Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1327 ggr
Zolah
0

Hundars värde?

Satt och funderade över det. hur vet man som köpare att priset är rätt och inte fel? jag vet att jag försökt hitta min mamma en hund för ett bra tag sedan, men det fanns som inga guider direkt över hur mycket hunden skulle kosta osv.

för det borde ju vara vissa saker som ska finnas inbakat i priset eller hur? tex vaccin etc?

för någon som är oerfaren vad en hund ska kosta av specific ras så är det ju svårt att veta, och hur vet man att säljaren är legit ?

Ursäkta att jag frågar en del, jag tycker om att ta reda på saker så jag inte sitter och funderar. :)

Har planer i framtiden att skaffa hund så det kan vara bra att veta

Åsa S
1

Man kan ju titta på de uppfödare som är med i kennelklubben då finns det ju nån kontroll iallafall. +Man kan ju ringa runt och fråga kennelägarna. Man kan fundera på vad man vill ha av en hund och vad man vill ha den till och sedan ringa runt och fråga om olika raser och om de skulle passa för den som ska ha hunden för det är ju viktigast man får rätt typ av hund inte vad priset är och de som föder upp raserna brukar veta vad hundarna passar till. Efter det kollar man vad hunden kostar och billigt är sällan bättre. +Ofta tycker jag det är seriösare då kennelägaren hjälper till att styra vilken valp man ska ha. Ex. när farsan köpte sin springel spaniel fick han köpa den som klarade jaktprovet bäst eftersom han sa han ville ha den med i jakten, syskona som inte var lika jaktintresserade utan mera visade tecken på att passa som sällskapshundar placerades i familjer som sällskapshund av kennelägaren. Han var definitivt inte billig utan rätt dyr men kennelägaren klipper honom fortfarande regelbundet och hon brukar inte ta betalt och när hon fick veta han hade några medicinska problem som kan vara ärftliga så erbjöd hon sig direkt att betala tillbaka en stor del av inköpssumman. Så agerar en bra kennelägare.

Saffran0Spice
1

Om man köper en valp för ex 15 000 så är det inte 15 000 som uppfödaren stoppar i fickan. Beroende på ras, sjukdom m.m. så är det en hel del som går till veterinärskostnader som uppfödaren lagt ut =)

Ex för min egen hund, han kostade 15 000kr
I det priset så är det kostnader för sådant uppfödaren lagt ut under tiden uppfödningen - så som mat, besiktningen, vaccinationen, pass, avmaskning, chipp osv.

Så en dyr valp är nödvändigtvis inte så dyr om man tänker på vad det kostat att föda upp valpen och allt man får med. Uppfödning kostar en hel del =)

Sedan är det ju upp till var och en vad de anser att en hund är värd vid ett köp, men vad den är värd för sin ägare går inte att sätta en penga-summa på ^^

Zolah
1

Jag menade nu inte efter vad som är billigast osv, utan snarare vad som ska finnas inlindat i ett pris. ska försöka förklara så gott jag kan, känner mig dålig på formulera mig idag xP jag vet att det kostar en del att föda upp djur, för dom behöver ju mat och veterinär vård och vad mer som kan räknas in. 

detta är väl vad jag antar ska finnas med helst när man köper en hund hos en uppfödare - vaccin, papper, mat för att fostra hunden + vad mer som kan läggas till. 

men vad är rimligt?

tex, när jag försökte hitta en hund till min mor ( borzoi) så försökte jag kolla runt på borzoi ringen och prata med uppfödare etc, men jag fann det väldigt svårt att få en bild vad en borzoi bör kosta. För om hunden är 'för billig' blir man ju fundersam, eller om hunden kostar en massa. Man måste ju som kunna basera sina antaganden på något? om jag hade vetat vad normal pris är så vet jag ju om hunden är för dyr eller billig.

förstår nån vad jag menar nu eller målar jag in mig i ett hörn?

Saffran0Spice
1

#3 Tror jag förstår - och då är det jätte svårt att svara på detta då alla har en egen åsikt om ''rätt'' pris =)

Jag försöker se det lite mer ur uppfödarens perspektiv.

Som ett ex.
Säg att jag har en valp för 20 000 till salu, de som hör av sig om valpen har troligen ett genuint intresse för den och jag som uppfödare skulle se det som att personerna i fråga också skulle ha råd att ha hunden.

Där drar jag en slutsats att priset förhoppningsvis skrämmer bort oseriösa och osäkra valpköpare. Priset är då högt, men man får bort de personer som kanske inte har ett fullt genuint intresse egentligen.

Nu var detta bara ett exempel på hur jag skulle tänka, men alla tänker troligen ganska olika på den punkten.
Som uppfödare ser man ju ett värde på hunden som ger en ungefärlig summa och jag tror att köpare oftast söker sig till de uppfödare som de känner har ett likvärdigt tänkande gällande hundens värde - om du förstår vad jag menar =)

Zolah
0

ok, men det förstår jag.

Men hur ska man göra om man vill vara säker som köpare? om man har sparat ihop till dom där 20k vill man ju hitta rätt ._.

Saffran0Spice
0

#5 Det jag skulle föreslå är att man läser på så mycket man kan om den ras/hund man söker - så att man har något på fötterna vid ex ett besök.
Sedan är det viktigt att kemin känns rätt - det skall kännas rätt mellan dig och valpen, men det skall även kännas bra mellan dig och uppfödaren.

Tex så skulle jag aldrig köpa en valp av en uppfödare om jag känner att uppfödaren är en person jag inte kan lite på.

Vill man kolla upp sin uppfödare så kan man besöka dem, kolla med SKK om de har någonting på denna person, bra eller dåligt.
Man kan även fråga uppfödaren om denna kan ge numret till någon tidigare köpare, så kan du fråga denna om vad hen tycker och känner gällande uppfödarens stöd m.m.

Så kort och gott - läs på mycket om ras/hund så du vet vilka ev fel du kan kika efter + ta reda på så mycket som möjligt om uppfödaren, kenneln och tidigare köpare som du kan =)