hane-tik eller tik-tik?
Om man ska ha två hundar är det bäst att ha en av varje kön eller funkar det med tik tik och hane hane också? Känns som att det blir mindre bråk om de är hane -tik? Vad tycker ni?
Jag tror att det mest är en individfråga faktiskt. Dett är nog en liten övertro på att hanar och tikar aldrig slåss så tror det handlar mer om hundarnas personlighet en om kön men skulle jag välja två hundar av samma kön så tror jag faktiskt att jag valt två hanar.
Vi har en tik nu och hund nummer två kommer också bli en tik. Både vi och uppfödaren tror att det kommer att bli lättast. Blir inget krångel vid löp och så. Dessutom så tror jag inte att vår tik kommer "störa sig" mer på en tik än en hanhund, men där får man väl känna av sin egen hund.
// Nadja
Jag har oftast haft fler tikar och sällan haft problem (endast en gång). Självklart kan man ha tik + hane med, men även dom kan bli osams om det vill sig illa och man måste ha säkrat vid löptider.
Vi har 3 tikar, det börja med att vi valde ha tik sen för slippa strul med löptider så har vi valt att ha tikar. Det är klart en smaksak och vad man är beredd på jobba med. Finns dom som har 2-4 hanar i våran närhet utan strul kemin mellan hundarna ska funka utan den kan det bli strul eller spänningar mellan hundarna oavsett kön :)
Jag har en tik nu men vill så gärna skaffa en hane för att jag aldrig har haft en. Blir ju drygt vid löp men det är ju bara två gånger om året så :)
jag har tik + hane men i framtiden kommer jag bara ha tik. löp är jobbigt om man har båda
I framtiden ska jag nog bara ha tikar och ev kastrerade hanhundar.
Min erfarenhet är att blandade kön fungerar bäst, men då har jag mest vana från raser som ofta kan utveckla könsaggression, typ rottweiler och amstaff.
Men jag anser att man får se till individerna och vad dem trivs bäst med.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Beror helt på hundarna som individer så skulle aldrig kunna säga att det är bäst med tik-tik, hane-hane eller tik-hane.
Man får ju såklart räkna in löp, kastrater osv.
Men finns inget som säger att du kan ha 5 hanar och en tik och att det inte skulle bli problem. Chansen att det blir det är ju klart större om ex ingen är kastrerad och tiken löper.
Så för att hitta bästa kombon får man utgå efter hundarna som individer då det handlar mest om kemin mellan individerna.
Känner flera med olika kombinationer och bland dem så är det de med kombon hane-tik och tik-tik som har flest problem.
- kan tillägga att de som har problem inte har några kastrater alls, men även de med har problem.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vi har två tikar fungerar utmärkt.
Tror det främst hänger på personkemin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle helst vilja ha tik tik, för jag vill inte kastrera/sterilisera utan medicinska eller beteendemässiga skäl.
Tass Josephine
#10 Kastrera utför man idag 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min uppfattning är att det generellt går att ha vilket som, det är väldigt beroende på individen som det nämns i ovanstående kommentarer. En bra grej med tik (om man vill ha hane-tik) är förstås att om de inte är tänkta till avel så kan man kastrera och därmed slippa löp som stressar och ev. juvertumörer :)