Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3525 ggr
hund_katt
18

Koppel på barn

Det är mycket problem med barn som kastar saker på våra hundar osv. Slår med pinnar, går fram och klappar/slår våra hundar osv. Och föräldrarna bryr sig inte/skrattar bara. Tycker det borde finnas någon lag om att ha koppel på barnen? Oftast är dom till mer besvär än hundar… Eller ja, föräldrarna är det ju från början som borde lära sig hur man uppför sig. Men liksom… Vi som har hundar som är snällare än barnen får inte ha våra hundar lösa, medan djurmisshandlande barn får ströva fritt runt hur som helst? T.ex jag har en hund som är barnrädd(har inte det, men bara som exempel). Ändå går barnen lösa. Medan mitt barn är hundrädd så då måste alla hundar gå kopplade(har inga barn, men som sagt, exempel c; ). Vad tycker ni om detta? Tycker inte ni det är orättvist?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Hildgrim
14

Haha jo ibland känner man sig rätt mobbad som hundägare. Hunden får inte göra si och så, hunden får inte vara här och där. Samtidigt som barn får skrika och härja, rökare får ta ett bloss vart dom vill (även uteserveringar där folk faktiskt äter), ungar och karlar får kissa på stranden osv.

[VampireGirlElvira]1
2

Jag tycker att det är orättvist att föräldrarna inte säger till sina ungar att inte gå och klappa en okänd hund/ slå en hund utan ägarens tillstånd. Och att ni som har hundar får skiten för det som dom gör. Verkligen orättvist.

Hildgrim
1

-dubbelpost-

hund_katt
0

En jag känner/bekant, dom fick skulden för att ha stökat ner på lekplatsen/fikabordet utanför deras lägenhet bara för att dom hade hund… Fast det var unga killar som hade kissat där, slängt massa skräp överallt och rivit ner soptunnor…

LuLeLo
1

Jag röstar för! 😉

Tass Josephine

Wezza
6

För några månader sedan såg jag en kvinna ha ett barn i sele och koppel 🤔

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

hund_katt
0

#6 min mamma hade koppel på sig när hon var liten 😂 vi har kvar selen och kopplet också. Tyvärr väldigt gammalt så går inte använda på min lillasyster :c haha.

Kallaterrier
0

Vad gör barnen när ni säger till dem?

[JenniN]
3

Ja fast en hunds tänder kan skada mycket mer än fingrarna på en treåring,

[Udoon]
4

håller fullständigt med, folk har ju noll koll på sina ungar! mamma hade faktiskt koppel på mig när jag var liten, när vi skulle på marknad eller storhandla eller så, inte tog jag nån skada av det😃 tycker gott fler kan koppla sina små😈 inte bara hundar dom är på, haft ungar som försökt rycka mina handväska, magväska, slåss, nyps, petar i baken och allt möjligt skit på diverse ställen, butiker, pendel och så vidare, blir så förbannad att det bara kokar i mig! får snart börja göra som folk vars hundar blir påhoppade av andras hundar, varna föräldrar att om dom inte tar hand om sina ungar så får jag sparka bort dom. usch.

hund_katt
6

Det var ju något klipp på Facebook typ, där ett litet barn körde in kundvagnen i en annan persons ben, och mamman brydde sig inte. Personen som blev påkörd fick tillslut nog och hällde mjölk över barnet 😂😂 hahaha #9 fast skrämmer dom inte hundarna så kommer inte hunden skada barnet. Och har man en aggressiv hund lös är det ju farligt. Men pinnar osv skadar också mycket. Har ett ärr efter att fått en vass(barnet hade täljt pinnen) pinne uppstucken ca 2cm in i benet. Fick opereras bort. Barnet bara kom fram och stack mig utan anledning? Hundar har iaf en anledning om dom inte typ är sjuka.

LinaK
8

haha nej tror inte på någon lag på att man måste ha koppel på barn 😃 Skrattar lite för mig själv då jag ser det framför mig. "Min unge drar en hel del i kopplet, så jag ligger i hårdträning för att koppelträna henne" 😂 "Min unge gör utfall mot andra ungar i kopplet"

Däremot tror jag att många som väljer att skaffa barn borde lära sig att ta mer ansvar innan dom skaffar barn.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

hund_katt
1

#12 hahahahaahah 😂 utfall mot andra ungar hahaha

suur
1

Var i stan i helgen och hade med våran valp på 7 månade för att miljöträna henne.. Då kom två små pojkar och ropade på henne under tiden jag försökte koppla henne i bilen.. hon ÄLSKAR barn och är över social…jag hade ett rent helvete att försöka hålla henne kvar i bilen..  Man är ju livrädd att hunden ska hoppa på ungarna..

drika
0

hahaha roligaste meningen..koppel på barn! om inte annat lite vett och etikett på föräldrarna!:)

Hälsningar

Fredrika

JonnaCecilia
3

Fasen, iallafall min syster(säkert jag med), hade sele och koppel, mamma ville liksom inte att vi skulle springa ut i vägen (eller fram till en barnrädd/aggressiv hund, som ffa jag säkerligen hade gjort!). I en viss ålder är ungarnas ben mycket snabbare än hjärnan! Det går liksom inte att säga till och prata med dem. Mina styvsystrar hade också sele och koppel, eller en av dem (innan jag kände dem men fått berättat)… verkar ha varit relativt vanligt på typ 80-talet? Var ju inte jämt såklart, men lite som att man var fastspänd på cykeln och hade hjälm, använde säkerhetsbälte så kunde koppel vara smidigt. Inte för att korrigera och lära gå fint men för säkerhet! Tex, Liseberg med en tvååring! Fasen vilket spring det är med mina systersöner 2,5 och 5,5 år (de har inte sele och är snabba som små ålar!)!

Nalidja
1

Här har alla dagisbarn koppel under promenader, iallafall dom jag har sett. Men då har en fröken 4-5 barn med sig så det är väl för att ha koll på alla 🙂

Men barn som kastar sig fram mot min hund har jag varit med om flera gånger, och min hund är lite skeptisk mot främmande människor och framförallt barn har blivit obehagligt för honom just för att dom sprungit mot honom eller bara slängt fram handen. När jag möter barn får jag ha stenkoll på var dom befinner sig, litar inte ett dugg på dom.

[VampireGirlElvira]1
0

[Edit] Nu såg jag att jag skrev fel på ett ställe i min kommentar. :/ 'Jag tycker att det är orättvist att föräldrarna inte säger till sina ungar att inte gå och klappa en okänd hund/ "slå en hund" utan ägarens tillstånd. ' Jag tänkte skriva att det är inte ok att slå en hund utan någon anledning. Hehe… O_o Blev liiiiite fel där. XP

hund_katt
0

#19 haha "får jag slå din hund" hahaha :p Ja, koppel på barn behöver inte bara vara för att dom inte ska springa fram till hundar. Kan va för att dom inte ska springa ut i vägen. Skulle man göra reklam så är väl det en bättre anledning, för hur många bryr sig om dom springer fram till en hund… Synd att ingen gör reklam för dom dock :/

Dumpuck
3

Oavsett om hundar kan orsaka större skada än en unge så finns det absolut ingen ursäkt att ens unge springer fram och klappar en okänd hund vare sig ägaren är där eller ej (vissa binder ju fast sina hundar utanför affären ex. 😕). 
Då anser jag att man glatt får stå sitt kast som förälder om hunden skulle reagera med att bita, där är det inte hundägaren som brustit utan det är föräldraansvaret som gjort det. Tyvärr är det ju ändå hundägaren som åker på det…
Är det en okänd hund så kan man omöjligt veta hur den kommer att reagera, att då gå fram/låta sin unge gå fram är ren idioti i min värld, därav att jag anser att man faktiskt får stå sitt kast.

Sedan så är det ingen nyhet att snorungar kastar sten, pinnar m.m på hundarna eller till och med slår de med dessa tillhyggen. Detta kan orsaka betydligt större skador än ett bett på armen.

Vizzla
4

Kan bara beklaga om det är så illa där du bor. Här beter sig alla barn bra, det är vuxna som inte kan fråga innan dom dyker på hundarna. 

Ett barn som verkligen slår eller kastar saker på djur har stora problem. Det har ju visats i undersökningar att de flesta kända mördare har tidigare plågat djur. Så det borde ju vara att anmäla dessa föräldrar till soc….

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Tanjis
5

En utav mina hundar är jätte rädd för barn och det med all rätt, jag skulle med bli rädd om jätte stora(dom är det för henne) varelser kom springande mot mig skrikandes, skälla på mig eller värre. I går när vi var i en sko affär så kom en pojke bakifrån och klappa henne utan att hon var beredd, rent förskräckt skällde hon till och flög iväg från pojken, glad att hon aldrig bitd. Pappan sa då "det är kanske inte så smart att gå på stan med en agresiv hund" lite försiktigt, jag blev helt mållös! I efterhand önskar jag att jag både sagt detta och dattan till pappan. Min hund är annars väldigt behaglig i temperamentet och låg till och med just då på golvet i affären och chillade lite, super duktig. Sen skulle jag såklart lämnat henne hemma om hon hade tendens till att bita

hund_katt
3

#23 så om hunden flyger iväg för att den blir skrämd så är den aggressiv…  det är så tråkigt när folk inte ser skillnad på en anfallande hund och en skrämd hund…. Och sen anklagar en för att ha en aggressiv hund…

[Emma J]
3

Tycker det borde vara så att hundar/barn som behöver koppel ska ha det och de som man har koll på får gå lösa. Har aldrig varit med om barn som springer fram och klappar utan att fråga, men då ser ju min rätt så skräckinjagande ut 😉

Saffran0Spice
8

Koppel?
Dagens ungdom skall ha tvångströja och munkorg tills de är 35 😉
Skämt å sido - i det läge du beskriver så hade jag nog tagit ett rejält snack med föräldrarna och upplyst dem om deras skyldigheter gällande om barnen skadar eran hund och även upplysa dem om vad som faktiskt kan ske om de ger sig på en hund som de gör.
Hade de inte lyssnat så hade jag nog ringt till polis (kanske soc) och bett om att få göra en anmälan mot föräldrarna då dom medvetet låter barnen plåga djur.

molbojse
5

Usch, har varit med flera gånger om barn som bara kutat rakt fram till mina hundar (jobbar som dagmatte så haft hundar med alla möjliga temperament och beteenden). Min reaktion är att när barnen börjar närma sig skriker jag bara rakt ut. Högt. Folk på tunnelbanan har hoppat högt när jag bara vrålat "AAAAAH STOPP!!!!!!" för full hals för dom helt utan vidare, haha. Hur som helst är det fortfarande jävligt irriterande att föräldrar verkar vägra uppfostra sina barn rätt…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

JoannaLi
2

Som tur är så för jag för det mesta relativt stora jämthundar, dvs något vargliknande, så vi har inte haft så stora problem med barn. (Men en gång så bjöd jag faktiskt in ett par ungar att klappa när fröken var lugn och avslappnad, och några av flickorna såg lite sugna ut. Både barn och hund skötte sig underbart i det läget!) 

Däremot när jag skulle hjälpa till att aktivera grannens irländska setter… Herre jäklar. I något läge när ungen varit helt låst och kommit mot oss i full karriär så har jag till och med rytit till. (Då kände jag inte hunden jätteväl, och skrämmer hellre ungen själv en gång, än att den en dag blir biten.) 

Jag längtar naturligtvis till den dag när jag har valp, men alltså okända människor (och barn)… Nej tack! Jag får väl flytta ut till skogen när dagen kommer ^^

Thaisilk
2

#6 Det kanske var jag!  😃

Sele och koppel fungerar toppen när man har med sig ungar på t.ex. ställen med mycket folk där det kan vara bökigt med sittvagn.  Vi brukar använda Flexi där ungen kan få gå mer fritt men ändå måste vara inom räckhåll och vanligt koppel på stan. (Precis som när vi använder Flexi till hundarna)

imsuchadiva
8

Koppel och tejp för munnen på barm röstar jag för! Snälla barn kan så klart få gå lösa och prata :D

imsuchadiva
0

Koppel och tejp för munnen på barm röstar jag för! Snälla barn kan så klart få gå lösa och prata :D

[Forest]
1

Slappa föräldrar finns det det är skrämmande att dom inte lär sina barn i tid att främmande hundar ska man inte klappa.

Jag har själv en hund som ogillar barn pga ett barn som skrämde henne som unghund + slog henne med pinne som i sin tur inte var meningen men hunden tog det så misshandel och efter detta så är hon inte alls glad i barn. Jag som hundägare röt i och tog ett samtal med föräldrarna. Ofta råkar jag ut för folk och barn som vill klappa hundarna men jag säger alltid ifrån vill föräldrarna att barnen ska ha något o klappa så är det inte vårat bekymmer. Jag kanske upplevs som trist men två av våra hundar ser inte alls något tillfredsställelse att okända klappar dom.

Saffran0Spice
4

#30 Eller hur - alla föräldrar som fått godkänt i valp… *host host* ja menar Barnkursen,  får ha barnen lösa om de kommer på inkallning!😃

poodlelicious
0

Jag är uppvuxen ute på landet och där fanns inga okända barn som sprang omkring. Nu när jag ska skaffa hund i stan som förhoppningsvis ska bli terapihund blir jag ju livrädd. Tänk om man råkar ut för dumma människor som springer rakt fram eller skrämmer på något sätt så träningen blir pajjad i början. Usch så dumt att folk inte tänker sig för.

redstaryena
0

34 det ska du nog tänka på kommer att hända

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

javetinte
0

Tycker också att föräldrar borde ha mer koll på sina barn i vissa fall. 

Busa måste barn få göra men vissa föräldrar ser inte att dom lär sina barn att de är ok att smälla till någon bara man inte menar något illa. Och busa och slåss är inte samma sak men ibland kan barn få för sej de och då måste en som förälder rycka in och säga ifrån för de är inte alltid lätt som främling att säga till andras barn.

Men koppel på barnen kanske inte behövs, men jag har nog lärt mej att 'håll mamma i handen' betyder att då håller man mamma i handen och sticker inte iväg och gör annat.