Vad medföljer vid köp?
Jag har hittat en blandrasvalp jag är intresserad av. Enligt uppfödaren ska den vara vaccinerad, veterinärbesiktad, chippad och avmaskad. Vill få lite hjälp att se till att få med mig rätt papper och intyg hem. Vaccinationsintyg, besiktingsprotokoll utfärdat av klinik, registreringsintyg och köpeavtal. Glömmer jag något? Hur fungerar det med ägarbyte? Gissar att jag betalar samtidigt som köpeavtal skrivs och sedan skickar säljaren in mina uppgifter? Vad händer om hen inte skickar in? Finns det köpeavtal att använda sig av även för blandraser eller ser man till att skriva eget?
Mvh Ellenfyrkant
Vill köpa nu i perspektivet, men världen är en enda stor princip! Gaah väldigt, väldigt opassande
Pappersmässigt så verkar du inte glömt något alls, ser rätt ut =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ser väldigt rätt ut i mitt perspektiv, men om man då tan dessa principer i det hela blir det knepigare
Håller med #2.
Samt övergångsfoder🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 ja just de - övergångsfoder
Kan vara bra med en filt eller liknande som luktar mamma till valpen också =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
vi skrev två kontrakt så båda hade, jag skickade in papper om mig som ägare till vovven. Fick med stamtavla, hundmat, snuttefilt, koppel och halsband, massa råd och kort och livslång support från uppfödaren:)
Hälsningar
Fredrika

Vilka punkter ska man se till att ett köpeavtal innehåller? Är det okej med handskrivna ex?
Mvh Ellenfyrkant
registreringsintyg på vad ? en blandrashund är sällan registrerad (om den nu inte är registrerad i blandis) - så det kan du knappast förvänta dig något.
Inte ens säkert att du får ett köpeavtal, men du ska däremot kräva ett kvitto. och ett veterinärbesiktningsintyg som inte får vara äldre än max 7 dagar.
Sen måste du själv anmäla hunden till Jordbruksverket, då alla hundar enligt lag ska vara ägarregistrerade hos dom.
När jag fick hem Roxy fick jag: Övergångsfoder, besiktningspapper, vaccinationskort. Registrerade i jbv gjorde jag själv då jag hämtade valpen direkt efter besiktningen (var med på den)

#8 Tänkte att kullar registreras i jbv, men så är det kanske inte. Hur ska jag veta att hunden är chippad om det inte finns något intyg? Och ett mardrömsscenario jag tänker på är: säg att jag betalar hunden, får kvitto. Åker hem, ska registrera och det står att hunden redan har en ägare tex? Skulle det då bli en rättssak där jag hävdar att jag är ägare med hjälp av kvittot jag krävt? Vill tillägga att det inte alls verkar vara konstig uppfödare då jag har kontakt med hen. Men har ingen erfarenhet av försäljning som inte är reglerade av skk.
Mvh Ellenfyrkant

En annan undran. Varför är det viktigt att besiktningen är gjord inom 7 dagar? Vad kan ett besiktningsprotokoll användas till senare, är det vid dolda fel det går in eller använder sig försäkringsbolag av dessa på något vis?
Mvh Ellenfyrkant
#10 Varje valp ska registreras men behövs ingen registrering av hela kullen så att säga vad jag vet.
Chippnr fick jag med på besiktningspappret.
#11 - besiktningsintygen max 7 dagar gammalt är viktigt. Skulle hunden bli sjuk, så kan det uppstå problem med försäkringen annars om du inte kan uppvisa att hunden var frisk när den köptes om försäkringsbolaget kräver att få se det.
#8 - nej, kullar registreras inte i jordbruksverket utan först när varje enskild valp har fått en ägare. Det är denna ägares sak att ägarregistrera själv. Jordbruksverkets register är inget kvitto på vem som äger hunden, utan det är köpeavtalet/kvittot vid köpet som gäller.
Jag står fortfarande som ägare hos jordbruksverket (och även på SKK) för en hund jag lämnade tillbaka till uppfödaren för många, många år sedan - bara för att denne person inte brytt sig om att ändra. Det är inte mig hund ändå, men blir självklart jobbigt om hunden skulle springa bort och dom inte kan hitta ägaren direkt.

Tack! Russin, har du några kloka ord kring min fundering i #10? Du verkar haj på detta. :)
Mvh Ellenfyrkant

Nu har jag fått bilder från pappren från kliniken så jag vet att han varit där, är vaccinerad och chippad. Då till nästa bekymmer… Då han är modell naken och nakenhundar kan vara lite speciella valde jag att starta en specifik tråd om resultatet av besiktningen där. Hjälp gärna om ni har några invändningar!! http://chinesecrested.ifokus.se/discussions/5482ecda8e0e740918001ed7-hud-tander-besiktning
Mvh Ellenfyrkant

I detta fall hade valpen en litenhudinfektion i nacken utbrett 1,5 cm. Samt två mjölktänder i överkäken som inte vuxit ut ordentligt vid 8 veckor. Detta innebär väl att både framtida hudproblem och tandbekymmer kan vara svårt att få försäkring att täcka?
Mvh Ellenfyrkant
Du SKA få besiktningsintyg max 7 dagar gammalt (för att ej få eventuellt strul med försäkringsbolag), bevis på chipmärkning från vet, köpeavtal/kvitto (enda som räknas som ägarbevis juridiskt sett).
OM hunden är vaccinerad, vilket inte är ett krav, så ska du också få vaccinationsintyg stämplat av veterinär.
Ägarbyte görs hos jordbruksverket, antingen direkt på hemsidan med e-leg eller via blankett. Om uppfödaren ej registrerat sig som ägare så måste du registrera hunden, det kostar 100 kr via blankett och 50 kr via e-leg. Ägarbyte är gratis. Vid ägarbyte krävs senast registrerade ägares personnummer. Ägarregistrering är det lag på, men det är ej ett ägarbevis juridiskt sett.
Bra att få med är även övergångsfoder och snuttefilt med doft från mamma och syskon.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#17 - en valp ska inte säljas med en hudinfektion. Den ska stanna hos uppfödaren tills det är läkt och få ett nytt besiktningsintyg. Du riskerar att få reservationer för all framtida hudproblem om du köper en "defekt" valp. Jag skulle aldrig köpa en sådan valp !
Tandbekymmer får man sällan ut någon för oavsett - bara om det ingår t ex utdragning av kvarsittande valptänder och om hunden skadar en tand. I övrigt ingår sällan någon form av tandvård.
Reservationer lär man få oavsett i.o.m. att hunden behandlats för hudproblem/sjukdomar, om man inte övertar den försäkring som nuvarande ägare har. O inte ens det är en garanti för att framtida ev hudåkommor täcks av försäkringen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#19 Ponera att hunden som vuxen får skada på nosparti och tänder behöver dras ut, kan man skylla hur mycket som helst på 2 ej utvuxna valptänder som försäkringsbolag? Det framgår inte riktigt av intyget om det är tänder som är påväg eller om de saknas. Kineser med avsaknad av tänder är ju ganska vanligt och i så fall inte en defekt på just denna valp, utan genetisk åkomma (såvida inte alla kineser utan alla tänder räknas som defekta med reservationer i försäkringen). Och om det är så att de är på väg men sena… Är det då en brist som gynnar försäkringsbolaget?
Mvh Ellenfyrkant

#20 Om valpen inte behöver behandlas borde det inte vara ett bekymmer, om den går ua genom nästa besiktning? Sen ska man ju även kunna ompröva efter 6 mån symptomfri tid, med friskhetsintyg från veterinär. Då försvinner reservationen, om individen nu blir frisk. Dock inget jag vill köpa medvetet, men det går att lösa med försäkringsbolaget om det inte är ett kroniskt bekymmer.
Mvh Ellenfyrkant
Vilka försäkringsbolag har så generösa villkor?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Njae, köper man en valp med besiktning utan anmärkning, så brukar det aldrig vara ett problem - men aldrig köpa valpen under tiden den har något problem som ger en anmärkning. Ombesiktning när valpen är fri från utslaget.

#23 Agria erbjuder omprövning efter 6 mån symptomfri tid. #25 men tänderna tycker du inte är nåt att bry sig om?
Mvh Ellenfyrkant
25 Jag håller helt med Russin ang hudinfektionen avvakta helt tills den är läkt hos uppfödaren.
#26 - tja, du köper en blandras så om det skulle saknas några tänder är mer en kosmetisk grej. Jag skulle inte köpa en renras med det problemet, men då är jag även intresserad av avel och utställning - men med en ren sällskapsblandis kan det knappast spela någon roll om det inte är många tänder som hunden verkligen behöver.
#26 - omprövning betyder inte att det går igenom ändå och hunden kan ändå få restriktioner resten av livet om det vill sig illa.

#29 Trodde restriktionerna försvann om veterinär kan intyga att individen är frisk? Jag har omprövat på katt en gång, då var det i varje fall inget snack om saken.
Mvh Ellenfyrkant
#30 - fast är det värt risken att ta hem en hundvalp med risk för reservation (vad händer om det skulle blossa upp igen - kan bli dyrt). Bättre vänta en vecka eller två och få hem en hund med klara papper 🙂

#31 Absolut, det var inte det argumentationen och frågorna rörde just nu utan omprövning och restriktioner - för att det är intressant. En sjuk valp kommer jag inte att plocka hem oavsett. :)
Mvh Ellenfyrkant