Dagmatte hur mycket tar ni betalt?
Ni som är dagmatte hur mycket tar ni per dag ? Jag är själv dagmatte åt en liten chihuahua tycker jag får lite "lön" för det jobbet jag lägger ner. Jag har honom ca 7-8 timmar varje dag. För detta får jag 50 kr/dag.
Ska jag försöka få till en "löneförhöjning" eller är det ett bra pris ? Har aldrig gjort detta förut så har ingen anning. Hade varit intressant och se vad andra tar betalt.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Brukar vara dagmatte till en york ibland och då tar jag 50kr/dag, har även varit dagmatte till diverse andra raser och även då tagit 50kr/dag oavsett hur mycket/lite jag aktiverat hundarna under dagen.
Då jag är hundvakt (= hela dygn) så tar jag 75kr/dygn vilket är hälften av vad hundpensionatet här kostar. Anser inte att jag har rätt att ta allt för mycket betalt då jag inte har detta som registrerad inkomst och inte heller har utbildning för jobbet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man har ju hört att andra tar 100kr/dag och då verkar ju 50 kr/dag lite.
Min dagmatte tar 125 kr/dag för båda mina hundar. Då är vet väldigt olika från dag till dag hur många timmar det är. Ibland 3, oftast 5, någon enstaka gång har det varut 10 timmar.
Daghund 1) Fick först 50 kr/dag, när jag jobbat ett halvår ändrades det till 70 kr/dag. Dock att jag tar hunden på en långpromenad och tränar mitt på dagen, är alltså inte där hela i 6-8 timmar (även om jag erbjöd mig detta :). Vet inte heller hur svårt du har att ta dig till chihuahuan och hur svår hunden är att hantera? I mitt fall har hunden en del problembeteenden (kan ej gå i koppel, är allmänt lättstressad och understimulerad) och jag måste cykla genom halva stan (tjugo min med cykel, 40 min med buss) så det spelar ju också in.
Daghund 2) Bor närmare och är lättare att hantera, men i annonsen erbjöds 300/kr vecka och jag tackade ja. Hade i princip kunnat göra det för halva priset då jag tycker så himla bra om hunden!
Så min åsikt är att det till stor del handlar om känsla. I ditt fall hade jag nog bett om 50-100 kronor mer i veckan då det är heltid, men det beror som sagt på hur mycket "besvär" du gör dig. 60-70 kr/dag är dock inte att be om för mycket om du tycker det.
Ps. Beror även på var du bor. Mindre orter = generellt lägre lön för sådana tjänster, och tvärtom för stora städer. Ds.
#4 Är dagmatte i Helsingborg det är ju en stor stad. Chihuhuan är ingen direkt problem hund , men han kan bli väldigt skällig när det kommer större hundar storlek labrador när vi är ute och går.
Han kan vara lite knepig med mammas hund och är vaktig mot mig. Han försöker naffsa till mammas hund flera gånger har även försökt bita han i tassarna. Han vaktar sin mat inte när vi är hemma själva men om jag är hos mamma t.e.x och ska mata han där. Han tror helt enkelt han är stört och bäst och detta tillåter inte jag inte heller att han ska vara vaktig mot mig och "tuffa till sig" när han sitter i mitt knä. Detta händer dock bara runt andra hundar är vi ensama hemma är de inga problem.
Jag får ju självklart lägga ner kraft och ork på att "uppfostra han" när det gäller sakerna ovan. Vet liksom inte hur jag ska be om löneförhöjning när man tittar runt och får höra vad andra tar så verkar 50kr dag fjuttigt med tanke på hur länge han är här och vad jag får lägga ner på honom. Men så är jag också rädd , om jag frågar om löeförhöjning kommer hon tycka jag r konstig då och att jag bara bryr mig om pengar ? Jag gör ju detta för att jag gillar hunden och jag tycker det är kul. Och även en prövning för mig och se om jag är redo för att ha egen hund och klarar av det. Klarar av det gör jag iaf :)
Jag kan även ha han på helgerna ibland väldigt sällan dock. Åhh jag skulle ha varit mer bestämd från början begärd en högre lön.
Jag är dagmatte åt en labrador hane som är jätte snäll och go.
Jag får 75kr/dag tycker det är ett helt okej pris :)
Första halvåret gick jag och hämtade honom varje dag men nu kommer hon hit med honom istället. Han är här ca 7-8 timmar per dag.

Hur mycket tid man lägger på hunden är ju frivilligt. Vill du ha mer kan du ju fråga om dom vill du ska försöka träna bort vissa saker eller lära honom något, men att du då lägger mer tid på hunden och vill ha mer betalt.
Personligen vill jag inte att min hundvakt tränar mina hundar då vi tränar så olika. Dom du är hundvakt åt kanske jätte gärna vill ha lite träningshjälp och då förstår dom säkert att du vill ha lite bättre betalt!
Det gäller bara att våga ta steget till en diskussion ;-)

Jag fick 50 kr om dagen då jag hade daghund. Den kom vid 11 och blev hämtad 22 ca. Jag tyckte det var lite eftersom den stannade så sent men jag brydde mig inte så mycket om att krångla.
När hon var hos mig ett helt dygt fick jag 100,-
Jag tycker att det var lite snålt.
>>>Malum domesticum<<<
Hej!
Jag är dagmatte åt en Labbe, hane som är lugn och skäller inte nästan nå´t och åt en Irish Sofcoated Weathen Terrier, tik, lydig men skäller. Jag behöver inte ge den ena mat heller.
De kommer och lämnar och hämtar hundarna eftersom jag är småbarnsförälder och inte har körkort heller så är det det bästa för mig/oss.
De släpper in hundarna ca: 08:30-09:00 och hämtar dem ca: 15:45-17:30.
Den ena hunden, labben har jag månd-fred, oftast, och får 100kr/dag.
För den mindre, tiken, får jag 150kr/dag för.
Det är inte jobbigt att ha dem här det blir jobbigt när jag kommer hem med min lilla dotter som inte lärt sig att hunden inte är en leksak. :)
Nu har jag svarat på en till annons om att vara dagmatte på sidan Grannar.se. Jag får se hur det blir. Behöver verkligen mer pengar och jag ahr mycket fritid just nu också.
Tycker du bör begära mer i "lön", det är trotts allt lite jobb med att hund hemma.

jag har precis blivit dagmatte till en underbar gammal tibetansk terrier gubbe, och jag har honom alltifrån 10-42 timmar åt gången, men vi har ännu inte diskuterat betalning, men jag börjar fundera på ca 75-100:- per dag/dygn
You can't spell Bitchy without Itchy

Jag tog 300:-/vecka för deltid, 400:-/vecka för heltid. Om det endast handlade om enstaka tillfällen tog jag 75:-/dag för deltid och 100:-/dag för heltid.
Jag har suttit dagmatte/hundrastare i ett par år nu.. Och lägger mina priser utefter vilken/vilka hundar jag passar/rastar.
Min daghund jag har nu, har jag haft i 1½ år och det är en Schäfertik på 3 år som kräver rätt mycket stimulans och allmän vardagslydnad för att kunna fungera "normalt". Hon är hemsk att gå med i koppel då hon drar som en gnu och ägarna tycker inte det är viktigt att träna bort, "eftersom hon nästan alltid går lös ändå".
Så eftersom hon kräver rätt mycket, så tar jag 150kr/dag för henne.. Och då innefattar bus med mina egna hundar och en promenad på minst en timme/dag.
Passade en annan hund innan, han var inte alls lika krävande och nöjde sig med nån lung prommis runt kvarteret.. Så han tog jag bara 75-100 kr/dag för, beroende på hur länge han var hos mig om dagarna :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag är dagmatte åt stor hund inne i Stockholm stad och får betalt enligt nedan.
tis-fre (ev. 5 dag): 2800:-/mån
övernattning: 200:-/natt
Det är ungefär hunddagispriser.
Men hos mig får hunden dessutom inkluderat i priset:
- ett kärleksfullt och lugnt andra hem med all uppmärksamhet riktad på enbart henne/honom.
- minst 3 timmars promenad och utomhusaktivering ut till de stora slotts- och skogsparkerna (ifall det inte ösregnar).
- tvättar, trimning, kloklippning osv så som om det vore min egen hund.
- hämtning/lämning
- flexibel med tider (ifall ägarna t ex går på middag, bio etc)
Jag anser att man själv nog känner vad som är rätt att ta betalt. Ifall man exempelvis inte lägger ner så mycket av sin tid aktivt på hunden under de timmar man passar den bör man inte ta så mycket betalt, kanske halva summan.
Viktigast av allt tycker jag är att man inte bara ser dagmattejobbet som ett enkelt sätt att få in pengar då det faktiskt är hunden som ska vara främsta skälet till att man vill ta hand om den.
Lycka till!
Jag tycker inte du ska vara rädd för att ta upp önskan om löneföröjning.
Det är ju bara att säga som det är: att nu när du haft hand om hunden ett tag har du upptäckt hur mycket jobb och tid det dar att engagera sig i en hund man tar hand om och att du hört dig för eftersom du känt att din timlön känns för låg.
Fundera ut vad du tycker du är värd i timlön. Vad skule du helst vilja ha och vad är det lägsta som skulle kunna känna okej att gå med på. Då har du redan en plan i huvudet när du tar upp samtalet med hundägaren. Berätta varför du anser att du är värd den lönen.
Ifall hundägaren bryr sig om att hunden har det bra så kommer den nog inte vilja flytta på den i första taget för att du begär en skälig lön för jobbet (250:-/v är i princip gratis för en hundägare att betala för dagis).
Det är bra att öva sig i att stå på sig lite, annars är det lätt att människor som känner av att man är väldigt snäll utnyttjar det.
Lycka till igen! 
Ps.
Just det!
Ålder och erfarenhet bör spela in vid lön.
Jag är 31 år gammal och har haft hundar hela mitt liv. Vet även att jag hanterar oförutsedda händelser mm bättre än ifall jag varit exempelvis 17 år (även om jag trodde annat då).
Ds.
Hej alihopa!
Jag antar precis som många amdra att ålder och erfarenhet spelar stor roll för vad den som söker efter en hundvakt är villig att betala per dag! När jag har kollat på olika sidor där man kan söka hundvaktsjobb t.ex https://www.tendea.se/djurpassning så kan man se att det varierar från allt mellan 50 kr per dag till 150 kr för en dags hundpassning! det verkar helt enkelt inte finnas någon standardlön!
Jag betalar 2500 kr i månaden för fyra dagar i veckan (sen utnyttjar jag inte tiden jag betalar för…) . Men det hade jag inte betalat till vem som helst. Min dagmatte har hundagisutbildning, är utbildad hundinstruktör och helt fantasktisk på att få harmoni i sin lilla hundflock. Dessutom bor hon granne med mig. Jag betalar gärna en extra slant för erfarenhet och personlig lämplighet och det har min dagismatte. Hon fungerar dessutom som mentor både för mig och min hund. ❤️ Min hund är så glad i att gå dit så det är himla tur att hon är lika glad i att få gå hem igen för annars skulle jag bli svartsjuk….
Viktigt för mig är också att jag och dagmatte tänker lika runt hundar och hundträning för hos min dagmatte sitter inte voffs i bur eller box och väntar på att bli hämtad. Hon aktiveras, varje dag och får dessutom en lång utevistelse på ett par timmar och en kort rastrunda. Perfekt för min rätt aktiva hund som ändå orkar med träning med mig utan problem.
Min hund är så otroligt harmonisk att jag betalar med glädje och sänder en tacksam tanke till dagmatte den 25e varje månad…
Hej ! Jag behöver råd.. Jag skall börja vara dagmatte ca 8 timmar per dag o hunden o husse va på besök idag så vi fick träffas :) en sak ja tänkte på var ersättningen vilket han inte tog upp o ja som känner lite pinsamhet att fråga så ja tog inte heller upp det … Men vill verkligen ha ersättning så hur säger ja de på ett bra sätt eller messar honom ?? Vill inte värka pengar kåt … Mvh
#18 Är det inte bättre att starta en egen tråd istället för att skriva i en som är 3 år gammal?
Självklart ska du ha ersättning.
#18 Skicka ett sms! Ofta enklare att fråga om sådant om man slipper göra det face to face så att säga. Skriv typ "Hej, pratade vi om ersättning? Måste helt ha glömt bort vad vi sa i så fall. Mvh". Då har du dessutom skriftligt :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag tar ett fast pris på 90/dag oavsett timmar (oftast 6-10) och 70/natt. Det tycker jag är rimligt. Då får hunden hänga med på allt som jag gör med min egen hund, även träningar och så (fast jag tränar inte henne, mer än typ godissök och så). Det är en okomplicerad hund. När jag promenerade en annan hund fick jag 80kr/h, det tyckte jag också var rimligt.
Jag tar 700/månaden för 10 dagar i månaden. Oftast blir det mindre dagar. Och då är det långa dagar jag har henne, mellan 8-19 cirka. Är det lite tycker ni? 100/ Dag tycker jag verkar mer rimligt egentligen..
egobitch_ @ instagram
Men gud.. De jag hittat är de typ 100 kr/timmen? Jag är inte borta mycket, men blir ju svindyrt.
Aut viam inveniam aut faciam
#23 Låter mycket konstigt. Får dom ens några kunder med så hög timlön? Det låter helt orimligt i mina öron. Säg man jobbar heltid och behöver dagmatte. Då får hunden vara där låt oss säga 9½ timmar per dag (vardagar) eftersom det antagligen tar lite tid att ta sig från dagmatte till jobbet. I så fall skulle detta kosta hundägare 19 000 kr/månad. Då finns det ju ingen poäng med att jobba öht då hela lönen går till dagmatte. Då kan man ju lika gärna själv vara hemma med hunden istället. :P
#24 Ja de är ju helt orimligt. Vet inte om jag läst fel eller nåt. Hittat dem på en sida som samlat liknande tjänster. Jag är borta 2h/dag ungefär.
Aut viam inveniam aut faciam
#18 vi har dagmatte & bestämde en ersättning på 25:- i timmen, men då vi bara haft behov av dagmatte cirka 3gånger/månad har vi betalat 100:-/gång ändå. Han är där ungefär 3 timmar per tillfälle, men vi tycker det är värt det :)