Hundar iFokus

Hundar

Etikett: änglahundar
Läst 4012 ggr
sosom11
12

Lyckoslut för missköt chihuahua

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har hamnat i en rätt märklig situation;

Skulle skulle vara hundvakt åt grannens hund i 3 månader, som jag i samma veva lånade ut 10.000 kr till  som skulle åka utomlands, har bara sett hunden på promenader men såg ut att vara en fin liten rakare, hane 4 år :)

När hunden Buster kommer hem till mig är grannen stressad och måste (tydligen) iväg fort men lämnar en liten kasse med ICAs foder, ett halsband, koppel och en massa kryddor??!! (vitpeppar, spiskummin, cayennpeppar, grillkrydda, curry mm).

Jag tänkte att han ska få nosa runt och komma fram till mig själv, han gick runt och nosade på mig efter 10 minuter och han kändes snäll. Han nervösslickade frenetiskt på händerna, vilket jag inte tillät och han blev het paff. Han skällde och hoppade, det tillät jag inte heller och han lyssnade noggrant på vad han fick göra och inte.  Men jag såg hur extremt undernärd han var, man kände revbenen, ryggraden, bakbens kotorna, bogspetsarna och halsen vara väldigt tunn, han vägde då bara 700 gram. Det rann ur ögonen på honom, han hade långa klor, så att dom nästan började krulla sig och hans päls luktade som en hel parfymfabrik. Han var inte heller rumsren, då man gick emot honom sprang han och gömde sig, han morrade och skällde emot dom andra hundarna.

Gick genast till frysboxen och letade upp lite kött och skar i småbitar och blötte upp lite torrfoder som jag ger till mina andra hundar. Ställde fram det till honom och han tog inte en enda tugga på 5 dagar (bytte då foder för varje fodring och ställde ner den i 10 minuter morgon och kväll). Jag släppte ut honom som jag gjorde med alla andra hundar och han kutade ifrån lagården och till huset (ca 40 meter) mer än 10 gånger och bara njöt av att han fick springa helt fritt. Det var en helt underbar syn! <3

Men han började till slut äta och efter 1 månad åt han med god aptit. Hans torftiga päls blev väldigt fin och fettig och jag filade på hans klor en gång i veckan till dom blev normalkorta. Han kom in i flocken som lägst i rang då de andra hundarna inte accepterade hans morrande och skällande.

Jag började lägga honom upp och ned, kolla tänderna, kalla in, lära honom kommandon som : sitt, ligg, varsågod mm. Började träna agility och intervall träning med cykel. Han kollade och lyssnade på de andra hundarna, gjorde precis som dom.

Tillslut blev han väldigt fin och snäll, nio månader hade gått och vart är ägaren? Efter desperata försök på telefon gick jag och knackade på, hennes kusin öppnade dörren och jag frågade ju såklart om dom inte vill ha tillbaka hunden. Fick till svar att ägaren fortfarande är utomlands men att dom visst vill ha tillbaka hunden. Sen frågade hon om Buster mår bra, och då fick hon följa med och kolla på honom.

Hon kände inte ens igen honom! Hon frågade hur ofta jag tvätta honom, då hon sa att han kändes smutsig (!?), som svar fick hon "ALDRIG EN HUND SKA INTE TVÄTTAS" Och oj vad röd hon blev i ansiktet….

Då fick jag helt plötsligt en förklaring på allt, dom hade alltså;

1. Duschat och schamponerat in honom varje dag.

2. Borstat tänderna på honom 2 gånger varje dag.

3. Kryddat hans mat.

4. Aldrig gått på en kurs. (Inte ens valpkurs)

5. Aldrig motionerat honom, bara gått 10 meter, så han fick kissa, för bajsa kunde ha inte göra, han var för hårt i magen av kryddorna,

(Jag höll på att dö då jag hörde det.)

Nu efter 1,5 år håller vi iallafall på att skriva under köpeavtal :)

Han kommer nu äntligen in i familjen på riktigt!!! Älskar denna lilla hund <3 Han har nu börjat leka med dom andra hundarna, krasa runt i bädden, vilja kela, springer inte undan längre utan vill gäran vara med och kolla vad som står på :)

Hans favorit sysselsättning är att leka med jakthunden, springa in i hästhagen och stryka sig längst benen på dom (hehe) och att äta med dom slösspringade hönsen:D

(Bilden är ifrån i höstas, hittade tyvärr ingen bra bild då han kom hit)

EW

Shalin
2

Gud så glad jag blir över att läsa denna historia. Du har tagit hand om hunden så oerhört bra. Jag kan i mitt huvud verkligen inte förstå hur människorna tänkte? Inte ens en människa ska tvätta håret varje dag. ALLA vet väl att håret blir väldigt fett då? Dessutom tror jag inte heller hunden uppskattar om maten får mer smak av kryddor som VI tål. Att inte ens motionera hunden är ju sinnessjukt. 

Jag är så oerhört glad över att han fick komma till dig och att du dessutom ska behålla honom. Han är mycket fin på bilden iallafall :)

imsuchadiva
18

Hela historian låter väldigt konstig. Lånade du ut 10.000 till någon du inte kände? Tog du hem en hund som du inte träffat? Skrev ni inget avtal? Varför ska man inte duscha en hund? Men hur som helst så är de ju bra om hunden får de bättre nu.

Liikea
0

Åh vad roligt att allt blev bra tillslut! Så fin han är <3

Haringenregnbåge :(

[Udoon]
0

låter inte som köpeavtal borde behövas, om du redan gett dom 10.000kr,  inte kan dom väl vilja ha ännu mer? 

vissa ska inte få ha djur, kryddor i maten? skojar dom eller😮

[Forest]
1

Skulle jag tagit en hund som du beskriver skulle jag gått bums till vetten för fått papper för att sen göra en anmälan. Nu är det ju tur att hunden ska till dig och slippa denna okunniga ägare men kan ju fundera på som är så desperat och säljer en hund till henne öht.  Här bada även hundarna ofta ena oftare 3-4 gånger i månaden då hon har utställningspäls

IngridSvensson
6

Jag ser inget fel i att de borstat tänderna på hunden. Små hundraser brukar ha lättare att få tandsten. Sen att de duscha hunden är väl inget fel, kanske inte så ofta men visst behöver hundarna duschas ibland. Men bra att du tog hand om hunden.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[Murvel]
8

Haha, så paff man hade blivit om någon kom med kryddor med hundmaten.. Inte alls bra för en hundmage.. Jobbigt läge, tur han äntligen fick bättre kost hos dig.

Men jag blir lite nyfiken här. Hur kommer det sig att du sa ja till att passa en hund i tre månader (!) och samtidigt låna ut 10 000 kr till en främling, utan att hunden hade träffat dig eller dina andra hundar tidigare?

[MikaelaR]
4

Att borsta tänderna är det inget fel många småhundar lider av tandsten men att schamponera/balsamera och tvätta sin hund varje dag är inget bra för pälsen hundar har en ganska självrengörande päls och behöver nog inte tvättas mer än högst 1-2 gånger per år om dem inte är en krävande pälsras då. Valpkurs måste man inte gå på för att vara en bra hundägare :) jag gick på valpkurs och tyckte inte jag fick ut så mycket av det för att jag redan visste det mesta dem sa dessutom så kostade det extremt mycket pengar! kryddor och speciellt dem kryddor du beskrev ska hundar verkligen inte ha, varför gav dem kryddor?

Cahira
3

700 gram är ju sinnessjukt. :S Härligt att höra att du lagt ned så mycket tid på hans välbefinnande och att sagan hade ett lyckligt slut. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

sosom11
1

#2 Kände henne lite sen innan, hon behövde pengar till resan som var väldigt viktig för henne, är en sån person som aldrig kan säga nej tyvärr. Men har nu fått tillbaka pengarna :)

Nej, jag hade aldrig hälsat på honom innan och brukar vara hundvakt längre tider åt folk. Nej, vi skrev inget avtal för det. (Finns det ens sånna?) 

Man bör inte schamponera in en hund med människotvål varje dag år in och år ut, pälsen blir förstörd och hårbotten torr.

EW

sosom11
0

4# Har fått tillbaka pengarna nu :)

Nope, skojar inte om maten, det var helt sjukt :(

EW

sosom11
0

5# Ville få upp honom i vikt, musklerna och hundens normala rutiner. Saker och ting brukar förändras då men om det kvarstod skulle jag ju helt självklart åka till vet direkt :) Jag har jobbat med utsatta hundar innan :)

EW

sosom11
0

7# Kände personen i fråga lite tidigare och min bror har känt hen i 3 år, brukar vara hundvakter längre perioder, har jobbat med utsatta hundar tidigare :)

EW

sosom11
0

8# Visst kan man få bort tandsten, men inte med människotandkräm… Nej man behöver inte gå en valpkurs, men då hen inte visst något om hundar alls så borde det ha gjorts.

Jag tror nog att dom trodde att han skulle äta maten om dom kryddade den, men man kan ju aldrig vara säker :)

EW

Ambrose
1

Ahaa.. människor tvål och schampo… varje dag… spännande :S
Du kanske kan ge dem en liten lektion i hur man tar hand om hundar, ifall de nu skulle få för sig att skaffa en ny i framtiden. Låter väll inte som att de medvetet misskötte honom, men kunskapsnivån verkar ju ha legat på 0 :/

Tur du fick ta honom och att han har det bra nu :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
2

12, Solklart fall av misskötsel tycker jag därmed hade jag inte lämnat hunden till ägaren. Att hunden sen reagera som den gjorde hos dig är väl inget konstigt den kände dig inte klart som tusan att den är osäker med nytt hem,nya rutiner,nya kompisar. Att den sen lyssnar på dig ser jag inte konstigt heller antagligen har ju ägaren lagt krut i att lära den ett o annat.

Har själv hund som inte visar något intresse för att vara med andra hundar eller personer varför ska man lyssna på deras "sitt,ligg osv" om dom inte ser intresset alls för personen i frågan.  

Att borsta tänderna eller bada ofta ser jag inget misskötsel i alls, visst bada så ofta är väl ta i tycker jag. Torrfodret ser många inget fel på, men kryddorna är otroligt korkat.  Vad jag reagera på är hundens vikt och den biten ser jag som stor fara för hunden, en hund kan inte bygga muskler om den är undernärd. Jag skulle inte gå långa promenader med en så pass undernärd hund utan gått korta svängar och ökat hundens vikt sakta mycket sakta med ge bättre kost utan kryddor. Har själv en del erfarenhet med undernärda omhändertagna hundar + andra djur.

sosom11
1

16# Man gör olika, ville få bort hans energi och ilska som låg långt inne i hjärtegropen med motion så fort som möjligt, annars skulle det aldrig funkat. Men hade koppel på honom de första veckorna. Jag gav honom inte bara torrfoder utan kött och mineraler för att han skulle få i sig allt. Nu väger han 2105 gram :)

EW

Miner00
3

#2 och #16 det var väl lite onödigt att kommentera sådär!

TS: kul at hunden fick så bra oss dig tillslut! :)

imsuchadiva
2

#18 tycker snarare din kommentar var onödig :)

Vizzla
0

Bra jobbat! Bara hoppas dom inte skaffar nån ny hund.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

sosom11
0

Tack alla :D

EW