Artros, medicin
Hej!
Min hund har artros och har haft det i ca 2-3 år. I början fick han Rimadyl, men han var allergisk. Sedan testade vi en annan medicin som jag inte kommer ihåg vad den hette (stora vita tabletter som ska smälta i munnen), men han var allergisk mot den också.
Men han har klarat sig bra på bara glucosamin fram tills nu. Nu har han börjat halta mer och oftare. Så jag undrar om det kan finnas några andra mediciner som kan fungera?
Veterinären pratade om kortisonsprutor, men då måste han ha det var tredje månad. Behöver han då bara en spruta, eller måste han ha en spruta i varje led med artros?

Är han gammal?

Har Du provat med Aktiv hund? Ett mkt bättre preparat än glycosamin. Det utvinns av Blåläppad mussla och innehåller inga salter som vanliga glycosamin gör. Dessa salter tar även bort verkan i smärtstillande medicin.
Min ena tik har artros och gick på stor dos Metacam (smärtstillande) men efter att ha börjat med Aktiv Hund så är hon helt ohalt även utan smärtstillande.

Han är snart 7 år ( han fyller år 1 december).
Var köper man aktiv hund? Det kan ju vara värt att testa iaf. :)

Jag kör med standartds led och brosk-tabletter till min golden. Hon är 9 år och har lindriga höftledsfel och rediga pålagringar på en armbåge. Hon får 4 tabletter om dagen, fast 3 är underhållsdos, och fungerar toppen med dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#4 Vad heter de tabletterna och var köper man dem?
min hudn går på meducin också .. hon börjar bli gammal och kan inte hålla tätt hon har inkontinens tror de stavas så ^^ morgon och kväll få rhon medicin
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#6 okej, tack, det ska jag kolla upp. :)

De säljs endast hos veterinären. Är det som fungerar allra bäst av Glycosaminpreparaten om hunden samtidigt ska gå på medicin.
Är det Seraquin du har använt? Annars kan jag rekommendera det.

#10 Jag kommer inte ihåg vad medicinen hette. Men om det är såna stora tabletter som ska smälta i munnen på hunden så är det mycket möjligt att det är dem vi har testat.
Men han har haltat väldigt mycket nu de senaste dagarna och idag är ena tassen ganska svullen, så vi ska ringa veterinären imorgon och se vad han tycker att vi ska göra.

Har ni prövat med tuppkamsspruta?

#12 Vad är tuppkamsspruta?

Men tassen svullen om han har artros? Är du säker på att det är pga artrosen han är halt då?

#14 Säker kan man ju aldrig vara, han kan ju ga stukat tassen också. Men den senaste tiden har han haltat mycket och det är olika leder och olika ben. Men just nu de senaste dagarna så har det varit mest i den ena tassen och den har svullnat. Lederna kan ju bli svullna av artros eftersom att det blir inflammerat. men som sagt så ska vi ringa veterinären imorgon så förhoppningsvis får vi en tid snart och kan ta reda på mer och göra något åt det.

Men då menar Du att leden ovanför tassen har svullnat. Ja, då kan det säkert vara artrosen. Trodde det var själva tassen som var svullen.
Hoppas han blir bättre…
Hej zimzon! kanske detta foder vore nått för er att testa på vovven, kika på bifogad länk :)

Tuppkamsspruta ger dom i leden om det är dåligt. Svårt att förklara. Fråga en veterinär. Min schäfer fick det en gång och blev bättre en tid.

Det ger dom till människor också, det tänkte dom spruta in i mina knän för flera år sedan….

#18 Det verkar bra, men min hund verkar ha ont i flera olika leder nu så då måste man ju först kolla upp vilka leder dte är och sedan spruta i alla, så det verkar lite krångligt och jobbigt för honom att få så mycket sprutor. Men om jag inte hittar något bättre är detta nog ett bra alternativ.
#17 Vi gav honom Hill´s artrosfoder förut, men han går så lätt upp i vikt så han måste äta lightfoder för att hålla vikten.