nåt man bara springer och gör, många för och nackdelar som ska vägas. Absolut jobbar vi jätte mycket under promenaden för att undvika allt jäkla kiss :p Men så fort jag inte är rolig så ska de stannas vid varenda jäkla fläck. Släpper vi hundarna ute så leker alla och har kul förutom min hane som letar kiss :/ Är så tråkigt att han blir så låst i det..

Wellcraft
0

Jag förstår att det är trist.
Självklart är det är stort beslut att ta, men fundera noga och väl och gör det som känns bäst för dig och din hund :)
Som sagt så tror jag inte era hundars relation kommer påverkas och de är så trygga i varandra nu.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
0

Skall man kastrera sin hund så anser jag att det är ens skyldighet att väga för mot nackdelar, allt är inte gröna skogar o guld som glimmar.

Här har jag samlat lite länkar om konsekvenser av kastrering:

http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?participating-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Akilles1]
0

Vissa hundar mår bättre av att kastreras för att hormonerna gör dom riktigt stressade om man bor där det finns mycket löptikar. Man kan ju alltid testa en kemisk kastrering först innan man beslutar om en permanent. Gör att iallafall få ett litet hum om hur hunden mår. Vissa hanhundar kan dock behöva sitt testosteron för att övervinna sina rädslor kan vara bra att ha i åtanke om man har en osäker hund.

russin
1

Det är väldigt vanligt att intakta hanar uppvaktar och tom försöker bestiga kastrerade hanhundar. Dom beter sig ofta som om den kastrerade hanen vore en löptik vilket kan skapa rejäl irritation hos den kastrerade.

redstaryena
0

Jag kastrerade min hund pga att han blev som förbytt när vi hade löptikar i området. Åt inte, drack inte och eftersom jag ändå inte skulle hitta en tjej till honom , valde jag att kastrera. Dock är han väldigt hanig fortfarande och ingen som försöker rida på honom inte och han reagerar fortfarande på löptikar men inte som innan. Nu var han nästan 2 år när jag tog över honom och kastrerade ett år senare. Så det gör säkert skillnad, kontra ifall man kastrerar vid 1 års åldern

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

russin
1

#24 - njae, en kompis fd avelhane blev kastrerad runt 5 års ålder och han blir väldigt uppvaktad av ett flertal hanhundar numera - vilket inte är populärt. Dock ingen som försökt rida på honom, men väl steppa runt, fjäska, tvätta öron osv.

redstaryena
1

Haha ja det hade faktiskt varit trevligt att se min hund bli uppvaktad av andra hanhundar 😊 Förutom att han numera dricker och äter trots löptikar , är det ingen som helst skillnad på honom. Kanske den avelhanen inte hade utvecklat någon hanilska innan kastreringen, vilket min redan hade när jag fick honom. Och det försvinner ju inte per automatik

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.