Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1187 ggr
JoannaLi
0

Förlåt! Ett till rasinlägg.

Jag söker eventuellt en hund, framöver. Och jag har en del krav som gör det lite svårare, och skulle vilja ha lite tips från Experterna, dvs hundägarna. 😉

Jag söker en aktiv brukshund, som kan följa med och utforska olika träningsformer, men de som jag vet att jag gillar, sen tidigare utforskning, är lydnad, rally-, agility, personsök, drag och viltspår. Jag söker en hund som är alert och aktiv nog att lätt följa med på dessa aktiviteter, och gärna mer. (Naturligtvis är alla inte ett krav, men, jag vill ha en mångsidig hund.)

• Korthårig. (Inte det allra viktigaste, men det är ändå ganska viktigt.)
  • Stor. (Återigen, inte det viktigaste, men jag som person har helst  hundar på typ 50-60 i mankhöjd och uppåt.)
  • Relativt smärt och smidig i kroppsbyggnad. (Här gick Grand Danois bort lite grann.)
  • Hund som jag har en chans på att kunna ha lös. (Jag har vuxit upp med jagande jämthundar, och ska jag inte ha en aktiv jämthund - som är alternativet - så vill jag ha en hund som jag kan ha lös. Inte viktigast.) 
  • Frisk, som tål en del, rent fysiskt. 
  • Relativt starkt psyke, som tål att följa med på det mesta, men som ändå kan knäppa av inomhus och ta det lugnt, och som tål en vilodag här och var. (Jag förstår att det mest är en träningsfråga.)

Jag letade bara fram de första raserna jag kunde tänka mig som kanske skulle checka av dessa krav, och kom då fram till Malle, Dobermann, Dalmatiner, Rhodesian och Jakt-Labbe. 

Mallen känner jag kan bli lite för mycket hund, eventuellt. (Det här är min första alldeles egna hund, men jag har ju vuxit upp med jämthundar, och vet vad de kräver, och kan ge dem det, men det känns ändå som att Mallen är en del skarpare?)

Dobermann, Dalmatiner och Rhodesian har väl jag hört lite för mycket rykten om deras psyke, så jag tvekar lite. Hur ser det ut nu, finns det "lagom" individer av dessa, hur ser aveln ut nu och hur ser det ut med sjukdomar? Finns det en möjlighet att jag kan få tag i en individ som passar mig bland dessa raser?

Labben är väl bara jag som är helt fördomsfull, men den känns lite för klumpig i kroppsbyggnaden för mig, och så har jag upplevt - av de jag träffat - att de har varit lite för "flamsiga" för min smak. 

Jag vill ha en hund som är "kort och koncis, och pekar med hela handen", som vet vad de vill, och inte har några problem med att jobba mot det målet med alla 'means' de har. (Men som ändå inte är allt för svåra att få att jobba tillsammans med en förare, och som hemskt gärna får vara lite matintresserade, så att man kan muta dem ;))

Finns det någon annan ras som passar in  på det här?

Fasiken, jag skulle ju också lägga till: Det här med att ta omplacering. Nu är det inte aktuellt - och inte heller på ett ganska bra tag framöver - att ta en valp, i och med att jag helt enkelt inte har tiden att lägga ner på att rumsrenhetsträna, ensamhetsträna osv - men skulle däremot ha möjlighet att ta en redan rumsren och ensamhetstränad omplacering. Det känns lite grann som att jag fuskar genom att göra så, men tyvärr är det enda alternativet om jag ska kunna ha hund.

Finns det omplaceringar inom dessa raser och finns det möjlighet att någon skulle överväga tanken att låta mig ta den, som - förlåt! - femtonåring, och när den då i så fall blir min första egna? Är det ens värt att jag försöker?

Whippet
2

Rekommenderar Australian shepherd! har kopierat från SKK :)

Australian shepherd

Historik

Rasen har utvecklats i USA från hundar som sannolikt kom från Australien under 1800-talet. De amerikanska får- och boskapsuppfödarna fortsatte utvecklingen av rasen varvid man bevarade dess mångsidighet, skarpa intelligens, utpräglade vallningsinstinkter och det iögonfallande utseende som ursprungligen vann beundran. Dessa egenskaper har gjort den mycket användbar på amerikanska farmer och rancher.

Användningsområde

Rasen räknas i Sverige som brukshund. En del individer är aktiva inom vallning/djurskötsel, men det stora flertalet används inom hundsporterna bruks, lydnad och agility samt som aktiva familjehundar. Dess utseende har också lett till ett ökat intresse för rasen som utställningshund. Denna utveckling inom olika områden ses av många som positiv men det har också under åren höjts åtskilliga röster som varnat för att ju längre rasen kommer från sitt ursprung som vallhund, desto större är risken att den tappar de specifika egenskaper som den utvecklats för.

Hälsa

Höftledsdysplasi (HD), armbågsledsdysplasi (ED) och katarakt och CEA (ögonsjukdomar) förekommer.

Egenskaper / Mentalitet

Australian shepherd som ras har ursprungligen utvecklats för arbete som gårdshund på amerikanska gårdar. En vallhund som ska vara en hjälp i arbetet med djuren på gården men också en god kamrat och vakthund för familjen och familjens tillhörigheter. För att kunna klara både det självständiga arbetet som krävs av hunden vid djurhantering och samtidigt samarbeta med sin förare, ska den vara lättlärd, intelligent och ha en hög grad av samarbetsvilja. Utan dessa egenskaper skulle rasen vara oanvändbar som boskapshund och vallare.

Storlek och utseende

Mankhöjd för hanar är 51–58 cm och för tikar 46–53 cm. Rasen är välbalanserad, något längre än hög och av medelstorlek. Färgerna är många och färgteckningen mycket individuell. Färger som förekommer är blue merle, svart, red merle, röd, alla med eller utan vita tecken eller tan-tecken. Rasen är uppmärksam och livlig, smidig och vig, solid och muskulös utan att vara klumpig. Alla former av överdrifter i storlek, grovlek, päls med mera är felaktigt enligt rasstandarden. Medfödd stubbsvans förekommer.

Pälsvård

Rasen ska ha en funktionell päls, utan överdrifter. En korrekt pälsad australian shepherd kräver ingen omfattande pälsvård. Regelbunden genomkamning, lite intensivare i fällningsperioderna bör räcka för att hålla den fri från tovor. Vissa individer har mer päls än andra, eller av en mjukare kvalitet, och dessa kan behöva mer pälsvård för att inte få tovor och bli av med överflödig underull.

Övrigt

Då rasen utvecklades för arbete behöver deras intelligens och arbetslust användas till något konstruktivt. Förutsättningen för att en australian shepherd ska passa just dig är att du tänker igenom den mängd aktivitet och arbete du är beredd att ge din hund kontinuerligt. Bakgrunden som vall- och vakthund kan ge dig en annan typ av hund än vad du kanske egentligen är ute efter, om en sällskaps- och familjehund är vad du söker.

I'm out Vilar huvudet i handen

JoannaLi
0

#1 Jo, AS var jag också lite inne på, det som föll var egentligen storleken och pälsen :/ Har du egen erfarenhet av dem?

[Amethyst94]
1

Australian kelpie eller KH collie? Glad

Whippet
1

#2 hmm, nja jag har ju aldrig haft en AS, men tänker skaffa sen, eftersom dom passar bra i vakt, bruks agility mm Också är dom ju så otroligt fina och sällskapssjuka. ❤️

JoannaLi
0

#3 KH Collie låtöer ju inte heller helt ointressant! Det som avskräcker mig där är väl mest Turast, och hennes historia med sin hund, och det är ju det allra sista jag vill ska hända. (Sänder stora kramar till Turast och - Turbo? - och lillvalpen, btw!) 

Men den risken borde väl minska om jag kan ta över en lite äldre omplacering? Finns det helt friska individer att få tag på?

Kelpien lät också fin, det som jag känner att den är kanske i minsta laget för min smak, men det går ju att överse om det klickar med rasen. Är rasen stor i Sverige?

[amazingdogs98]
2

Jakt labbe hade säkert passat dig perfekt. Är en underbar allround hund som vill hänga med på allt du vill göra. Har två stycken själv och dem är underbara hundar, perfekta första hundar eftersom dem oftast är väldigt vänliga och lättsamma. Om du har några frågor om just jakt labrador är det bara att fråga! :-)

JoannaLi
0

#6 Jag tar upp dig på det erbjudandet, du! :D 

Har de väldigt lätt att gå upp i vikt (fördom som jag har)? Hur mycket motionerar ni per dag, och hur mycket mentalaktiverar ni? Är de sådana så att ni kan träna hur mycket som helst, eller blir de trött/less efter ett tag, i så fall, hur länge kan ni träna och vad, innan de blir less? Om du skulle säga en negativ sak om dem, vad skulle det vara? (T.ex. om jämtar skulle jag säga att det är just jakten. Att allting vi gör måste anpassas och regleras runt jaktinstinkterna.)

[amazingdogs98]
0

#7 Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan :-) - Nja, lätt och lätt vet jag inte. Men det är ju inte så många underviktiga labradorer man ser iallafall ;-) bara man ger dem den mängden mat dem behöver och inte massa annat samt motionerar dem bra så håller dem sig i fint hull. - Jag har en 10årig jaktlabbe som är halvt tränings pensionär så jag talar för min 6åriga hund nu. Hon får ca. 3-5timmar promenader per dag i skogen, minst 1 jogging eller cykeltur i veckan, samt annan träning (agility/rallylydnad/uppletande/spår m.m.) ca.3-6 träningar i veckan. - det dem gillar kan dem träna i stort sett hur mycket som helst utan att tröttna på, t.ex vattenapportering skulle aldrig mina vovvar tröttna på medans om jag tragglar fritt följ så sjunker motivationen ganska snabbt (men detta är såklart individuellt) - Jakt labradoren är för mig en underbar hund, men om jag måste säga något som är mindre bra är det om man som jag är "tränings och tävlingsnörd" och vill träna hundarna i timtal så har dem inte riktigt den motorn i sig som jag hade önskat men jag satsar ganska högt men annars är motorn fullt tillräcklig! Hoppas du förstår mina svar, bara att fråga om det är något mer du undrar! :-)

JoannaLi
1

#8 Tack för svar! Bra skrivet :)

Det låter mer och mer som en hund för mig… Hm, nu blev det ju ännu svårare ^^

[amazingdogs98]
1

Ett tips är att åka runt och träffa folk som har jakt labradorer och träffa många olika individer om det finns möjlighet. Lycka till med ditt rasval och det är bara att kontakta mig om du har någon mer fråga! Om du vill kolla in på min blogg där jag skriver om mina hundar samt hundträningar så kan du kolla här: linneabjuringer.bloggplatsen.se :-)

Candy123
0

Kh-collie, Vit Herdehund?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

JoannaLi
0

Jo, just KH har jag varit lite intresserad av, men då var det ju frågorna jag ställde i #5 :/. Vit Herdehund är lite för långhårig, just för min smak, men jag dör ju inte av att ha en långhårig heller :D

Whippet
1

#12 Det finns korthåriga Vit herdehundar :-) Och den långhårigas päls tycker jag inte är så värst lång.

Candy123
0

#12 missade inlägg #5 men som whippet säger så finns det en kh variant av Vit Herdehund :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

JoannaLi
0

#13 och #14 Ah! Det hade jag helt missat! Ja, men dåså :D

Whippet
0

#15 👍 😃

Cahira
2

Ge australian cattledog en chans/titt. :) Vet inte hur det ligger till i linjer men det känns verkligen som en ras som är hårdhudad, lätt att ha lös, kort päls, personsök, lydnad, agility - ja det mesta du är ute efter. Det du vill testa kommer hunden ge sig på känns det som. De är inte riktigt så stora som du är ute efter, men i gengäld har du en hund som inte kräver en stor bil och ryms bra på buss, m.m. samt inte kostar alltför mycket i mat när du ska bo själv sen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.