Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1857 ggr
Haztparken
0

När minska foder

Våra två vuxna hundar får mat en gång om dagen, då sin dagsgiva av färskfoder. Nu är då frågan när jag kan gå från mat 2ggr/dag till att bara ge 1 gång som dom andra för min 7 månaders storpudel. Kan jag börja fasa ut en måltid redan nu?

SuperLimm
0

Jag tycker det känns tidigt att en 7 månaders hund bara ska äta en gång om dagen men jag har faktiskt inte en aning om om det är bra eller dåligt. Jag skulle vänta tills hunden var över 1 år, gärna över 1,5 år om det är en större ras, innan jag ger så lite som en gång om dagen.  Kan du inte fråga uppfödaren om råd? :)

Mvh Linn

Haztparken
0

Jo det kan jag göra :) men tänkte att eftersom det inte brukar vara problem att bara ge färskfoder 1 gång per dag men det kanske är samma med torrfoder? Såklart så ökas ju mängden foder i.o.m ifall jag såfall tar bort en måltid så hon får det hon behöver.

[Estelle13]
0

Tycker också det känns lite tidigt att bara ge mat 1 gång om dagen.

Rekomendationen för valpar brukar annars ligga på mat 3-4 gånger om dagen. Texas brukar oftast få 4 gånger, ibland 3 om dagen, han skulle inte kunna klara av att äta upp hela givan på bara 1 måltid :-)

Haztparken
0

Okej vi får väl fortsätta några månader till då :)