Tankar om utställningsverksamhet?
Hej,
Vad har ni för tankar kring utställningsverksamhet? Fokuseras det för mycket på rosetter och priser? Glömmer man bort kritiklappen och har den något värden?
Vad har ni för erfarenheter?
Här är mina tankar om någon vill läsa:
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har ine så jättestor erfarenhet av utställningar utan bara de gånger jag har gått dit för att se min uppfödares hundar. Då verkade det snarare vara så att kritiklappen var det viktiga, de ville inte ha massa rosetter som låg och skräpade hemma. Inte ens när de vann BiR.
Jag tycker personligen att utställningsvärlden är lite konstigt. Speciellt då olika dommare kan ha helt olika åsikter om vad som är en bra eller dålig individ och hur man ska tolka rasstandarden. De som ställer ut seriöst verkar bara ställa ut för dommare som tycker om just deras typ. De ställer alltså bara ut om de vet att de kan vinna. Man går även så mycket på rasstandarden att det "vackraste" ofta kan vara rent ohälsosamt.
Jag vill själv ställa ut Nita någon gång när hon är vuxen, för att ha den meriten, men eftersom jag kommer tävla många saker där hon behöver ha grym kondition, så tror jag inte att en smal och muskulös Rottweiler kommer få speciellt bra kritik på en utställning. Trotts att hon kommer vara bra mycket friskare och arbetsbar än de tjocka show Rottisarna.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Ja d är märkligt hur det har bildats olika "stilar" på vissa hundraser, en "showhund" och en "arbetande/jagande hund". Det är ju rätt tragiskt. Om de som har showhundar inte använder hunden i aktivt arbete så undrar man ju hur dessa stora klunsar ska kunna användas i arbete. Och om syftet är att skapa nya raser där man får ett visst utseende men utan arbetslusten, ja då är det än mer tragiskt! Vi ska inte avla bort egenskaper.
Själv är jag av åsikten att om man inte vill "arbeta" med sin hund (bara ha sällskap) Så ska man inte köpa vissa raser med starka arbetande anlag bara för att man gillar utseendet. Då finns d andra raser som passar bättre som sällskap. Men samtidigt. Ska man ens ha hund om man inte vill göra nåt alls med den?
#2 Bra inlägg!
#2 Bra sagt!
Det är ju tyvärr många människor inom utställning som ''bara har'' hunden och den plockas fram vid utställningstillfället, för att sedan stoppas i ett hundrum till nästa gång… Hemskt men sant =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Intressanta tankar TS! #4 Men fy %&/ vad hemskt! Finns så mycket otäcka människor inom hundvärlden..
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jag hoppas dom inte är många som är såna men visst finns det idioter inom alla grenar.
Jag är som sagt inte emot utställningar men bara man funderar på vad och varför man gör saker och framför allt låter hundens hälsa gå först.