Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3422 ggr
sagat
4

uppfödare varför nedlåtande???

Varför blir uppfödare förvånade/nedlåtande när man säger att man vill köpa en vuxen hund? Är väl vanligare än att köpa valp? Sen valpar kramar ju musten ur en och är inte det lättaste i världen. Har haft min tik sen hon va 8 veckor och jag ångrar ingenting jag älskar henne så sjukt mycket men en valp har jag ingen ork till. En vuxen är ju sju gånger så lätt att ha att göra med och de brukar inte göra sina behov inne ;) . Varför reagerar dom???

Zakaraa
4

Inte uppfödare av hund själv så kan inte ge något Svar. Har aldrig upplvt att det skulle ses ned på
Jag skulle anta att "förvåningen" helt enkelt beror på att med vuxna hundar så är det omplaceringar medan uppfödare föder upp och säljer valpar, vissa få gånger finns det vuxna (ofta då för foder).
I min hundkrets har jag inte hört någon uppfödare som har vuxa hundar till försäljning då deras hundar säljs som valpar. Däremot valpköpare som sedan omplacerat är inte ovanligt.

För mig känns det inte så konstigt att en uppfödare kanske blir lite "förvånad" (absolut inte se ner på!) över förfrågan om vuxen hund iochmed att (jag är van vid att) hundarna säljs som just valpar, det blir alltså inga valpar "över" så de blir vuxna hundar. (konstig mening men du kanske fattar :P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ralktad
1

Jag har inte upplevt en enda uppfödare som nedlåtande för att man velat köpa en vuxen omplacering istället för en valp. En valp passar inte in i varje liv. Absolut inget fel att köpa omplaceringar. Ser var och varannan uppfödare annonsera ut att dom har en vuxen hund till omplacering.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Gronstedt
1

De flesta som kontaktar en uppfödare är nog ute efter en valp, annars tittar man kanske snarare på omplaceringsfora. Det är kanske förklaringen till att uppfödare blir förvånade om man frågar efter en vuxen hund.

De uppfödare (i och för sig inte så många) jag känner kan dock mycket väl tänka sig att sälja eller omplacera sina vuxna hundar till bra hem när de gjort sitt i aveln, eller om de inte visar sig fungera så bra som man hoppades som föräldradjur. Som skrivits ovan är det inte heller ovanligt att de hjälper till om hundar de sålt behöver omplaceras. Så de kanske blir lite förvånade över frågan, men nedlåtande har jag aldrig upplevt.

poodlelicious
8

Det kanske handlar om varför man vill ha en vuxen hund. Om man säger att man inte har tid att vara hemma och att valpar är så dyra så förstår jag att uppfödaren fryner på näsan lite.

sagat
0

Okej jag har inte sagt att valpar är dyra för vill jag ha en så kan jag köpa en. Och nej jag vill inte lägga ner någon tid på en valp, det är så stor skillnad på att ha valp och vuxen, en vuxen kan vara hemma själv, den kan vara med överallt, den gör inte sina behov inne, den kan oftast de vanligaste kommandon osv.. jag älskar att träna så den behöver inte kunna så mycket men att jag inte kan lämna lägenheten går inte just nu. Jag måste komma ut i arbetslivet nu så jag kan inte vara hemma så mycket som en valp kräver, är nog inte månya som kan vara hemma bara så där från jobbet för en valp

Zakaraa
3

Bara en liten notering kring #5
Långt ifrån alla vuxna hundar kan vara hemma ensamma och följa med överallt. (och sedan finns det ju även vuxna som kan råka få en olycka inne, äldre inkontinenta eller helt enkelt olyckor)

Kan ta två av våra fyra hundar här hemma som är ypperliga exempel som motsäger din kommentar.
Äldsta bladisen (11år) kunde inte vara ensam hemma då han blev så enormt stressad och fick en massa olater för sig oavsett hur mycket man än tränade. Då kom en oväntad valp in i bilden som vi var vakt åt medan uppfödaren var på semester. Valpen blev kvar och bor hos oss än idag (7½år senare) och blandisen klarar nu av att vara hemma utan folk när han fick sällskap.

Vår tik kan vi inte ta med överallt då hon inte klarar av andra hundar (främst tikar) och barn under runt 8år. Hennes bror däremot (valpen som nämns ovan) fungerar super oavsett situation. Har tränat henne länge men hon tål de helt enkelt inte.

Ofta när det handlar om omplacering tycker jag mig se många "problemhundar", gäller självklart inte alla omplaceringar men det är det jag sett mest av. 

Nu säger jag ju självklart inte att du inte får skaffa vuxen hund utan jag ville bara notera att jag inte håller med idet du skrev i #5 :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

drika
0

har inte heller upplevt det som negativt tyvärr:(

Hälsningar

Fredrika

sagat
0

asså ni förstår vad jag menar skillnaden på valp och vuxen. nej men det är väl bra att ni inte har upplevt det som negativt :) har väl bara stött på folk som verkligen bara vill sälja valpar :)

[Forest]
0

Letar du vuxen hund så rek jag att man kollar in rassidornas egna annonser ser ofta unghundar samt vuxna hundar som säljs via dom. Utöver dessa finns det flera hundhem som hundstallet som har olika raser i olika åldrar.  

Rent nyfiken har du kontaktat uppfödare och kollat om dom har vuxna hundar som behöver nytt hem? Där tror jag du kan känna lite motstånd då uppfödare ofta inte har kvar hundar mer än dom behöver ;) Lycka till själva vart vi med 1 åring i somras inte planerat men hon skulle ut på foder efter vart sällskap hos oss så hon fick stanna kvar på foder då hon passar så bra hos oss :)