Hur har ni råd?
Hej ni som äger fler hundar hur har ni råd? jag har räknat ut att med två hundar i ca 7kg klassen kommer att kosta ca 8000kr om året då är mat, tillskott, bajspåsar och försäkring inräknat och man vill inte ens veta vad det kan bli med veterinärräkningar
Man får prioritera helt enkelt. Göra en budget om man känner att det är nödvändigt.
ja asså jag tycker att det är värt de, men folk runtom inklusive min kille som inte ens vill ha hund tycker att jag kan lägga pengarna på annat.. Ghaaaa hundar är juh det bästa jag vet!!! jag kanske inte har råd att resa men jag har en mysigare vardag :)
#2 Alla dagar på året hade jag valt en underbar liten lyckospridare än två veckor på en strand :) Nej då tar jag hellre lyckospridaren med mig till Haväng och hoppar bland vågorna där tillsammans!
Håller med alla andra hellre har vi våran kompis, en som alltid är övrlycklig att se oss en som varje dag visar ovillkorlig glädje när vi vaknar på morgonen, en som gärna leker med oss, följer med oss, arbetar, tränar med oss och alltid oavsett visar oss ovillkorlig kärlek. Den vardagen och det livet väljer jag utan tvekan framför resor eller fest eller nöjen. Min hund är mitt liv.
Jag spenderar hellre pengar på djur än på fest/alkohol, cigg/snus, bio, restaurang, senaste modet, smink m.m. så för mig är det inga problem. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag är student och får 1050 kr i månaden. Klarar mig bra på det, men nu i tre månader har jag sluppit betala något alls för min hund eftersom min mamma fått för sig att jag inte ska använda mina pengar på min hund.
Mat för henne kostar ca 200 kr i månader (ungefär, kan inte räkna ihop exakt) och då får hon färskfoder. Hon väger mellan 5-8 kg, har inte så bra koll just nu :P
Men ja, det är prioritera som gäller. Jag försöker spara runt 200 kr i månaden för eventuella veterinärkostnader också, vilket är smart så man helt plötsligt inte står där med en fet räkning och inga pengar.
Måste bara fråga vad det är för tillskott du räknar in att hunden ska äta? Har inte hört någon planera så långt i framtiden ifall hunden inte klarar sig på maten den får :P
Jag har inte två hundar men har räknat ut att jag betalar drygt 6000 per år i mat och försäkring, och det är rätt lite, min hund väger ju ändå bara 13 kg.
Jag är student och får ca 9000 i månaden(studielån och bidrag), då ska det gå till hyra, mat osv också. Jag har bestämt mig att jag ALLTID ska ha minst 30 000 på mitt sparkonto, pengar som ska gå till ev nödfall som tex veterinär, för skulle det hända något med hunden så skulle jag omöjligt kunna betala för det bara sådär när jag får in så pass lite i månaden. De 30 000 kronorna lyckades jag spara ihop genom att vara snål en vinter då jag jobbade och sparade 5000 i månaden.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#7 Ja har samma här fast med en hund. Både jag och min sambo är studenter och vår vovve kan inte vara ensam alls så han går på hunddagis för 3000kr i månaden utöver de vanliga kostnaderna. Och de går runt ändå även om hunddagiset gör att det blir lite tight. Allt går om man vill tillräckligt mycket. :)
Jag har själv bara en hund men vill ha fler i framtiden. Men bör nog börja jobba eftersom de blir lite snålt att ha två hundar på studielån. Men jag har valt att det är värt det. Visst jag hade kunnat ta mindre lån om jag inte haft hund alls. Men man måste ju leva också. Och i mitt liv så är hund det jag alltid drömt om och mitt största intresse.
De där med 8000 per år har nästan alla rökare råd med. Om du röker 10 cigg om dagen så kostar det ca 10 000kr om året. Det är två hundar och lite extra till övriga kostnader. Nu har jag aldrig rökt men om en vanlig människa kan prioritera rökning för den summan så tror ja de flesta kan om de vill prioritera att ha två hundar. Frågan är ju bara om en till hund ligger högst upp på priolistan :)
Sen om man har andra saker man hellre vill göra så bör man ju inte skaffa fler hundar. Allt handlar om vad man själv tycker är viktigast
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Man väljer vad man vill lägga pengarna på. Jag har en 30kg klump och en 13 kg. Värda alla pengar.
Prioritering, som andra skriver ;) Är också student, och min hund kostar drygt 500/månad med försäkring och mat. Just nu lägger jag också pengar på hans rehabsimning, men däremot får han bara nya grejer när han verkligen behöver det. När jag jobbar lägger jag större delen av pengarna på hundkontot. Tack och lov harjag också föräldrar och syskon som jag kan låna pengar av om det verkligen skulle krisa! Jag planerar dessutom att skaffa valp och har räknat länge väl på budgeten - det kommer gott och väl gå ihop då också.
8000 kr om året är ju ingenting… :) För en levande varelse i alla fall.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi har tre hundar men dom väger 4.5-4-2.5 kg dom kostar inte så mycket i foderväg. Man får helt enkelt välja vad pengarna ska gå, det är ett intresse att ha hundar och jag lägger hellre slant på ett intresse som gynnar hela familjen än lägger det på annat.
Tycker inte 8000kr/år är särskilt mycket. Vår hund kostar ca 18000kr/år och två skulle alltså kosta 36000kr/år.
Jag håller med om att 8000kr/år inte är speciellt mycket, det är bara 666kr/månad. Jag slår vad om att dom som klagar också har några hobbys/intressen som kostar åtminstone lika mycket? Det motsvarar väl bara ett par, tre stycken öl ute i veckan?
Min hund kostar säkert 50 000 kr per år eller mer pga dagis. Och först vid dessa summorna kan man börja förstå att folk reagerar på att man lägger så mycket pengar på sin hund. Men det handlar om att prioritera, jag får väl erkänna att när jag betalat för hyra, räkningar och hundens kostnad så har jag inte speciellt mycket pengar kvar och får leva snålare än folk generellt. Men för mig är hon värd det. <3
Tycker inte heller att 8000kr/år är hög summa för två hundar. Jag lägger cirka 2000 kr/månad, vilket blir 24000kr på ett år, på EN hund.
Jag varken röker, dricker eller något annat som kostar massa onödiga pengar, och jag står gärna över nya kläder varje månad eller en utlandsresa om året så länge jag får leva med min hund. För mig finns det inget bättre. :)
Prioriteringar. Jag lägger mycket pengar på mina djur helt klart, började räkna på vad Asko kostat mig bara första året vid något tillfälle men fick ge upp. Väldans mycket mer än 8000 blev det definitivt!
15# vad är det som kostar så mycket för din hund? :)
Ja första året blev det klart mer, men tänker på dom andra åren:)
#17 Foder, cirka 900 kr i månaden, tugg-gott (?) typ tjurmuskel, grisöron, kalkonhalsar och allt vad det nu är, cirka 900 kr i månaden, och sedan försäkringen cirka 200 kr. Så för allt "basic" så blir det ungefär 2000 kr, sedan köper vi ju leksaker, bollar och sådana andra saker vissa månader, och då blir det såklart mer haha! :)
Tycker inte det blir så farligt haha, men man vänjer sig kanske med kostaderna. Men självklart kostar det att ha hund, men det är min hobby!:) Tror mins två på 18 resp 45 kg kostar mig ca 2000 i månaden. Och snart kommer en till så då ökar ju kostnaden lite mer. Lägger undan 200 kr per hund i månaden också till mitt hundkonto för ev vetrinärkostnader/ tävlingar osv :)
Jag går på bidrag och ska skaffa valp nu om två veckor. För att ha råd slutade jag köpa godis och cigg så jag sparar 1800 i månaden. Tycker det var ett bra byte.
egobitch_ @ instagram
Som andra skrivit så handlar det om vad man prioriterar, hundarna är mitt intresse vilket betyder att jag lägger ner mina "fritidspengar" på dem 🙂Skulle nog säga att mina två kostar ca 20.000:- om året (foder, försäkring, veterinärvård-inklusive vaccinationer, tillbehör, hundgodis/ben osv) Både jag och min man har jobb så det är inga problem för oss att ha två hundar, hund nummer tre flyttar in 2015.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har två hundar en 3 kg och en 50 kg. Kan säga att maten är de som kostar mest på storisen sen blev han sjuk så han har kostat jättemycket men som sagt , lägger vår pengar på hundarna först det blev han när han var sjuk sne mat till dem sen vi :)!
Hälsningar
Fredrika
när jag får jobb sen ska jag ha tre stycken :) . Är orolig att de ska bli sjuka.. har inte alla pengar i världen precis :/ ..
#23 har man inte råd men veterinärkostnader har man inte råd att ha hund.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Sparkonto och försäkring! Livsviktigt!
Jo jo jag har pengar men inga 50 000kr .. men man kanske aldrig kommer upp i såna summor?
jag vill juh inte lägga alla sparpengar på vet då jag har annan hobby och andra saker som kostar men självklart har jag pengar!! det blir så elak ton direkt på den här sidan. tråkigt när vissa tar för givet.. Nej jag är inte fattig och jag har pengar men vill inte att alla pengar ska gå dit. sparar till något annat också LIXOM!!
Det beror på vilken försäkring du har om ens alls på om du behöver såna summor eller ej. Du kan ju kolla vad självrisken ligger på. Vissa har fast summa har jag för mig och andra %.
#26 har man inte det skaffar man inte 3 hundar. och nej, det är inte tråkig ton. Vi är realister.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kan du inte tänka dig lägga undan pengar för ev vet kostnader kanske man inte bör ha hund?
vem har sagt att man inte lägger undan pengar för vet? vad skrev jag tidigare? nu vet jag inte vad ni hittar på för tok! ja men man vill nog inte lägga 10 000kr på vet varje år! man vill väl ha en frisk hund! någon tusenlapp om året är juh ingen fara men man vill juh hellre att hunden är frisk så man slipper gå dit.
Om din hund skulle bli sjuk eller vara med om en olycka så skulle det gå på mycket mer än någon tusenlapp, tyvärr.
Vänta bara tills min trolldryck börjat verka
Men så klart det är juh därför man har sparade pengar!! men man vill inte att sånt ska hända!!
Nu hoppar jag ur!
Om man har råd beror helt på vad man har för inkomst och andra utgifter. Om man är låginkomsttagare så måste man självklart prioritera. Även de med högre inkomst kan ha "svårt" att ha råd med hund om de också vill ha andra saker, men det är ju då en prioriteringssak.
Men det finns ju många som inte är nära minimum och lät kan ha råd med fler hundar.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag har två hundar (de väger 6 kg). När de är friska kostar de näst intill ingenting enligt mig, men när de blir sjuka är det nästan omöjligt att få det att gå ihop. Oavsett hur förberedd man är och hur bra försäkring man har!
Mina två har varit "sjuka" i omgångar sen i somras, och jag har nog i runda slängar fått lägga ut närmare 15 000 på detta fram tills nu. (Men då var 6000 en kastrering som inte gick på försäkring). Även om du siktar på att köpa en frisk hund (det gör väl alla?) så kommer det med största sannolikhet hända saker och eftersom dagens veterinärvårdskostnader ökar med rekordfart kommer man inte komma undan billigt. En sån liten sak som klokapselbrott tex, går på runt 1800 kr.
För att ha råd måste man som alla andra säger prioritera. Jag valde att lämna mitt vanliga 8-17jobb och starta eget, så jag kunde gå ner i arbetstid och få mer tid med mina hundar (och därmed slippa tex dagiskostnad). Jag valde att börja jobba med hundar, så jag samtidigt som jag fortbildar mig för jobbets skull kan träna mina egna hundar. Att ha hund är jättedyrt, men är det vad man vill så kan man självklart få det att gå ihop! Både tid- och pengamässigt. Har man inte jättemycket pengar så får man vara kreativ. :)
Jag har två hundar, mindre storlek, heltidsjobb och anhöriga som hjälper till. Då går det utmärkt. Upplever inte att det är dyrt. Mer än om jag går någon särskild kurs ;)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Det har vi inte!:')

8000? Första året slösade jag 52.000…..andra säkert 40.000. Å då har jag bara en hund 😃
Hur jag har råd? Jobbar. Man sparar ju massvis pengar på att inte ha tid att göra massa andra saker när man måste hålla på med hunden istället 😂
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
8000/år låter lite i mina öron. Jag betalar 3000 i månaden för dagis. Med mat, försäkringar, pälsvård och småsaker jag aldrig jag kan låta bli att köpa blir det säkert cirka 4000 i månaden för mig. Och då har jag inte räknat in eventuella kurser då och då…
Svinmycket pengar, men han är värt det. Har sparat och väntat i flera år tills jag hade ett jobb som gjorde det möjligt helt enkelt.
#39 Har filmer på hunddagis som sparkar och inte plockar upp efter sina hundar, samt rycker och drar samt lyfter upp hundarna i strypkopplen. Just sayin
#40 Eh, det var väl en lite off topic-kommentar? Tro mig, jag är väl medveten om att det finns hemska hunddagis. Självklart kan man inte veta vad som händer hela dagarna, men valt med omsorg samt med flera referenser.
#40 vad har det med trådens ämne att göra?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men ja, som många andra sagt, det handlar om att prioritera. :) Jag lägger hellre pengar på min hund istället för resa, äta ute, krogen etc. Har inte barn och inga andra stora intressen som kostar pengar. Har en summa för eventuella, akuta veterinärkostnader på skilt "hundspararkonto". Men som sagt, jag väntade flera år också, tills jag faktiskt hade råd.

#26 man kan aldrig bestämma om ens hund blir sjuk, och jag skulle aldrig kunna leva med tanken att inte ha råd med veterinärkostnader för att jag prioriterar annat. När vår Alice blev sjuk betalade vi 50,000:- för hennes vård själva ur egen ficka under det året som vi kämpade med hennes sjukdomar, då hade försäkringsbolaget gått in med 50,000:- Ingen vill ha en sjuk hund men som aveln ser ut idag så finns det ändå friskare och sjukare raser, men man kan aldrig bli garanterad en frisk hund som aldrig blir sjuk. Hur vi hade råd? Vi jobbar och prioriterar, att ha djur är en livsstil!
Om man tänker efter, det är samma sak som om man skaffar barn. Hur har man råd? - vilken lösning som helst. Är samma ansvar barn som hund. :)
Jag gör totalt av med ca 16.000 per år på en hund. I detta ingår, mat, försäkring, veterinär kostnader (blir alltid minst två veterinär besök per år), godis och hundtugg, medlemskostnader, tävlingskostnader, diverse kurs kostnader, sen gör jag alltid av med minst 1500 på hundmässan varje år.
Sen tjänar jag ca 30.000 per år (skatt ej inräknad med skatt kanske runt 28.000) så det går ju runt ganska bra detta, har aldrig satt mig ned och räknat ut förr så det var ju en spännande syn :p
Det dyraste tycker jag väl är att skaffa första hunden, det första året gör man nog av med säker 100.000:- det gjorde inte jag, tror det vart ca 150.000 första året.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos