Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1916 ggr
PudelPepp
1

berger des pyrénées

Hej. Om ett år eller två hade jag tänkt skaffa en till hund men här börjat fundera på lite raser. De raser som har fastnat än så länge är nog berger des pyrénées och sheltie. Så är det någon snäll där ute som skulle vilja berätta sina erfarenheter av dessa raser eller kanske tipsat om någon ras jag inte har tänkt på innan? Detta vill jag/ kan jag göra med hunden: •Tävla och träna agility, lydnad, rallylydnad… Alltså lite olika hundsporter, gärna lite högre nivå. • Ställa ut, så helst ingen jättekrävande päls som man måste borsta i timmar. • Kan tänka mig att valla om hunden vill/behöver. • Vill ha en följsam och lättmotiverad ras. • Gärna reserverad mot främlingar. Jag har en stor tomt där hunden kan springa fritt och möjlighet för annan terräng. Jag klickar mycket och stimulerar hundarna jag redan har och brukar även cykla med de. Tänkte att om jag berättar lite om mig och vad jag vill göra kanske det underlättar. Så berätta gärna om tidigare nämnda raser och fler som jag inte har tänkt på:)

vallhund
0

Här hittar du mycket matnyttigt om Bergers.

http://www.gossarna.com/index.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Turast
0

Ett tips är också att mejla uppfödare och bara fråga lite om rasen :) de tycker oftast det bara är trevligt !: min kompis har en berger som Jag är "gudmor " till :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

vallhund
0

Man kan oxå gå på utställningar o träffa hundar, hundägare pratar mer än gärna om sin hund/rasen. På större utställningar finn det ofta rasmontrar där man kan ställa frågor o träffa hundar.

Rasklubbens hemsida brukar innehålla information om olika evenemang:

http://clubbergerdespyrenees.se/

Forumet är inte aktivt direkt, men där kan man läsa sig till mycket:

http://berger.forum24.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

PudelPepp
0

Ja vad jag läser verkar de trevliga, är det svårt att få en hund som inte är nervös eller aggressiv? Har läst att de svenska har lättare för rädslor. Och undrar lite över poil longens päls. Det står att den kan bilda dreads eller "mattor" där bak. Är detta ett krav för att man ska ställa ut den, eller kan man bara borsta bort det?

[Try_To]
2

Jag röstar helt klart på sheltie :)

Wenniz
0

Våra bekanta har två stycken Berger des Pyrénées á poil long, väldigt reserverade mot främande folk och det tar ett bra tag innan de  tar kontakt med "nytt folk". Arbetsvilliga hundar (dom de har) som passar det mesta. :) Kan tyvärr inte svara på det där med pälsen. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
PudelPepp
0

Hej igen, förlåt för att jag tar upp gammal tråd men tänkte att det är bättre än att skapa ny… Har läst på mycket om rasen, men hittar fortfarande inte svar på en fråga jag har. Hur är det med pälsen? Ni med allergi tål ni en Berger? För övrigt får ni gärna berätta mer om hur ni upplever rasen:)

Turast
0

Det med allergi är ju väääldigt individuellt så du borde åka till en Berger kennel och se hur du reagerar :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Wellcraft
0

Sheltien är en liten hund med mycket power, de jag träffat har inte varit särskilt glada i främlingar men ändå kunnat hälsa.

En berger hade min kompis på skolan, ett säkert kort om man vill tävla i hundsporter, enligt henne. Det var full fart på hennes hund, mycket lättlärd.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hiro
0

Jag har träffat en berger des pyrenees face rase valp, har inte träffat någon vuxen men valpen var lättlärd och väldigt glad i alla han såg

lijna
1

Får man fråga varför du vill ha en hund som är reserverad? 

Jag hade ju hellre hittat en hund som inte är så reserverad och om den nu skulle vara det så får man träna den till att inte vara reserverad.

Har en borderterrier hane som var väääldigt reserverad mot folk innan jag tog med honom till skolan nu efter sommaren. Tyckte att det var jättejobbigt att ha en hund som var reserverad. Han är inte 100% social än (vilket jag inte ens kräver av honom), han har fortfarande folk som han reagerar på men han är betydligt socialare nu🙂

russin
5

#11 - jag har inget emot reserverade hundar, utan tycker ärligt det är rätt skönt med hundar som inte vill "kasta sig över" alla människor dom ser. Däremot förväxlar många reserverad med rädd/osäker. Din hund tycker jag låter mer rädd och osäker.

En reserverad hund är helt enkelt ointresserad av okända människor - inte rädd.