Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2780 ggr
redstaryena
3

Djurenhet i alla län!?

Angående en annan tråd där det togs upp att man skulle ringa polisen om ett djur far illa, så undrar jag om någon haft hjälp utav polisen vid ett sånt tillfälle eller andra erfarenheter? Och om jag inte har fel för mig är det väl bara STHLM län som har en speciell djurenhet inom polisen? Tycker i alla fall att det är för jä**** om detta stämmer!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fridaaaa
0

LS är det man ringer om djur far illa.
Vi borde ha djurpoliser här i Sverige med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
2

Jo jag vet att man ringer LS men om man ser en person misshandla ett djur och bor i Sthlm , då har dom ju faktiskt " djurpoliser" en särskild enhet som rycker ut. Men finns det verkligen tillsatt en sådan enhet endast i Sthlm ?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
2

#2 har hört att det finns i sthlm, malmö och nyligen skall en liten enhet startats i gbg om jag inte minns fel

redstaryena
2

Jag bor i Malmö och har inte hört talas om det. Men ska jag kolla upp. Jätte bra i såfall

Saffran0Spice
1

#4 Ok, är inte helt säker - men har för mig jag läst om det i någon tråd =)

Fridaaaa
1

Borde spridas ut mer tycker jag , är toppen om det sprider sig, polisen gör ju knappt ett jota, knappt för oss människor heller tycjer jag ibland om det behövs

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
1

Ja alla län borde ha det , åtminstone skulle vi kräva 2 st tillsatta personer till de mindre länen och till större län fler än så. Men tror inte jag får uppleva det under min livstid.

Saffran0Spice
1

En annan sak som borde ske är att ex LS kollar sina ''experter'' mer…
Sist jag gjorde en anmälan om hundmisshandel (på hög nivå) så skickades LS dit med sin såkallade hundvetar-expert på den gällande rasen.

Inget skedde och allt ansågs vara bra med hundarna osv. Jag överklagade detta då det inte fanns någon möjlighet till den slutsatsen, då Utredde man experten och det framkom att denna använde samma sorters ''metoder'' på sina egna hundar.

Så såklart hittade experten inga fel hos dem jag anmälde - denna misshandlade ju själv sina djur på samma sätt 😡

Så absolut - Fler enheter och dessutom hårdare kontroller på de som är i enheten!

redstaryena
1

Ja det är ju förfärligt när de människor som ska hjälpa de mest försvarslösa , själva är kräk

Saffran0Spice
0

Ja det gör ont att se sådant ske, tyvärr blev ju många hundar lidande och avlivade pga detta =(

redstaryena
2

Har haft med LSatt göra gällande hästar Och här kan man tydligt lite av deras okunnighet http://ridsport.ifokus.se/discussions/53424459ce12c42ea1001f87-vill-be-er-titta-pa-dessa-bilder?participating-1

redstaryena
1

Skrämmande och tyvärr fick dessa hästar avlivas, mest pga en persons okunnighet . För till sist blev rätt veterinär och djurinspektörer inblandade men hästar fick tyvärr ändå avlivas. Men led i onödan i flera veckor .

redstaryena
2

Och samma person har vägrat ta upp anmälan gällande kamphundsfighter och bett mig ringa polisen istället. Nu är detta en tid sen men inget hände från nåt håll. Inte en enda jäk** ville ta tag i det. Därav borde vi ha en särskild enhet som bara sysslar med djurärende

Kitten86
0

Varning för lång historia:
Jag har haft en granne som var lite av en "horder". Ena dottern anmälde djurägaren för dennes bristande djurhållning och även flera grannar anmälde. Vet att h*n blev kollad men fick mer en "smäll på fingrarna" och blev tillsagd vad som behövde ändras/åtgärdas. Men på grund utav att lagen verkar ha fullt av hål (och ingen som verkar göra återbesök) så blev det aldrig någon återkoll på om sagda granne genomfört de ändringar som blev h*n blev tillsagd. Nästa koll blev inte förens grannen blev anmäld flera gånger igen. Samma veva runt ett varv. Grannen anmäld igen… Tyvärr hände inget förens flera ÅR från att det först började!!

Grannen hade vid "åtgärdstillfället" en utmärglad rottiskorsningshane och en utmärglad schäferkorsningstik. Dessa hade fått valpar, 5-7 stycken (för måste man verkligen skilja en hane och en tik åt när tiken löper? VA, blir valpar om man inte gör det?). Tiken, och även hanen, i fråga levde  mer eller mindre på matrester och när grannen hade råd köptes en fodersäck som ställdes fram. Och enligt sagda granne behöver inte tiken specialfoder under dräktighet, eller valptiden, då det endast är ett påhitt av fodertillverkarna för att sälja mer, och dyrare foder. Utöver hundarna hade h*n 25+ katter som levde vind för våg. Hur det såg ut inne hos djurägaren, där hundarna levde typ 23 timmar om dygnet samt att katterna tog sin in och ut via ett trasigt fönster, behöver jag kanske inte beskriva! Skitig skurhink fungerade som vattenskål. Iaf…. Tiken och valparna blev omhändertagna och omplacerade. Vad som hände dem sen vet jag inte. Rottiskorsningshanen, som levt hos grannen mer eller mindre hela sitt liv, blev också omhändertagen med var så pass mentalt förstörd att han kort därefter  bedömdes farlig och avlivades. Han var då ca 5år gammal.  Katterna fångades in med hjälp av gillrade burar då de var så pass vilda. Grannen fick behålla 2 av katter (fattar inte varför? Enligt mig ska personen fått djurförbud!). Vet inte vad som hände med de omhändertagna katterna.

Så synd på alla djuren och det lidande de fick utstå! Grannens ena dotter vet jag försökte vid ett flertal tillfällen få djurägaren att förstå vad som pågick och hjälpa h*n att omplacera djuren. Jag erbjöd mig tom att ta över hunden då hon inte hade tiden eller kunskapen att träna hunden och tillgodose hans behov. Men fick blankt NEJ. Fick till svar att bor man på landet så MÅSTE man ha hund. Sen att grannen var borta mestadels av dygnet på jobb och inte hade något intresse att gå ut med hunden på promenader eller dylikt när h*n väl kom hem spelade enligt denne inte alls någon roll!! Sen undrade granne varför hunden åt upp dennes soffa (?!)

Så sorgligt att det ska behöva gå så långt, både för djurägaren ifråga, och även innan djuren omhändertogs (i detta fall)! Speciellt med tanke på hur många gånger h*n blev anmäld av flera personer bl.a av folk som känner ägaren och sett hur djuren behandlats! Hoppas vilt att detta var ett undantagsfall och att andra personer som anmäls (och missköter djur) får stå till svars snabbare och att djuren omhändertags snabbare också. Kan tillägga att detta skedde för ca 10 år sen förhoppningsvis har det skett en förändring sen dess! Även jag skulle vilja se en mer utbredd djurpolis ala USA. Inte bara finnas i de större städerna utan en tillgänglig djurpolis som kan "täcka" hela landet. En svensk djurpolisen som har en befogenhet att vidta åtgärder, omhänderta djur och driva ärendet vidare!! Något som inte verkar riktigt finnas i vårt land idag tyvärr!

Belimas
0

Än så länge har jag bara haft positiv erfarenhet av LS då jag anmälde om vanvård av hund och några dagar senare kom de på besök hos ägaren, senare samma dag kom distriksveterinären och avlivade hunden vilket jag inte är förvånad över alls. Hunden var gammal och hade ingen livsgnista kvar, smutsig och oren i pälsen och inkontinent så han stank urin hela tiden då ägaren aldrig badade honom "för att han var rädd för vatten" -.-'

Nu vet jag dock att det kan skilja oerhört från län till län men det är också viktigt att poängtera att det finns guldstjärnor med, alla LS är inte dåliga dock önskar jag med att det skulle finnas särskilda djurpoliser eller djurenheter i alla större städer (län).

[Forest]
1

12. Jag känner igen detta. Jag har själv anmält kor och hästar som är magra. Tyvärr görs inget åt hästarna mer än att dom får tillsyn av LS och  då skärps det tillfälligt men efter några veckor är ägaren tillbaka i samma ***** spår igen. Höet är urdåligt som hästarna får och dom får det inte dagligen därmed äter dom höet som är redan ner bajsat och ner pinkad av getter. Dom får inte vatten utan har lite skogsbäck som finns vid ena hörnet i hagen och jag kan säga att det är inte trevligt vatten. Tillsynen sker väl 2 gånger i veckan av ägaren då får dom även lite hö inkastat. 

Felet är att ägaren har fått hästarna billigt och först var seriös med sitt rädda-livet på dom men sen flera år tappat intresset för dom. Det är en äldre häst som skulle må bättre att bli avlivad men dom andra tre skulle behöva nya hem där dom får mat och blir ompysslade.

redstaryena
1

14 sorglig historia och det är tyvärr bara en av många! Jätte viktigt att andra människor runt omkring har civilkurage, OCH INTE GER SIG 15 absolut finns det många som gör ett bra jobb inom LS. Det fick jag erfara med häst ärendet..tyvärr för sent. Jag var t.o.m i kontakt med enhetschefen, som då var ganska ny tillsatt, och inte ens efter det tog dom upp min anmälan. Fick dra in representanter från SVH och en annan organisation Hästen i Skåne innan det var nån som reagerade men även dom fick ligga på LS. Märk väl , jag hade skickat bilder på hästarna innan dess. Tror att det kan variera från län till län men fick veterinär utlåtandet skickat till mig sen och djurinspektörerna med veterinär gick hårt åt ägaren till hästarna i sin bedömning. 16 synd att det ska behöva vara så och att det inte görs regelbundna besök hos djurägare som har uppenbara brister