Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 676 ggr
[JoanRed]
0

Problem när jag vill skaffa hund

Jag har i flera år velat skaffa hund, men jag ser verkligen inte hur det ska vara möjligt. 
Just nu har vi perfekt med tid då min sambo är hemma en tid och jag arbetar. Men när han ska ut på arbete igen så blir det förstås trubbel.
Vi har nämligen ingen som kan ta hand om hunden, så det är hunddagis som gäller eller att hitta någon hundvakt. Problemet med det senare är att det fort kan ändras och så står man där utan hjälp när personen inte kan längre. 
En dagisplats kan vara månader bort och det krävs ju att en plats blir ledig helt enkelt.  Jag jobbar och är borta max 9 timmar, men det är ju för lång tid om sambons får ett liknande schema. 

Hur har ni tid och möjlighet att skaffa hund? 

Det känns bara hopplöst.

Levijo
1

Ni kommer ju inte kunna sätta valpen/hunden på dagis direkt. Kanske ta kontakt med dagis innan och "reservera" plats?

Hildgrim
1

Självklart går detta att lösa. Vi är många som är helt ensamma med hund, jobbar och inte har någon släkting/kompis som kan passa. Ni har ju den stora fördelen att ni är två. :)

Det ni får göra är väl att ställa er i kö på dagis och skaffa dagmatte under tiden tills ni får en egen plats. Det kan vara bra att även skaffa någon/några i reserv som kan tänka sig ställa upp och passa hunden vid enstaka tillfällen eller om dagmatte ska åka bort.

Sen får ni tyvärr vara beredda på att det kan skita sig ibland och man får strunta i jobbet.  Blir t ex hunden akut jättedålig i magen under natten så kommer ni ändå inte kunna lämna in den på dagis om ni hade dagisplats.

Lycka till. :)

[JoanRed]
0

Vi har tänkt oss försöka ta en omplacering. Vi ska ställa oss i kö för dagisplats i alla fall, men det verkar som att man måste skriva ras, kön m.m

Ska försöka hitta några hundvakter som skulle kunna ställa upp. :)

oh-la
3

jag började prata med hunddagis redan innan tiken som skulle ha "vår" kull ens var parad. vi visste att det skulle bli en staffe, men vi trodde det skulle bli en hane eftersom det var det vi ställt oss på kö för. det var i januari i år, och jag var tydlig med att vi behövde ha plats från september. ett par dagis återkom och meddelade att de skulle ha platser tills dess. återkom när valpen var född och vi visste att det skulle bli en tik och ingen hane, bestämde att vi skulle höra av oss igen när valpen kommit. när hon var runt 14 veckor åkte vi och hälsade på de dagis som hade plats och fastnade för ett, och i september började hon. det lönar sig ibland att vara ute och reka i god tid :) dagisen verkar även ha uppskattat det. skicka ett mail eller ring och förklara din situation.

[JoanRed]
0

#5 Tack för tipset, ska göra det! Dom borde ju förstå situationen att jag inte vet allt redan nu. :)