Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 12422 ggr
Levijo
1

Ras lik mops?

Finns det någon hundras (Enligt rasstandard - INTE individ) som är lik mops och har ungefär samma aktiveringsbehov bara har lite bättre/mer praktisk fysik, dvs längre nos etc? :)
Storlek på hunden spelar INGEN roll öht, det är mentaliteten jag är ute efter

Miner00
0

shih tzu, man kan hålla dom kortklippta :) annars om det skulle bli en mops så rekommenderar jag mops förmedlingen :) lycka till

Levijo
1

#1 Har redan en mops därifrån ;) Hehe men tack för tipset ändå. Blir det en till mops så köper jag från honom igen. Är riktigt nöjd, men jag känner att jag vill ha en mer funktionell hund eller vad man ska säga

Wellcraft
0

Kort och gott verkar du söka en sällskapshund, dessa finns det väldigt många av.
Har du några fler önskemål?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
0

#3 Gärna en stor hund :P Sen typ minimal jaktlust, och ändå lite träningsbarhet/mer samarbetsvilja/will to please

Miner00
1

#4 Eurasier!

Wellcraft
0

Funderat på en retriever?
Möjligtvis golden eller lab?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
1

Kolla in tibetansk spaniel. De är små men jag tror de är rätt så nära mopsen men har mer nos.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngaTrnqvist
0

Finsk lapphund?

Levijo
0

#6 De raserna kollar jag på då och då, men har aldrig lixom "fallit" för dem, inte på samma sätt som tex vinthundarna jag är intresserad av. 

#7 Tibbarna är alldeles för små tyvärr. Får ont i ryggen av att jobba med så små hundar :P

Levijo
0

#5 Ja, en Eurasier ska jag lägga på minnet! 

#8 En finsk lapphund har jag också varit inne på. De skulle kanske också passa! :)

Wellcraft
1

Saluki eller borzoi då? De är underbara, otroligt vackra vovvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
0

#11 Ja, Alltså från vinthundar är jag intresserad av: 

Azawakh

Borzoi

Afghanhund

Galgo Espanol

Saluki

Magyar agar

Och egentligen passar ALLA de raserna mig förutom att jag kanske inte vet om jag kommer kunna låta de springa lösa. För tillfället bor jag på ett ställe där det inte finns något lämpligt "springa-lös"ställe för en sådan typ av jakthund tyvärr. Vet inte heller vart jag kommer bo i framtiden och bor jag här så är jag i stort sett beroende av en stor inhägnad trädgård så de får sitt lösspring

Hildgrim
10

Nog fasiken har finsk lapphund och eurasier betydligt större aktiveringsbehov än en mops?

Levijo
0

#13 Lite mer klarar jag av. Lapphunden kräver nog mer än eurasiern. 
"Eurasier har inga stora krav på motion och sysselsättning

utan det viktiga är att den får vara med sin familj på allt."

Wellcraft
1

En eurasier kräver knappast mer än en mops.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
0

"Eurasier är en självsäker, lugn hund med en hög retningströskel.

Den är vaksam och uppmärksam utan att vara skällig.

Den har en utpräglad bundenhet till sin familj och kan vara

reserverad mot främlingar. Detta innebär att hunden

kan backa och inte genast vilja ta kontakt men den får

däremot inte vara nervös, aggressiv eller extremt misstänksam.

Genom att låta den som valp träffa olika människor

och miljöer håller man tillbaka denna egenskap och

får oftast en öppen och tillgänglig hund.

Eurasier har ingen utpräglad jaktinstinkt.

Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare

då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig.

Eurasier har mycket lätt för att lära men den är inte någon brukshund.

En Eurasier behöver nära kontakt med sin familj och förstående

och konsekvent träning. Med sin robusta hälsa och sitt okomplicerade sätt,

sin anpassningsförmåga och sin trofasthet är den en värdefull familjemedlem." 

Låter som mindre krävande än en typisk sällskapshundras :P

Cahira
5

Om du vill ha minimal jaktlust (#4) ska du inte ha vinthund. :) Speciellt inte de orientala vinthundarna. Och de går att träna men de har inte will to please. De är avlade att jobba självständigt och reagerar väldigt snabbt på katter, harar/kaniner, igelkottar, ekorrar, och mycket mer som rör sig snabbt längs marken.

Paxxa
1

Och en retriever kräver väl garanterat mer än en mops..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Wellcraft
0

#18 Fast en renavlad standard (utställningstyp) labbe el golden nöjer sig med livet som sällskapshund och kräver inget mer därtill. 
Det är när vi börjat kolla på DP samt jakt som aktiveringsbehov faller in.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
1

#17 Som jag skrev tidigare : "Och egentligen passar ALLA de raserna mig förutom att jag kanske inte vet om jag kommer kunna låta de springa lösa. För tillfället bor jag på ett ställe där det inte finns något lämpligt "springa-lös"ställe för en sådan typ av jakthund tyvärr. Vet inte heller vart jag kommer bo i framtiden och bor jag här så är jag i stort sett beroende av en stor inhägnad trädgård så de får sitt lösspring" 
Lösspringet låter dem ju få utlopp för sin jakt/springlust. Därefter har de otroligt mycket som passar mig. De är lugna hundar, slappar inomhus men är på ute. 
Vinthundar har jag velat ha hur länge som helst egentligen

#19 även utställningsvarianterna kräver ganska mycket. Grejen med labbar och goldens är att de blir nästan apatiska när de inte får tillräckligt med aktivering och det får många att tro att de är nöjda med det liv de får

Wellcraft
1

#19 Nja du. Är uppvuxen med utställningslabbar och de nöjer sig gott med livet som familjehundar och bara få vara med. 
En apatisk labrador eller golden har jag aldrig sett och då har jag sett ett par stycken eftersom jag hängt med en del på utställningarna. 
De kräver knappast något men de uppskattar allting 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
0

20 känner flera som är nöjda med mycket lite, långa promenader och trick,vardagslydnad,spårning så är dom nöjda. Jag har tre pudlar som  har aktiveringsbehov utan aktivering skulle vi ha små skäliga hundar som jagar löv som rör sig inget jag eftersträvar.

novaahh
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En griffon kanske? 🙂 Rasen är en tillgiven, livlig och orädd. En liten intellligent ras helt enkelt som gärna vill undersöka världen.

Levijo
1

#21 + #22 Haha då har de i forumen på facebook sagt helt andra saker :P

Levijo
0

#23 Alldeles för liten samt lite lik mops i utseendet.. Även de har ju väldigt kort nos

novaahh
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pinscher är också underbara hundar  som är aktiva och lättlärda, och dom passar även som sällskapshund och till aktiva sporter 🙂 Rasen är oftast lojal mot familj.

Wenniz
0

Whippet om du funderade på en vinthund? Lättlärda och det är få Whippar jag har träffat på som inte kan vara lösa, alltså kan de flesta vara lösa och lyssnar bra trots något springer fram plötsligt framför dem. Såklart med hjälp med lite träning men de är lätta att träna. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Forest]
2

24 sen har jag inte sagt att dom kan betydligt mer och funka bra med mer e aktivering, men ne dom jag träffar på dagligen kräver inte mycket ( 4 hundar från samma kennel + uppfödarens 3 hundar = 7 st glada lugna goldens :)

Levijo
0

#27 Whippets är aningen små. Är inne på typ Sloughi, Azawakh, Borzoi-storlek på vinthundarna :P 

#28 Nejdå, förstod det. Menade bara att de i forumet sade att ingen golden skulle på bra på så lite motion och aktivering

Wellcraft
2

Pinschern besitter också en hel del jaktlust och kan vara rätt så knepiga.
Visst går det att ha dem lösa, jag har min tjej lös ibland men det finns aldrig någon garanti för att dem inte sticker, de är jakt & vakthundar uti tåspetsarna helt enkelt.
Men det är en underbar livvakt och kompis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

novaahh
0

#30 ja, du har rätt i det du säger :) Men det går alltid att träna en hund om man har rätt kunskap och tålamod.

Wellcraft
2

#31 Ja, men hundens egenskaper som avlats fram i väldigt många år brukar man inte kunna träna bort.
Om man inte vill ha en vakthund med jaktinstinkt då skaffar man inte pinscher. 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mischa
2

Jag tänker chow chow. Sällskapshund utan särskilt mycket drifter, vet däremot inte hur hälsoläget ser ut i rasen. Men jaktlusten är en så grundläggande del av hela arten att det liksom alltid finns en risk för ett visst mån av jaktlust, speciellt om man vill ha något aktivare.

≧◔◡◔≦

Isvind
0

Attans, tänkte också på Griffon tills jag såg att du ville ha en rätt mycket större hund än så, haha…
Men alltså, även om du inte bor på ett ha lösa-ställe - har du möjlighet att ta dig till något sådant? "Löpa fritt"-ställen finns ju lite överallt, & du kan ju träna till exempel lure coarsing? Bara man ser på lite alternativa sätt kan väl till exempel en Saluki passa.
Tillägg: & då ignorerar jag alltså delen om samma aktiveringsbehov som en mops, utan utgår enbart ifrån de senare inläggen om vinthundsintresset. Kanske skulle förtydligas av mig.

Levijo
0

#34 Lure coursing vill jag träna, men det är ju inte direkt något som går att göra ofta året runt. det har ju sina perioder. 
Och med "löpa fritt"-ställen menar jag långt från trafik och inte stor chans att man stöter på andra hundar. så som jag bor nu finns inte det

Cahira
2

Även om man håller på med lure coursing så är det inte kontroll på en instinkt, den är på hela tiden. Så om man vill ha lite jaktlust (och speciellt orientalisk vinthund) så får man tänka efter noga för dom är reaktiva även om det är halkigt ute, eller varmt, eller på tåget… instinkter slås inte av. 

Även vallhundar som vallar kan få för sig att jaga cyklar eller bilar för instinkten är alltid där. Visst, med koppel så kan inte en hund sticka iväg, men man får ändå vara beredd på en del dragande i koppel när instinkten kickar in m.m.

Levijo
0

Precis! Jag gissar på att jag kommer vänta med vinthund tills jag bor på gård där jag kan sätta upp högt staket så de inte kan hoppa över där och få daglig spring :)

Cahira
2

Låter bra som en bra plan! 👍

Jag har två BCkorsningar och båda är otroligt reaktiva på saker som triggar deras instinkter och vallinstinkt är inte långt ifrån jaktlust. Så jag varnar i välmening. Det är inte kul att ha mer än man ville ha. Nu var jag förvisso medveten om att man aldrig vet med blandraser och sådär, men vill ändå att ditt hundägande ska vara ett lyckligt hundägande.

Mikes tidigare BC fick för sig att valla en bil som kom in på gården och nafsade i däcket och bröt käken. Han var en lydig hund som var van med så gott som allt men det var något med just den bilen som triggade honom.

Levijo
0

#38 Det är bra :) Jag är dock väldigt beredd på deras jaktlust, har haft intresse för de flesta vinthundsraser i uppåt/över ett år och läste på som en tok om dem. Det är ändå jaktlusten som får mig att tveka på dem nu, och hade det inte varit ett problem (dvs om det fanns något säkert ställe för mig att släppa dem) så hade jag nog köpt en whippet istället för mops. 

Jag ska gå till flera rasmontrar på söndag på Stockholms hundmässa och prata med de där. Tyvärr känner Saluki-ägarna att de vill hålla rasen "hemlig" från allmänheten och tyckte det var onödigt med rasmonter, så dem får jag inte träffa.

Cahira
1

Det är bra att du planerar noga. 🌺