Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 638 ggr
Whippet
0

Schäfer

Vet inte vilken grupp jag ska lägga det i men ändra det då!

Hej

Undrar vad som krävs av en som ägare om man skaffar en Schäfer, Kan ju säga att jag kommer hålla på mycket med bruks, agility, lydnad!

I'm out Vilar huvudet i handen

Bill&Bull
0

Det krävs väl som med alla hundar - en fast hand som tar kommandot och lär hunden rätt och fel. Det du ska hålla på med låter jättebra då schäfer behöver ha något att göra, både psykiskt och fysiskt. Det är en bra ras att jobba med då dom gärna vill tillfredsställa sin ägare.

||My Love For Animals Is Immortal||

Whippet
0

#1 Ja, älskar ju att träna hundar och jobba så det kanske är min framtida hund vem vet 😎 

Gärna fler svar :)

Ronja&Ila
1

Super härliga hundar! Rasen är så stor och finns massa olika linjer, kan inte påstå att jag har någon bra koll! Supernöjd men den schäfern jag har, och nästa schäfer blir något liknande! Men utifrån mina egna erfarenheter så bör du träffa flera hundar. Det är driftstarka hundar som behöver tydlighet och styrning. En del hund i vardagen, men klaffar allt är de fantastiska hundar ! Men kräver mycket träning, använd deras nos som tex spåret. De måste få använda huvudet regelbundet , även stort rörelsebehov :)

Ambrose
0

Ett engagemang och en vilja att träna sin hund både fysikt men framför allt mentalt. Man behöver våga säga till på skarpen när/om det behövs, och man behöver mycket tålamod då de är små bitska monster som valpar ;)

Finns inga x antal timmar det ena och y antal timmar det andra.. beror på individ, bara de får mer aktivering än som endast sällskapshundar så man får en fin och balanserad individ :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Whippet
0

#3 Ja det är ju just uppfostran som är ett måste!

#4 Hmm jag har tänkt att ta en omplacering, inte en som är en problemhund då men jag tror ni fattar?  Ja aktivering blir det ju massor av så den biten är ju klar :) 

Tack för alla kloka råd! Jag har genast blivit lite smartare om schäfrar :D

Majken!
5

Är man beredd på att ha en hund som alltid vill jobba, som alltid tar i allt vad den orkar och kan, som behöver styrning. En hund som beter sig som ett as för att den inte klarar av att sortera, att man rent fysiskt orkar hålla emot en hund på 40 kg som slänger sig med full kraft. En hund som kanske sällan är tyst, som gärna jagar vilt och som engagerar sig i sin omgivning, orkar man med de flesta av dessa nackdelar och fördelar så är schäfern ett bra val.