Vem betalar vid anmälning?
Om någon gör en anonym anmälan till djurskyddet om hundar som far illa och djurskyddsinspektionen rycker ut och gör hembesök, vem ska betala besöket?
En bekants arbetskamrat har blivit anmäld anonymt om att hennes hundar ska farit illa. Djurskyddsinspektionen (tror jag det är) var ute och gjorde hembesök och hade inget att anmärka på, dvs de ansåg att anmälan var felaktig och ärendet går inte vidare. Men hon fick en räkning på att hon ska betala för "utryckningen" de gjorde. Är det verkligen rätt?
fall du inte får svar så fråga på kanin.ifokus, jag vet att en aktiv medlem där har fått flera besök men inte dömts för något. Jag är osäker påhennes namn.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#1, Tack för tipset!
Om det finns bristen i djurhållningen så ska djurägaren betala för besöket. Tror man betalar för varje påbörjade halvtimme samt utkörningen. Finns det inga brister ska djurägaren inte betala något.
Efter att ha letat igenom Länstyrelsens hemsida för Skåne (där detta skett) hittade jag detta:
"I normalfallet kostar ett kontrollbesök ingenting. Men om vi konstaterar brister vid ett anmälningsbesök (där vi fått in anmälan) får djurhållaren betala för den arbetstid och bilkörning som vi lagt ned. Förfarandet är liknande om Länsstyrelsen upptäcker brister vid en förebyggande kontroll då faktureras djurhållaren eventuella uppföljande besök."
Dvs, antingen har de gjort fel som debiterat besöket eller så har min bekantas arbetskamrat inte berättat sanningen om att hon fått anmärkning vid besöket.
Det verkar inte så ovanligt att folk ljuger om resultaten. Jag har sett det förr. :)
Kontrollen är dock offentliga handlingar så är du/ni nyfikna har ni rätt att begära ut papperna.
#5, Hur gör man då? Kontaktar man länsstyrelsen eller och ber om att få ut dokumentet?
Nu är det inte så viktigt i sig om personen fått anmärkning eller inte (mer än att jag givetvis hoppas att hundarna får det som är rätt för dem och att de mår bra), men diskussionen uppstod om vad som egentligen gäller angående betalning. Vi tycker det är konstigt om man skulle vara tvungen att betala trots att man inte fått anmärkning med tanke på att folk då kan försöka sätta dit en och till sist leda en till ekonomisk knipa bara för att man tex är oväns (trots att det ibland är svårt att ens få till en anmälan som kollas upp).