Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4932 ggr
Gibzon
6

Långvarig hosta

Hej! Är det någon som haft hund som haft långvarig hosta? Min hane har nu hostat i snart 3 månader, det hela startade med en vanlig kennelhosta, han fick då hostdämpande men sen är det bara vila som gäller enligt veterinär. Jag har under hela den här perioden haft kontakt med veterinär och med tanke på att hand allmäntillstånd alltid varit bra så har det inte varit något oroande. Men nu tycker både jag och veterinär att det gått för lång tid för vanlig kennelhosta. På måndag har vi en bokad tid för start på utredning. Anledningen till detta inlägg är för tips och idéer på vad det kan vara? Kanske någon annan som gått igenom detta med din vovve? :(

taylor__lambert
0

usch vad jobbigt, har ingen erfarenhet riktigt av kennelhostan just men vill följa tråden. Hoppas det blir bra snart!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Gibzon
0

Ja det är väldigt märkligt att de fortfarande sitter i, man blir ju så orolig :(

taylor__lambert
0

#2 det kan inte ha kommit tillbaka då? Tänker om hunden går på dagis, eller om hunden träffat någon som nyligen haft det? Har hört att de som nyligen haft det även smittar en tid efteråt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ambrose
0

Kennelhosta kan som taylor säger komma tillbaka eftersom det är väldigt smittsamt. Om man t.ex. får in det på en kennel så går hostan bara runt och runt mellan de olika djuren om man inte isolerar dem ordentligt. Väldigt besvärligt :s 

(Spånar fritt nedan)
Kan väll kanske också vara så att om hunden hostade väldigt mycket så har det blivit en irritation i halsen, och även om kennelhostan i sig är borta, så finns irritationen kvar och då är det den som medför hostan istället. 

Det kan ha blivit en vana/inlärt beteende?

Det var egentligen inte kennelhosta utan symtom på någon annan sjukdom

Kan ju vara allt möjligt egentligen, men förhoppningsvis är det inget allvarligt. Försök att inte oroa dig och fortsätt med vilan/inga aktiviteter som gör att halsen ansträngs, så får du förhoppningsvis snart svar på vad det är :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Gibzon
0

Jo visst skulle det kunnat vara tillbaka, driver hundrastnings företag varav 3 hundar (inkl min) åkte på kennelhosta. De två hundarna blev friska efter 2 veckors tid, min hund har inte träffat dem sen innan kennelhostan uppmärksammades. Så de har han ju ej träffat på 3 månader. Han har inget problem med fysisk aktivering, han hostar allt från 3-15 ggr per dag. Han ha är heller aldrig blivit av ned hostan utan har hostat varje dag i tre månaders tid. Sen vore det ju faktiskt helt möjligt att min hund aldrig har haft kennelhosta, hostan kanske alltid berott på något annat? Men att veterinären är snabb med att säga kennelhosta vid dessa symtom. Med tanke på att två andra hundarna började hosta i samma veva så tror man ju verkligen att det beror på kennelhosta. Är orolig för hjärtfel osv….:(

Lord Vulcan
0

Någon form av mask? Lungmask kan ge hosta vad jag vet.

russin
0

Lungmask kan vara en orsak. Det verkar öka i Sverige.

Catta-
0

Har dom röntgat lungorna? Min hund hostade 6-7 månader och veterinärerna hittade igentligen inget större fel på henne. I början var hon väldigt sjuk i kennelhosta och lunginflammation. Hon blev sedan bättre av kortison och antibiotika men började hosta igen efter ett par veckor. Hostan kom och gick och vi testade många olika antibiotika och kortison kurer. De fick tillslut gå ner i lungorna på henne och titta men såg bara en liten infektion. De bestämde sig sedan för att ge henne en kraftig kur kortison i ca en månad och efter att vi slutade med den kuren har hon varit symptomfri ca 3 månader. Min uppfödare hade en hund där detta också hände och med honom räckte också en kraftig kortison kur. Lycka till! Hoppas det ordnar sig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
0

Kan tillägga att jag var helt säker på att det var bronkit min hund hade fått och att hon skulle få leva med det resten av livet(man tänker ju alltid det värsta hehe) men det drabbas ofta äldre hundar.

Gibzon
0

Jo lungmask har vet pratat om, ett prov lär ju bli aktuellt på måndag för det. Röntgen är inte gjort, men lär ju göras så länge det inte "bara" är lungmask. #8 så de kom aldri fram till vad felet var på din hund? Utan det löste sig med kortison? Jag avskyr och gå till veterinären och inte få svar, det är så jobbigt…:( :(

Catta-
1

#10 Nej, inte direkt. Dom såg att det var nån slags seg infektion i lungorna och att en typ av vita blodkroppar var förhöjt och testade då olika mediciner. Kortison var effektivast men dosen fick höjas eftersom hostan inte släppte helt. Men efter den sista behandlingen såg hon bra ut i lungorna igen. Jag tror att det kan ha varit lunginflammationen hon hade innan som inte riktigt ville försvinna. Det är jättejobbigt när dom inte riktigt vet. Jag åkte fram och tillbaka i flera månader med ett par veckors mellanrum och fick aldrig nått riktigt svar. Det var bara ny röntgen, nya blodprover, nya medicinkurer. Men tack och lov så hjälpte det tillslut och hon är nu frisk.

Gibzon
0

#11 ja Gud det är så fruktansvärt skönt att få veta vad det beror på, men är ju inte alltid man får svar på det. Skönt att det löste sig för din hund och jag hoppad ääs att det gör det för min med!