När minska foder
Våra två vuxna hundar får mat en gång om dagen, då sin dagsgiva av färskfoder. Nu är då frågan när jag kan gå från mat 2ggr/dag till att bara ge 1 gång som dom andra för min 7 månaders storpudel. Kan jag börja fasa ut en måltid redan nu?
Jag tycker det känns tidigt att en 7 månaders hund bara ska äta en gång om dagen men jag har faktiskt inte en aning om om det är bra eller dåligt. Jag skulle vänta tills hunden var över 1 år, gärna över 1,5 år om det är en större ras, innan jag ger så lite som en gång om dagen. Kan du inte fråga uppfödaren om råd? :)
Mvh Linn
Jo det kan jag göra :) men tänkte att eftersom det inte brukar vara problem att bara ge färskfoder 1 gång per dag men det kanske är samma med torrfoder? Såklart så ökas ju mängden foder i.o.m ifall jag såfall tar bort en måltid så hon får det hon behöver.
Tycker också det känns lite tidigt att bara ge mat 1 gång om dagen.
Rekomendationen för valpar brukar annars ligga på mat 3-4 gånger om dagen. Texas brukar oftast få 4 gånger, ibland 3 om dagen, han skulle inte kunna klara av att äta upp hela givan på bara 1 måltid :-)
Okej vi får väl fortsätta några månader till då :)