Uppvisa besiktning?
Kan försäkringsbolag kräva ett besiktningsprotokoll innan de bestämmer sig för om de ska ersätta en skada? Är det i så fall därmed ingen ide att försäkra djur som inte har besiktning genomförd?
Mvh Ellenfyrkant
Ja det kan de, men visst ska man försäkra djur utan genomförd besiktning ändå. Att de kräver in ett besiktningsintyg för att avgöra om en skada ska ersättas är ganska ovanligt och inträffar vanligtvis endast vid antingen skador hos relativt nyförsäkrade djur där man vill veta om skadan fanns innan försäkringen skaffades, eller hos djur där man misstänker att djuret kan ha haft medfödda problem som bör ha uppmärksammats vid valp/kattunge besiktningen eller om man vill avgöra om det är något som istället ska gå på dolda fel t.ex. Däremot brukar äldre djur behöva besiktigas om de ska införsäkras.
När vår ena hund skulle operera ut en tand så ville försäkringsbolaget se besiktningspappret för att se så han inte hade någon anmärkning på bettet på besiktningen. skulle han ha en anmärkning så skulle dom inte ersätta.
Hemsida: Nivinas kaniner
Är det en ny hund du har ts? Skaffa inte en hund inte genomfört besikning än 7 dagar är mitt tips, jag brukar ha försäkrat hunden innan jag tar in dom i bilen lite för " tänk om"
Håller med #3

Tack för svaret! Försäkrar du hunden innan du köpt den?
Mvh Ellenfyrkant
5 Betalningen har skett innan jag åkt hem med dom :)
#5 när jag köpte min hund hade uppfödaren en försäkring på henne. Jag och uppfödaren ringde till försäkringsbolaget samma dag jag skulle hämta hem henne och flyttade över försäkringen i mitt namn. Jag skulle aldrig åka hem med ett oförsäkrat djur när jag köpt den. Händer nått påväg hem kan det bli dyrt..
"Lycka och jubel att äga en pudel!"