Självständig aktivering
Har ni några förslag på aktivering åt en väldigt självständig hund? Att leta godis och mat är inte så mycket utmaning längre. Söka folk är han inte intresserad av, spår är han inte intresserad av…. så vad har ni för förslag?
Klickerträning går sisådär, han arbetar hellre på egen tass.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Gillar han att leta upp saker?
Nä.. enda han letar upp är saker han inte ska ha - typ bajs och annat äckel. 🤢 Som sagt, sjukt självständig. Jag kan inte ens muta honom med mat/godis/annat. Tar jag på sele och långlina så har han räknat ut att det är apkul att trassla in sig i allt han ser. Han är lite full-i-fan och extremt påhittig. Han älskar att ha kul men hans kul är inte riktigt vad jag föreslår. Än så länge iallafall, hoppas det finns nåt han kan gilla.
Knepigt… Ska försöka tänka lite…
Finns det något han skulle jaga efter? Katter, andra hundar, dig om du gör en flykt, barn i rörelse? Tänker att man skulle kunna väcka en lust i att jaga ch sedan utnyttja det i t.ex draget.
Mja han är hellre den som blir jagad, han leker jaga med Apache rätt bra. Har liksom inte hittat något definitivt att motivera med eller aktivera med. Har försökt klicka honom att söka kaffe men han har inte riktigt kopplat "leken" ännu så tänkte söka alternativ här.
Det är kinesen Frodo det gäller, glömde jag säga. Liten plutthund på ca 5 kg.
Kanske inte alls är nåt, men tänker på typ agility eller när hunden ska "valla" in stora bollar i ett mål. Det krävs ju eget huvud för att hunden ska klara det,. :)
"På natten är alla katter svarta"
Agility har jag funderat på men då får jag vara kreativ så han kommer på en anledning att lyssna på diriktiv.. ska fundera på den. Tror jag har några däck man kan hoppa igenom.